AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.478

Ny 325 E90 vs. 7,5 basbelopp

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej, har inte kunnat läsa mig till detta så slänger ut frågan;

Får man in en ny E90 325 sedan "Business" inom 7,5 basbelopp?
-och då menar jag inte vad man faktiskt betalar o vilken utr, utan om det tekniskt går med skatteverket om företaget har gräns på 7,5 basbelopp vid tjänstebil.

(Listpriset till privatköpare är ju 305'kr, och någon Business-modell är inte utskriven i tjänstebilsinformationen på hemsidan.)

Fråga2: Vilket värde är det som skattemyndigheten (som avgör om bilen klarar taket 7,5 basbelopp) tar hänsyn till;
-Listpriset 305'kr eller
-"Business-priset" (uppskattat till 276'kr om man räknar med samma rabatt som övriga Business-bilar)
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Business finns bara på 320 blev jag upplyst av min BMW handlare när jag frågade om detta. Men jag vet ju inte med säkerhet om det är sant. Enligt honom gäller bara Business-erbjudandet just de bilar som finns med i listan. Dock ska ju sägas att du generellt ska ha minst 8% rabatt när du köper tjänstebil, så om listpriset är 305' så bör nettopriset bli ca 280', dvs inom gränsen för 7,5 basbelopp.

Förmånsvärdet enligt skatteverket beräknas efter deras prislista + extrautrustning. Får man 10% rabatt på priset så ska det slås ut proportionerligt: Säg att en bil har ett pris på 260' enligt skatteverket. Du väljer extrautrustning för 40'. Handlaren lämnar 10% rabatt, dvs nettopriset blir 270'. Förmånsvärdet ska då beräknas enligt 260' (skatteverkets listpris) + 40' * 0,90 = 296'. Vet dock flera fall där folk har fått igenom att räkna av hela rabatten på priset för extrautrustning, vilket då ger ett förmånsvärde närmare nettopriset.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack för ditt svar,

anledningen att jag frågade var att de allra flesta större företag om jag förstått det rätt har en gräns vid 7,5 basbelopp, dyrare än så får inte tjänstebilen vara. den kära svenska jantelagen som spökar.
och då är ju frågan när det gäller BMWs "business-program" tex 320 Business om det är den "färdigprutade" prislistan som skatteverket går efter när det gäller de bilarna?
För varför skriver annars BMW i sin tjänstebilsreklam att si och så mycket får du över att köpa utr för, för 7,5 basbelopp?

ex 320d touring:
business 286'kr = hamnar inom 7,5 bas
vanliga listpris 315'kr = hamnar över

om skatteverket går efter businessprislistan kan man alltså köpa 320dt, annars inte.

vad är annars meningen med hela business-sortimentet? alla företag får ju ändå ca 10% rabatt på ordinarie listpris.
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Jo det stämmer att många företag har en gräns vid 7,5 basbelopp, eftersom man ofta vill hålla sig inte för långt över det för förmånsvärdet (allt över det får man lyxbilstillägg för). Men företaget bryr sig ju inte egentligen om vad förmånsvärdet på bilen är, utan vad den kostar i leasingavgift. Det är ju du som förare som får betala förmåsskatt, företaget betalar leasingen. Det har ju inget med jantelagen att göra, utan hur mycket företaget vill betala för bilen.

I BMW's business-program så kan du köpa 320d eller i i både sedan- och touring-utförande och listan anger hur mycket extrautrustning du får för 7,6 basbelopp. Att sedan ditt förmånsvärde beräknas på lite över 7,5 basbelopp bryr sig ju varken BMW eller din arbetsgivare om. Din arbetsgivare betalar fortfarande inte mer än 7,5 basbelopp, dvs du kan köpa en 320dt, men du drabbas av ett litet lyxbilspålägg.

