AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.880

535i E39 en misskrediterad modell !

Sida 1 av 2
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihopa.

Jag har noterat att varje gång någon ställer en fråga angående 535i E39, så besvaras den alltid av ett likalydande svar som påminner mig av de resonemang som BMW-bilhandlare oftast kör med, när det gäller den här bilen. Det verkar som om de lyckats ganska bra med att överföra sina argument till åtminstone en eller några få BMW-fantaster, vilka omedvetet sprider dessa till de övriga. Man pratar alltid om 535:an med en komponent av misstänksamhet och osäkerhet. T.ex. jämförs bilens presstanda med 528:ans och dess bränsleförbrukning v.v. motorvolym med 540:ans, till både 528:ans och 540:ans fördel och i övrigt framställs bilen som ett tvivelaktigt köp. Utan tvekan avspeglas detta också i de underpriser som utannonserade 535:or säljs, i bl.a. BMWPower, vilket omedvetet håller detta rykte i liv. Ägare till både 523:or och 528:or vågar oftast begära mer om sina bilar!

Själv tycker jag att dessa argument kan starkt ifrågasättas. Det är riktigt att 535i E39 aldrig har sålds i Sverige, men så vitt jag vet har den alltid sålds i andra länder i Europa parallellt med både 528i och 540i, så jag har svårt att förstå varför de svenska återförsäljarna har mobbat den.

Att jämföra 535:an med 528:an är minst sagt orättvisst. Vill man göra en jämförelse så skall man göra den mellan 535:an och 540:an för dessa två bilar ligger i en egen BMW-klass, både prestandamässigt och prismässigt. 528:an må våra en utmärkt bil/motor-alternativ, men jag vågar mig påstå att den tyvärr inte platsar riktigt i V8-klassen. Kalla gärna 535:an för ”fattig mans 540:a”, om man med ”fattig” menar någon som kan uppoffra en halv miljon för att köpa en bil, men bedöm den också som den bil den är. Ännu bättre är det förstås att skaffa sig en verklig uppfattning om bilen, istället för att spekulera eller rent av adoptera diverse bilhandlarsnack.

Men eftersom anledningen till mitt inlägg var diverse jämförelser så vill jag göra min egen här nedan. För årsmodell 99 gäller följande data för 535i E39 med automat växellåda:

Motorstyrka: 245 HP/345 Nm (52 HP mer än 528i och 41 HP mindre än 540i)
Prestanda 0…100 Km/h: 1,2 s bättre än 528i och 1,2 sämre än 540i
Medelbränsleförbrukning( per 100 km): 1,2 liter högre än 528i och 0,9 lägre än 540i

Om man tar hänsyn till motorvolym och motorstyrka så förefaller förhållandet mellan dessa tal ganska naturligt tycker jag.

Ha det gott

Ellinas
de där va bra skrivet, fram me 535:orna Mvh Mr-speed

go for 540 manuell
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som jag sa i nått annat inlägg angående detta
en V8 är alltid en V8 och nått bättre finns ju inte.
vare sig det är 535 eller 540.535 är ju ovanligare
så det gör den lite orginellare än 540 åtminstone i Sverige.Men det är ju tyvärr så att i Sverige kan vi tydligen som du säger inte tillgodo göra oss alla modeller,det gäller ju inte bara BMW utan även andra märken.

MVH
Hasso
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min affärsbekant nere i Tyskland åkte 535iA-97, den bytte han mot en 530dA-03.01. Färre än 15% av E39 V8 var 535:or 1997 vilket gör bilen än mer ovanlig i Sverige. Ju äldre vagnen blir desto mindre prisskillnad mot 540 lär det bli begagnad.
Åker man 540 så är 535:an för klen, men smaken är som (_!_), delad.
Han personligen tycker vridet i den nya är trevligare mycket:) 535iAn rullar numer i Sverige hos en bekant till mig...
Mvh
Asken
BMW E39
Idag, 2002, så måste väl ändå 535:an vara den mest onödiga bilen i 5-serien. V8 för all del men, ta t.ex min bil som ett exempel.
530i, 231hk, 300Nm, 0-100 på 7,1 s, bränsleförbrukning 8,7/100 km vid relativt snål körning.
Så vad är skillnaden mellan bilarna förutom att din har en V8, kostar mer, och har några extra hästar (som jag lätt kan fixa genom att t.ex mappa den).

