AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.720

Adapter E39 Buisness cd

Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Har läst här på forumet att alla rekomenderar att man ska löda om man vill ha en lågnivå utg.

Varför fungerar inte en adapter kabel som finns på bla mds.se?

Det enda jag vill göra är att koppla in en aktiv baslåda på enklaste sätt, hur göra det utan lödning samt så vill jag inte förlora min rattstyrning över stereon.

Mkt tacksam för svar av er kunniga här
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
till det användningsområdet duger det att ta högnivå från någon av bakhögtalarna, parallellkoppla in plus o minus och på ett av 5,25" elementen och sedan in i baslådans inbyggda förstärkare.
batteriet sitter ju bak så det blir väldigt enkelt.
välj en baslåda med autoremote eller läs mektipset här på AP ang var man hittar remote på e39an strömpanel i bagaget.
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Tusen tack för svaret, så svårare än så är det inte? Varför inte koppla mot båda bakhögtalarna?

Basen i fråga är en JBL BTX250 med dubbla 10" och inbyggt steg.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
bas är oftast inspelad i mono, så det kan kvitta.

är det touring eller limo?
limon har förbannat tätt bagage som ställer till det hela lite.
att öppna skidluckan hjälper en aning.
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Det är en sedan / Limo.
Så du menar att basen har svårt att komma in i cupén?
Får väl fälla ner skidluckan i värsta fall....kan ju inte bli sämre än det redan är för orginal kan man inte direkt skryta med att det låter bra.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
tips som nästa steg
Länk
Lite aspekter på de olika sätten att tappa av signal för ett extra slutsteg.
Ren lågnivå ut från huvudenheten förespråkas ofta för att det ger lägsta distorsionen. Teoretiskt riktigt, ofta förespråkar man också en "hög" lågnivå, gärna 5-8V eller så. Original lågnivå eller "linjenivå" som det ursprungligen handlar om ligger på c:a 1V, noga räknat 775mV/0dB som är en standardnivå i många proffsammanhang.
Efterhand har man hissat upp nivån främst i bilsammanhang och säljer detta som en "finess" som ger bättre signal/brusförhållande och högre "punch" och totaleffekt.
Verkligheten är en annan, man dämpar signalen ner till lägre nivå igen inne i slutsteget för att anpassa till olika steg, lågpass/högpassfilter osv innan själva effektsteget. Immunitet mot störningar brukar också nämnas som anledning till att köra med flera volt i de kanske tre meter långa kablarna mellan huvudenhet och slutsteg.
Konstigt nog kan man i t.ex telesammanhang köra med 775mV/0dB i kilometerlånga och helt oskärmade kablar utan större problem. Hemligheten heter balans och anpassning mellan enheterna i ändpunkterna.
Ett alternativ till ren lågnivå ut som kanske inte finns på alla huvudenheter är att plocka signalen från befintliga högtalarkablar och anpassa signalen till önskad nivå. 99% av huvudenheterna ger runt 15-18W ut max vilket motsvarar kanske 10V, vilket enkelt kan dämpas till önskad nivå t.ex 1 till 3V eller vad som är lämpligt för det efterföljande slutsteget.
Usch och tvi säger många, det är ju en massa brus och dist på högtalarsignalen. Är det så? Nja, själva slutsteget i huvudenheten har inte speciellt hög spänningsförstärkning, kortsluter man ingången på slutsteget internt så blir det oftast helt tyst, alltså genereras ev. brus tidigare, dvs där man annars tappar av signalen för en lågnivåutgång. Nån nämnvärd dist genereras inte heller i steget, i synnerhet om man inte driver det upp till nära klippning osv.
En liten varning dock för att tappa av signalen och samtidigt driva högtalare lite våldsamt. Om steget får jobba hårt och nära klippning så följer förstås skräpet med in i nästa slutsteg osv. En annan sak som inte beaktas så ofta är att högtalaren också genererar lite signal, dvs funkar som mikrofon och tar upp dels sitt eget ljud som tyvärr inte slutar direkt och abrupt när insignalen försvinner, det blir alltid lite efterslängar osv, det är ju trots allt ett mekaniskt system med en viss massa. Dels tar den upp ljud från övriga högtalare och annat i kupén, lågfrekventa resonanser och oljud osv. Dessa kommer att nå det externa slutsteget, om än med låg nivå, och kan färga ljudet negativt osv.
Att driva steget med en dämpad/anpassad signal från högtalarkablarna från t.ex utgången till bakhögtalarna utan dessa, och i stället driva högtalarna från externt steg är helt OK.
Man måste även komma ihåg att skilja signalen galvaniskt från huvudenheten eftersom det ligger likspänning refererat till minus/chassie i bilen beroende på att stegen i huvudenheten är bryggkopplade. Det är att rekommendera att ta signal från båda kanalerna även till baslådor, även om basen oftast (men inte alltid) är panorerad över bägge kanalerna i mono. Ingen hemanläggning eller subbas till dessa skulle säljas där man bara använder ena kanalens signal för basen. Inga fulkopplingar med kondensatorer eller dylikt på utgångarna utan riktig galvanisk skiljning (jordavbrottsenhet), då slipper man även ev. generatorstörningar.