Vissa arbetsgivare har ju även en deal att de står för en tjänstebil för upp till 7,5 basbelopp, men du kan välja en dyrare mot ett bruttolöneavdrag.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tack, då är jag med mer.

när företagen säger max 7,5 basbelopp så menar de alltså vad bilen faktiskt kostar efter rabatter.
när skatteverket säger max 7,5 basbelopp så menar de listpris till privatperson+ (extra utrustning minus rabatt på denna).

två vitt skillda saker om man ligger runt 300k och tittar på vilka bilar som är intressanta.

slutsatsen är alltså att om företaget i fråga har som policy att tjänstebilar inte får kosta mer än 7,5 basbelopp, så är ändå det ändå grönt ljus på en bil med ett mindre lyxbilstillägg, så länge den faktiska kostnaden är under 7,5 basbelopp.

Om då företaget har 10% rabatt så är det alltså strunt samma om tex en 325 touring har listpris på 319'kr då den ändå kommer inom 7,5 bas efter rabatten.

Jag trodde tidigare att även arbetsgivaren fick betala för lyxbilstillägget, och således var mer intresserad av vad skatteverket klassade bilen som.

mvh
HFR
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vi har 7,5 som gräns på vårt företag och det är åtminstonde två st som har 325:or. Dom flesta företag har ju någon form av tjänstebilspolicy med det regelverk som gäller just där så vad som kan vara ok på ett företag behöver inte nödvändigtvis var ok på ett annat trots att båda har samma basbeloppsgräns.

Vi har några lustiga regler som att bilarna inte får har 17" eller större samt att man inte får välja till navigator. En kollega valde en nästintill fullutrustad Renault Scenic eller vad dom heter och låg klart under basbeloppsgränsen men fick alltså inte välja till navigator. En annan valde en 9-3 kombi där 17" ingick in något paket men fick få bilen levererad på 16".

Själv väljer jag att köra privat bil trots möjlighet till tjänstebil...

___
//Ulf
BMW skriver: Köper du en ny BMW så får du fri service i 3 år eller 8000 mil. Det innebär att du kostnadsfritt får ordinarie service...

"Kostnadsfritt" ska väl tas med en nypa salt då den fria servicen betalas i nybilspriset. Dvs det blir som att jämföra äpplen och päron när man jämför priset på en BMW jämfört med en bil utan fri service... För ditt företag borde totalkostnaden vara intressantare än givna basbelopp, fast de går förmodligen inte på det argumentet...

Annars är en 320 med rätt mycket utrustning och 170 hk motorn inte så dum... Fick min inom för drygt 8 basbelopp.

Ett basbelopp 2007 är 40 300:- SEK

/Udo Dirkelsniff
Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Programmer: Vissa bolag har operationell leasing till fast kostnad och då ingår exempelvis däck i månadsavgiften som företaget betalar. Detta kan vara en anledning till att endast vissa däcksstorlekar ingår i avtalet. Kanske detta det handlar om hos er?

I mitt avtal (som jag har sagt nej till) skulle service, däck, reparationer osv ingå till en fast kostnad.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

andreas: det är möjligt att det är så men å andra sidan var det någon kollega som nämde att han blivit debiterad dubbelt för vinterdäcken han köpte och om däck ingår i någon fast avgift så borde ju inte däck debiteras separat...

___
//Ulf
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hos oss har vi som policy att istället för att företaget bjussar på en tjänstebil, vilket i praktiken går ut över lönen, så får alla "hela" lönen, inklusive vad bilen skulle kosta, men vi får välja en tjänstebil om vi vill. Om vi gör så så får vi en sänkning av bruttolönen som motsvarar kostnaden på bilen och vi får välja exakt vilken bil vi vill.

Man ska ju vara medveten om att om man har ett avtal som ger rätt till en tjänstebil för exempelvis 7,5 basbelopp och man inte tar den så ska man se till att få motsvarande löneökning. Annars avstår man ju en del av sin ersättning från sin arbetsgivare.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bewing77: I princip som hos oss. Tar jag tjänstebil så görs ett bruttolöneavdrag som ligger någonstans på 85-90% av förmånsvärdet. Alla på bolaget har möjlighet att ta ut tjänstebil oavsett om du har behov av att köra i tjänsten. Min kostnad blir alltså en minskad bruttolön och en förmånsbeskattning.