Jag hoppas att du inte tar upp detta för negativt och fortsätter vara nöjd med din V8!
Ps. Vad är prisskillnaden mellan 530i och 535i, 535i och 540iA?

Mvh
Matteus
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Som gammal 730 ägare (E38 med V8) måste jag säga att det är svårt att jämföra sexor och åttor.
730'n hade 218hk om jag minns rätt medan 528'an stoltserar med 193 friska kusar och inte minst lägre vikt!
Dessutom, i mitt fall, en lite luftigare ljuddämpare och KN filter som kanske hjälper upp effekten något.

Jag har idag säkert bättre prestanda i 528:an än i 730'n men jag tycker ändå att 730 kändes mycket starkare!
(Missförstå mig rätt, 528'an är en kanonbil som jag stormtrivs med!)
Anledningen till min saknad är att åttan har så pass bra vrid redan långt ner i registret att sexan direkt kommer på skamm. Att sexan sedan är vassare på topp om man varvar som en tok må vara hänt.. men jag saknar V8-vridet.. även om det var den lilla "fattigmans åttan".

Står man ut med lite högre omkostnader så är åttan oslagbar!

BMW Bug
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Noterade med viss förtjusning att instruktionsboken till min Svenssålda E39:a faktiskt även tar upp 535:an för limosin varianten.
Var det så att motorn inte fanns för touring?
Sedan ahr man helt enkelt översatt den Tyska originalboken till till Svenska och struntad i att rensa modellerna.
Sail:
Vad jag hört så finns/fanns bara 535:an som sedan, hur korkat det än må låta.

mvh
Berg

"Rekordbrännare dömd till två år i Eslöv" /läst i SDS
Det stämmer 535 e39 finns inte i kombiutförande.

/Simon
Ma
160
Mattias1
745iA-04, safirsvart
jag håller med "ellinas" inlägg, det är för många "besserwisser" på det här forumet, för mycket revirpinkande om sin egen bil.,..
Jag tycker oxå att det blitt nån slags skitkastande forum detta. Nån frågar kring sin modell och man bara överöses med massa synpunkter kring vad som är dåligt på bilen. Man ställer ju faktiskt frågor här på forumen för att få info och inte massa dynga på sig.
Fram för BMW över huvudtaget oavsett modell och motor. Och jag tycker inte att man skall klassa ner priserna på BMW bilarna.
Köpte en ny tidning i tisdags som hette "Importbörsen" och jag måste nog säga att det är nog mer förmånligt att köpa en Svensksåld BMW nu än att åka ner och impota en. Exempelvis så hade dom precis som jag en E39 523i men samma utrustning och allt men inte Xenon som jag har, den skulle dom ha 215000:- för!!!!!! och här på forumet säger vissa att "CITAT" Har du tur att hitta rätt köpare kan du kanske få 155000:-.....!! Man börjar ju undra om dessa Besserwissrar har nån verklighets förankring över huvudtaget?!....
Over and out!

OO=00=OO
Go & Gla Kekschokla
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hmm..
Du får nog svar av hugande spekulanter om du frågar efter värdet på bilen... och de lär ju inte salta priset direkt.
I övrigt håller jag med om att det finns en del besserwissar på forumet men måste säga att det på det hela taget är en oändlig källa av information att ösa ur... och bidra till med egna erfarenheter för den delen!

Att man blir trampad på tårna ibland hör till spelets regler..

BMW Bug
-Schnitzerbumse utan extra flås-
323E21terror
En sak som många glömmer när de säger att en model är onödig därför att det har kommit ut en ny som har tex mindre motor med samma prestanda som dessutom dricker mindre bränsle är att den "onödiga" modellen har ofta tagits bort från produktionen till förmån för den nya modellen och har som känt ofta flera år på nacken, men på begagnad marknaden så ligger den onödiga modellen ofta lågt i pris därför att som folk säger en ny och bättre model har kommit ut..men nya bilar oavsett vilka det är kostar ju en bra slant mer än de modeller som hängt med ett tag på marknaden.