FP
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vad ska man säga annat än: Grymt bra inlägg Folke!!

Så om jag förstår dig rätt så; tar man en specifik HU oavsett kvalitet med både lågnivå och inbyggt steg, så ska det låta precis lika bra oavsett om man använder högnivå ut eller lågnivå?
Tom mindre risk för störningar med lågnivå iom högre spänning?

Jag har trott mig uppleva skillnad till lågnivå-variantens fördel när jag omväxlande drev ett subbas-steg med lågnivå resp. högnivå. Mera kontur och attack i basen bla. Kan det vara en inbillning skapad av förutfattade meningar?

2. När det gäller "ljudkaraktär"/"ljudfärgning" som beror av förstärkeriet; tror du ett högnivå-kocept påverkar ljudkaraktären hos ett slutsteg drivet av HU via högnivå, i högre utsträckning än om den vore driven i lågnivå?

låt säga att mna har ett slutsteg med karaktären "varmt, fylligt" tex genesis..kan dessas karaktär påverkas mer/försvinna om man de får en signal som är förförstärkt mer än nödvändigt av den inbyggda förstärkaren i HU?

mvh
HFR
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
En fråga till; vad är det ljudmässigt optimala sättet att som du nämner dämpa/anpassa högnivåsignalen?

och hur menar du mer exakt med att skilja signalen galvaniskt med jordavbrottsenhet?, hur går det till praktiskt?

mvh
HFR
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
..och vad är alls meningen med att tex som i mektipset E39 hålla på och löda fram lågnivå innan det inbyggda steget, när man lika gärna kan ta högnivån och dämpa ner den som du skriver?

Många frågor blir det.., var intressant det här! :-)
La
186
Lardy
Bmw M5 Individual 3,6 -90
Bmw 545i/6 M-sport. -05 Bmw 540it/6 #225 -95
Bmw 320it M-sport -03

BMWCS #07336
Mycket bra inlägg Folke.

MVH Lardy
Självfallet finns det fördelar med riktiga lågnivåutgångar på huvudenheterna också. Ofta finns dubbla så att man kan reglera nivån mellan fram/bak med dubbla externa slutsteg osv. Färdiga kontakter osv gör inkopplingen lättare, är de dessutom balanserade så minskar risken för störningar och signal/brusförhållandet förbättras. Vissa huvudenheter har även subbasutgång med ställbar nivå/frekvens osv.
Men i de fall där detta saknas så kan man uppnå helt OK resultat genom att anpassa signalen från högtalarutgången till lämplig nivå, det finns även slutsteg som direkt kan hantera högtalarnivå in, dvs anpassning och dämpning är inbyggt.
Mektipset för Business enheten kan vara användbart om man vill behålla högtalarutgångarna intakta och ändå mata externt slutsteg. Tyvärr är nivån i lägsta laget för vissa slutsteg om man inte använder en linjeförstärkare. Original lågnivåutgångar har ofta ett extra steg som höjer nivån till önskad nivå, det finns många varianter.
Det finns färdiga enheter som tar ner högtalarsignalen till lämplig nivå, även med inställbar nivå, och som samtidigt skiljer signalen galvaniskt. De som säljer billjudsprylar vet vad det handlar om. Man kan även hitta info på nätet och här på forumet.

FP
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
intressant att höra med någon som har kunskaper inom detta!