Det kostar allstå en slant att ha tjänstebil även om det givetvis finns fördelar som att försäkring, skatt, däck, service, tvätt, etc ingår. Däremot så får man ju sämre ersättning de mil man kör i tjänsten samt att avdrag för resor till och från jobbet minskar.

Skulle jag fundera på att köpa en helt ny bil för 250-300' så hade det säkert varit fördelaktigare att ta ut den som tjänstebil och sedan köpa loss den efter 3 år men då jag hellre kör motorstarkare bilar med mycket utrustning så blir det att köpa 3-4 år gamla bilar istället och jag tror inte totalekonomin blir så värst mycket sämre. Däremot så blir livet trevligare om än alltid inte lika tryggt som för tjänstebilsföraren...;)

___
//Ulf
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hos oss betalar man exakt kostnaden för bilen med sitt löneavdrag, dvs man betalar även för däck, reparationer, försäkring etc. Det gör man implicit även i företag där detta "ingår", genom att arbetsgivaren kan använda detta som argument för att inte höja lönen lika mycket etc. Jag tycker det är bättre hos oss, där man betalar den exakta summan, så behöver det aldrig diskuteras, men det blir säkerligen svåradministrerat på stora företag.

Den stora vinsten är dock att momsen får dras av för alla omkostnader för bilen, samt att man betalar dessa med oskattade pengar. Med en 56% marginalskatt så betyder det att däck för 10 tusen i praktiken kostar föraren ca 3500 spänn. Detta blir ganska markant på en treårsperiod.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bewing77: på sätt och vis rättvist men samtidigt är ju fördelen med tjänstebil lite det att man inte behöver bry sig. Ska man stå för däck och försäkring individuellt så påverkar ju detta ens bilval.

Sen tror jag inte att detta skulle påverka lönen till någon större del, åtminstonde inte ett större globalt företag som det jag jobbar för. Tjänstebilsavtalen hanteras på Sverigenivå medan löneförhandlingarna görs med din närmsta chef som sitter där med sina tilldelade "potter". Hon/han har knappast någon koll på om just du har bytt däck oftare än någon annan, etc.

På ett litet företag så syns väl kostnaderna mer direkt och det är kanske samma chef som attesterar fakturorna från däckfirman som senare samma dag kör löneförhandlingar.

___
//Ulf
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Tror jag var lite otydlig: Det är inte så att om jag skulle hämta nya däck till bilen så skulle jag få ett extra löneavdrag den månaden. Alla som har en tjänstebil hos oss får göra en budget för hur mycket man tror bilen kommer kosta i snitt per månad, sedan går alla fakturor till arbetsgivaren. Varje år gör de en avstämning och visar det sig att budgeten inte stämmer så justerar man inför nästa år. Självklart påverkar det bilvalet, men det är ju lite det fina i kråksången: de som vill ha en ny M5 som tjänstebil kan få det om de vill, men då kostar det. De som hellre vill ha en Toyota Prius kan få det istället. M5an drar mer däck och dessutom är däcken betydligt mycket dyrare, så då blir det ju snett om stackaren med Priusen implicit får betala lika mycket för sina däck som han med M5:an.

