|
|
|
|---|---|
|
Luckan orkar inte öppnas själv, man får hjälpa till lite i början men sen går den upp själv. Vad kan man göra åt problemet? smörja nått eller byta motor? Bilen är en 530iAM Touring -01 Mvh Thomas ___ BMW 740IA Länk | |
|
Hej. Vad heter funktionen automatisk öppning av bakluckan på utrustningslistan (nr) Såg att det fans i oem skissen men det står inte vad den heter?? Du kanske inte har kräm nog i batteriet, jag kollade mitt batteri i dag hadde bara 12,06 volt, måste ladda!! MVH Robban |
|
|
Drar den så mycket batteri? gjorde en resa på minst 6tim och den gick ändå inte upp självmant. Får prova när motorn är igång. 316 och heter koffertluckamekanism automatik. utrustningtabelen skulle kanske behövas uppdateras. ___ BMW 740IA Länk |
|
|
Luckan öppnas hydrauliskt och felet beror på för lite olja i systemet. Kolla varför oljan har läckt ut, byt eventuellt några O-ringar och fyll olja! det finns en sats med packningar och olja: 51 24 7 015 854 |
|
|
Oki TACK! typ de svaret jag vill ha =) ___ BMW 740IA Länk |
|
|
Jag har en tilläggs fråga.. vart sitter hydrauliken och var fyller man på? ___ BMW 740IA Länk |
|
|
Om du står bakom bilen och öppnar golvet så att du ser reservhjulet så sitter hydraliken ungefär vid klockan 7 (om tänker dig hjulet som en klocka). Man får ta ut golv, hjul, domkraft och lite annat för att lättare komma år. Finns lite olika tillvägagångssätt för att fylla på olja. Jag gjorde så här att jag skruvade loss hydraliken från karossen så att den går att rotera för att den lilla "plastbyttan" ska peka nedåt. Denna sitter fast med en slangklämma som man skruvar loss. Sedan fyllde jag nästan hela "plastbyttan" och skruvade tillbaka allt. Innan man påbörjar arbetet så ska man köra luckan upp och ner några gånger. Ska inte vara någon fara att fylla något för mycket för det tömmer överflödig olja. Har läst BMW's egna instruktioner och det var en betydligt mer komplicerad operation där hydralikslangarna skulle kopplas loss och påfyllnad skulle göras på ett annat ställe. Fick själv ovanstående enklare tips från någon annan här på forumet så jag valde den enkla vägen. Min lucka blev bättre men är inte 100%. Den behöver fortfarande ofta lite lätt hjälp med att komma igång sen kör den själv. Stänger gör den själv men jag tycker den smäller lite för hårt när den landar så jag brukar bromsa den någon cm innan den träffar. Innan min operation så orkade den bara halvvägs upp samt att när jag försökte stänga så påbörjade den detta men avbröt efter 1-2 dm för att sedan öppna sig igen. Generellt så är detta en svag konstruktion och i stort sett alla jag vet som har denna utrustning har också någon form av problem med den. Med andra ord så kan påfyllning av olja göra funktionen bättre men kanske inte till 100%. ___ //Ulf |
|
|
kanon! tack så mycket. Tror jag har en lösning för att ge den lite hjälp i början och kanske inte gå igen så hårt. Om man sätter något som är fjäder-belastat nertill som ger den en liten knuff när den ska öppnas och kanske en liten inbromsning när den stängs. ska titta på en lösning i morgon när jag ändå ska titta på hydrauliken. ___ BMW 740IA Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.