1. Om man bortser från rent funktionsmässiga fördelar som du nämner med fader/sub-möjligheter så har de båda koncepten alltså lika förutsättningar för välljud i en bra komponerad anläggning? Eftersom den inbygga förstärkare i HU varesig färgar ljudet eller lägger till dist/brus så länge man inte pressar den.

2. Hög/lågnivå-konverter känner jag till, det jag menade var om dessa kan vara uppbyggda på olika sätt, och vilken variant som är mest fördelaktig prioritert välljud? Man har ju hört om konverters som inte låtit något vidare bra.

3. Om man inte använder en separat kopnverter, utan kör högnivåsignalen direkt in i ett slusteg som har sådana ingångar; behöver man då göra något för att ändå avskilja signalen galvaniskt redan när den lämnar HU?

"Inga fulkopplingar med kondensatorer eller dylikt på utgångarna utan riktig galvanisk skiljning (jordavbrottsenhet), då slipper man även ev. generatorstörningar."

4. Vad skulle du rekommendera för linjeförstärkare om man löder fram lågnivå ur Business-radion?

Mvh
HFR
Jag gjorde en del tester för några år sen i samband med att jag tog fram mektipset för lågnivå för Business stereon. I mitt fall var nivån i underkant men jag testade bara med ett slutsteg (Pioneer), det kan mycket väl vara andra förhållanden med andra steg. Efter en tid monterade jag hög/låg omvandlare och körde en tid. Nivån mer än tillräcklig, ljudskillnad helt lika. Då kör jag iofs bara med en enkel baslåda, det finns säkert de som har andra uppfattningar när det gäller t.ex fullregister osv.
Hög/lågomvandlaren är en relativt enkel sak, ett par motstånd som tar ner högtalarsignalen till ung. hälften, därefter ett par LF-trafos från nån no-name galvanisk skiljare från junkboxen. Jag byggde senare in en dubbelpotentiometer för att kunna reglera nivån upp/ner, allt sitter i en liten plastbox 5x10cm med RCA-kontakter ut/in.Ett rent lågbudgetprojekt med andra ord men vis av en del andra installtioner med kanske 10-dubbla prislappen så är det ingen större skillnad och definitivt mera prisvärt.
Linjeförstärkare har jag inte testat i bilsammanhang men väl i andra konstruktioner. I princip kan man välja vilken hyfsad OP-förstärkare som helst, man kan ju undvika bottenskrapet med 741:or och LM324 osv men man behöver heller inte kika efter Burr-Brown eller dylika kretsar. En enda transistor med några kringkomponenter kan också lätt lyfta nivån till ett par volt.
Vill man inte bygga och laborera själv så finns det färdiga, det fanns även en del inlägg här tidigare om linjeförstärkare men det är några år sen, vet inte om det finns nåt arkiv eller dylik funktion.

FP
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Tack för inläggen Folke
Ni
18
Nicke_26
540 M-sport -99
Har nu monterat ditt allt utom remote kabeln för jag vet inte riktigt vart jag ska gå på med den, enklaste ingreppet önskas!

Har även en till fråga, på Hög/lågnivå omvandlaren finns 4 kablar, har bara anslutet 2 av dom till högra högtalaren i hatthyllan.../skulle visst inte behöva mer enligt säljaren. Men kan det verkligen stämma?

Ska jag inte koppla alla omvandlarens 4 kablar till den bakre högtalren, typ tvinna båda plus kablarna & minuskablarna och sedan gå på högtalrens + / -.

Mkt tacksam för snabbt svar ang detta samt remoten då jag nu vill börja ha igång det.

PS!

Var ett rent h-vete att montera lös högtalaren i hatthyllan då den var ordentligt dämpad runtom m,m
Det är bara att testa. Visst är det lämpligt att koppla ihop båda plus och båda minus på omvandlaren så att du får signal ut på båda kanalerna. Alternativet är att monokoppla stegets kanaler om det inte redan är gjort eller om det är bryggkopplat.

FP
Remote hämtas från stereons utgång, det är pinne 16 (vit kabel) på den flerpoliga kontakten. Signalen finns även bak vid vänster C-stolpe på antennförstärkaren.
Ett alternativ är att ta remotespänning från vit/lila kabel som finns runt om i bilen, denna får spänning i nyckelläge I.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.