AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.178

hjälp min nyköpt bil startas ej

sc
66
scott
525 e60 2004
hej hej!
köpte en bil som stodd i bil hallen typ 1 år en 525 03 e60 som har gått 14000 när jag skulle köra bilen hem "10 mil" då på vägen bilen hackade rejaält då jag körde på höga varv (3000) för att bilen ska inta hacka men till slut hamnade i macken nära vår his där jag skulle ta en fika (10) minuter när jag kom tillbaka till bilen bilen startas ej allså det känns att det finns ingen bensin i bilen fast det halv tank så bilen stor i macken och jag ringde till bilhandlaren och de sa att jag ska köra bilen till närmaste bmw verksad och ötgärda felet och det ingår i den 23 måmands garanti" som jag fick vid köp nu jag undrar vad kan vara felet?? vad ingår i de 3 månaders garantin????? tack för allt hjälp jag bor i västerås så ni vet

sc
66
scott
525 e60 2004
sorry inte 23 månaders garanti 3 månaders.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Gammal bensin fäller ut natrium i fast form. Kanske en orsak då den stått länge.

AE
Ke
38
Ked
523IA -96
Hej Anders-72

Vad menas med att "gammal bensin fäller ut natrium i fast form", vad händer, vilka följder kan det få? Hur märks det?
Har haft liknande problem som Scott men med en E39:a för ca 4 år sedan.

Ked
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den gamla blyade bensinen kunde lagras länge. Numera tror jag att tre månader är max. Brukar finnas konserveringstillsatser att hälla i på säsongsfordon och dyl. Det som fälls ut är ett vitt salt som kan fastna i spridare eller andra delar av bränslesystemet. Jag hade en gammal förgasarbil som stått länge och där var flottörhuset på förgasaren fylld av avlagrningar som hindrade flottören att röra sig. Det är ju inte alls säkert att det är det som krånglar, men tanken slog mig då bilen stått länge.

AE
Ke
38
Ked
523IA -96
Tack Anders-72

Säkert det som hände mig. Bilen hade stått ett tag och fick byta både bränsleregulatorn och bänslepumpen. För att göra en lång historia kort så blev jag stående, med bogsering som följd.

Ked
sc
66
scott
525 e60 2004
hej och tack för er komentarer jag har fått en service tid hos aros auto låter de fixa nu dyker en annan fråga
jag köpte bilen från bilhandlare och fick 3 månaders bilsäkrehetsgaranti vad jag kan kräva bilhandlaren för detta besvär som jag har fick? tack för alla tips

Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
Alla fel borde täckas av garantin. Rekommenderar starkt att du M-testar bilen (M-test finns i Västerås) INNAN garantin går ut. Testet är värt vartenda öre.
/sword
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En sk bilsäkerhetsgaranti är det samma som trafiksäkerhetsgaranti? För i så fall täcker den inte så mycket.

Den definieras t ex så här av en bilfirma på nätet:
"3 mån trafiksäkerhetsgaranti: Gäller för en del bilar mellan 3 och 8 år gamla. Garantin omfattar anmärkningar enligt svensk bilprovning (ej motor, växellåda eller extrautrustning). "

och enligt MRF: Länk

___
//Ulf
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Dock har man som konsument ganska stora rättigheter när man köper från en firma. Vanliga regler för reklamation och dolda fel gäller.
Så om bilen lägger av bara efter några mil så är det fråga om en dold fel som har funnits vid köpsögonblicket. Då är handlaren fullt ut ansvarig för reparationskostnader.

MVH:
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.