AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

Webasto 530d

sh
2
shell
530d Touring-00
Hej
Jag har nyligen blivit ägare till en 530d-98.
Jag har nog lyckats att klura ut det mesta med den men jag kan inte starta webaston manuellt den går igång när jag startar motorn.
Är det så att den endast går igång tillsammans med motorn eller gör jag något fel.
Och isåfall går det att köpa till något så att det går att få igång den utan motorn.
Jag tror att den är orginalmonterad.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du en svensk instruktionsbok till bilen? Om det är en import köp en på närmsta BMWhandlare, den är guld värd.

Du kan köpa en tidurssats för ett par tusen via www.ebmab.com i Bromma. De är huvudserviceverkstad för Webasto-Sverige och allmänt hjälpsamma.

530d har en tillsatsvärmare med som std från fabrik, den är tänkt att stödja motorn i uppvärmningen vid kall väderlek. Detta då diesel som bränsle har en mycket lägre flampunkt än t ex bensin. I e tar längre tid att värma upp motorblocket så kupen kan värmas upp av överskottsvärmen osv.

Om du har naviskärm så finns det en meny under aux heating/ ventliation om bilen är extrautrustad så att värmaren ovan går att värma kupen med. Detta kan frigöras på en autk BMWverkstad med deras DIS-dator, då behövs ej tidur.

Om du har "stora färddatorn" dvs ingen naviskärm finns det i en av undermenyerna Standheizung att kunna ställa in 2 olika tider för värmaren. Alternativt direktstarta värmaren manuellt.

Notera att oavsett vilket alternativ du väljer är gångtiden 30 minuter så kupen blir ljummen, inte som att ha en kraftig elvärmare inkopplad 3 h på elstople direkt alltså.

Mvh
Asken
sh
2
shell
530d Touring-00
Tack för snabbt svar.
På min naviskärm står endast aux/ventilation. Kan man då hos bmw koppla in så att det fungerar via denna eller måste man som du skrev köpa tidur och kanske en bränslepump för att få det att funka.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hos BMW kan du öppna den spärr som tar bort aux heating funktionen. Däremot är bilar med standheizung från fabrik försedda med en extra pump/ventil som gör bilen varmare rent generellt. Att bygga in detta är både kostsamt och krångligt även om det går.
Bl a Hackefors bil i linköping kan göra operationen ovan vet jag.
Mvh
Asken
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
På min 530d e39 sitter det en liten pump på sidan om bränslefiltret på vänstersidan som cirkulerar kylvätska. Det enda jag har gjort är låtit BMW-verkstan släppa Standheizung-spärren och det fungerar rätt OK, har gjort i några år nu, men fläkten startar vid högre och högre temperatur, ska vara 9° men är nu 10 - 11°C. Jag vet inte om Webaston har en egen utetemperatur-sensor men är starkt benägen att tro det. Men det sitter nog en temperatursensor för värmartemperatur också på värmaren som gör att fläkten vädrar aggregatet tills det har svalnat efter eldning.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.