Till saken hör att visst blev 530E34 onödig när 525E34-24ventilaren kom ut 90b och således togs 530 bort och ersattes med 530V8 som ioförsig inte är speciellt mycket snabbare än 525-24v som kom ut två år innan den.

Jag har en fråga och den lyder, är det någon som känner till om 535E39 fortfarande produceras efter att 530E39 kom ut?????Om den gör det så förstår jag resonemanget
att den är lite onödig då båda bilarna har likvärdig prestanda...men att 535E39 kostar mer bara för att det sitter en V8 i den, samt att det är en högre model. Om inte 535E39 produceras så finns det alltså bara 4.4 liters åttan samt 5 liters åttani produk- tionen.(förutom X5is med 4.6l etc) Fanns 530 med V8 i E39an någon gång???

farten är min drog
Danne523,

det känns bra att du har gjort en så grundlig marknadsundersökning av bilpriserna. Ett besök på www.mobile.de, www.bmw.de och www.autoscout24.de rekomenderas för att kolla priser på en 523 från 98:a i alla ödmjukhet.

MVH

"Besserwisser"
E39 har aldrig funnits med 3 eller 4 liters v8 endast
med 3.5 resp. 4.4 liter E38 har haft alla fyra.
535I E39 tillverkas fortfarande men knappast i så många
exemplar.
mvh Stephan
sebbe_bmw
Mkt bra skriver.. Även jag som 540 ägare tycker det:)

Men jag tror att jag sett en 535 Touring i Tyskland men jag kanske har fel?!

Sebbe
323E21terror
Jag har för mig att även jag såg en sådan (535E39touring) på Mobile.de, fast de kan ju ha skrivit fel eller något??

farten är min drog
Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Simon varför tog du åt dig

MVH Daniel

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag är inne på samma linje som simon_en. Att värdera en 523 -98 till 155.000:- och bli kallad besserwisser verkar knepigt.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej allihopa

Kul att det var så pass många som engagerade sig i mitt inlägg och utnyttjade tillfället att ventilera sina egna åsikter. Av allt att döma är jag inte helt ensam om att reta sig på hur obetänksamt en fråga kan behandlas här i Forumet ibland. Det här med att ha sypunkter om någon annans fyhjuliga klenod kan vara känsligt, det vet alla bilägare. För de som tycker att det har börjat bli litet låg kvalitet på diskussionerna här, www.roadfly.com kan eventuellt vara ett alternativt.

Som slutreplik så skulle jag vilja klargöra mina relationer till V8, eftersom jag kan ha uppfattats som en V8-förespråkare. Det är inte alls så. När jag i september 2000 åkte ned till Frankfurt för att köpa bil, då var det i första hand en 523:a jag hade tänkt mig, men jag köpte istället min 535:a, eftersom jag fick den till en relativt förmånlig pris. Bilen hade i övrigt all den utrustning som jag ville ha och V8:an följde med så gott som gratis.

Men smakar det så kostar det. Att äga en sådan bil är som bekant dyrt, dyra bränslekostnader och försäkringspremiär. Så visst, jag håller med dem som tycker att det är litet fåfängt att åka omkring i en törstig V8-bil och i ett land där man ständigt känner snutens öga på ryggen så fort man kör bilen ut ur garaget, även om man njuter varenda minut bakom ratten. Själv får jag chansen att trampa litet extra på gasen bara några få gånger per år, när jag åker till min sommarstuga och på vägavsnitt där jag vet att det är ganska osannolikt att bli tagen (en gång till!) för fortkörning. Resten av året utgör mer än hälften av de 245 hästarna en potential som väntar på att bli utnyttjade. Tyskland vet jag. De här bilarna är gjorda för Autobahn och det är där de kommer i sin rätt.

Slutligen, angående om 535:a är en onödig bil eller inte. BMW erbjuder ett antal motorer till sina bilar och det är upp till bilköparen att välja vilken av dessa han skall ha i sin bil. Om man med ”onödig” menar att steget mellan motorerna borde vara större än en halv liter, då förefaller även 528:an i föregående modellserien samt 525:an i den aktuella som onödiga, då skillnaden jämfört med 523:an respektive 520 är ganska liten.

Ha det gott

ellinas
sebbe_bmw
Mkt bra SKRIVET skulle det ju vara:(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.