Nej det kanske inte påverkar löneförhandlingen så mycket, men det är ju garanterat så att hänsyn tas till hur mycket bilen kostar vid lönesättningar. Det är inte så att man får reparationer, däck etc gratis av sin arbetsgivare bara för att man har tjänstebilsavtal, de är väldigt väl medvetna om hur mycket bilförmånen är värd och vad den kostar företaget. Det är också viktigt att känna till detta som anställd, då det är den totala kostnaden för bilen man måste jämföra med om man väljer mellan privat ägande eller tjänstebil. Ännu viktigare blir ju detta för de som har en anställning där tjänstebil "ingår". Totalkostnaden för bilen, inklusive däck, reparationer etc är ju vad man i så fall ska ha i löneökning om man avstår tjänstebil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

bewing77: jo, då förstår jag lite bättre. Jag har inte satt mig in i detalj i vår policy eftersom det aldrig kännts aktuellt för egen del med tjänstebil men jag har förstått att dom som har tjänstebil även har någon form av servicekonto men exakt hur det funkar låter jag vara osagt. Ert sätt att hantera det är säkert bra för det mindre företaget men skulle nog vara mer eller mindre ohållbart för ett större. Vet inte hur många tjänstebilar vi har ute men skulle gissa på en 3-400st i Sverige.

Som kommentar till det sista du skriver så är det ju totalkostnaden för arbetsgivaren som är det belopp som du kan förhandla med. En vara som skulle kosta dig 10.000kr kostar ju arbetsgivaren 8.000kr utan moms. Ska han ge dig högre lön som motsvarar 8.000kr så handlar det väl om drygt 5000kr brutto när arbetsgivaravg och pensionsavsättningar är gjorda. I din plånbok rör det sig ju om knappt hälften.

___
//Ulf
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det avtal jag har vilket verkar vara vanligt förekommande åtminstone inom IT branschen är att varje anställd som väljer att ha tjänstebil får ett "bilkonto". På detta sätts alla kostnader upp för bilen (leasingkostnad, däck, service, reparationer, skatt, dock ej bensin). Alla dessa kostnader dras sedan av från bruttolönen som den anställda får varje månad. Utöver detta får också den anställde betala fullt förmånsvärde som påverkar nettolönen.

Fördelen med detta är att de flesta kostnader kring bilen betalas med bruttopengar, vilket när man har hög skatt, kan vara ganska fördelaktigt. Nackdelen är ju att det inte är särskilt förmånligt egentligen och i många fall kan man få betydligt roligare bil för pengarna om man kan stå ut med en begagnad bil.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Förutom arbetsgivarens leasingkostnad finns det även en skattemässig anledning till varför många arbetsgivare har en gräns om 7,5 basbelopp (och i detta fall är det inte fråga om det faktiska inköpspriset utan "nybilspriset/listpriset").

I praktiken och något förenklat tillkommer en extra förmånspliktig del om 20 % av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 basbelopp, t.ex. om bilens nypris överstiger 7,5 basbelopp med 50.000 kr tillkommer ett "extra" skattepliktigt belopp om 10.000 kr/år men denna särredovisas inte utan bakas in i det skattepliktiga förmånsbeloppet, dvs det skattepliktiga förmånsvärdet blir procentuellt sett högre i förhållande till nybilspriset för bilar som överstiger 7,5 basbelopp jämfört med de som understiger.

Utöver leasingkostnaden betalar ju arbetsgivaren även arbetsgivaravgifter på förmånsbeloppet och därför blir de 7,5 basbeloppen en naturlig kostnadsgräns för många arbetsgivare, även om merkostnaden i arbetsgivaravgifter inte blir särskilt stor för arbetsgivaren.

T5 -05 / T4 -99
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Jo, lyxbilstillägget nämndes ju även tidigare, men det är ju helt sant att det kostar mer i förmån med dyr bil.

andreas, nej man kan ju se det som att det inte är så "förmånligt", men i praktiken så betalar ju även folk som har "gratis" tjänstebil med sin bruttolön: om de inte fick bilen så skulle de ha haft en motsvarande högre lön.

Det är ju inte bara det att omkostnader dras från bruttolönen som är fördelaktigt, utan att det är kostnaden exklusive moms som dras från brutto. Som i mitt exempel med däck en bit upp så blir ju nettokostnaden för däck för 10 tusen bara dryga 3,5 tusen med 56% marginalskatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.