AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.107

Ljudet hörs knappt bara på en sida! -Ljudproblem

Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Tjena,

Köpte min Bmw 320 -97a i lördags.

Redan då strulade ljudet men tänkte att det var väl någon tomte som meckat in stereon.

Problemet är att ljudet hörs nästan bara på högersidan av bilen, hör dock väldigt lite på vänster (inte balansen som det är fel på), även den vänstra bakrehögtalaren glappar någonstans, ljudet kommer lite då och då men med otroligt mycket sprak.

Har svårt att tro att högtalarna är trasiga. Någon som har något förslag på vad jag kan göra?

Mycket tacksam för svar! :)
Låter som antingen trasig högtalare eller kablar till denna. kan vara avskavd isolering eller liknande. Kollas enklast genom att lossa högtalarkablaget framme vid huvudenheten och mäta/tuta in signal på varje högtalare var för sig. Alla skall låta lika, mät även mot bilens chassie, det får inte finnas någon överledning där. Om allt är OK så lutar det åt fel inne i huvudenheten

FP
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Vad menar du med huvudenheten?

Menar du den stora svarta klumpen som allt kablage är inkopplat i? Jag testade högtalarna där igenom och därifrån låter högtalarna olika. Funderar på om det kan vara den som har gett upp eller om jag ska kolla på högtalarna - har dock väldigt svårt att tro att alla 3 högtalare på ena sidan ger upp samtidigt och har samma fel...

Hur kan jag mäta via bilens chassi?

Jag ska pröja att koppla loss kablarna vid högtalarna och testa där på båda sidor...

Huvudenheten är själva stereon. Alternativt landar högtalarkablarna i externt slutsteg om du har sådant. Var sitter den stora svarta klumpen?
Chassie/minus är vilken metalldel eller skruv osv som helst som sitter direkt i bilens plåt.

FP
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Okej, dessvärre hade du rätt om högtalarna Folke.

Alla på vänster sida i bilen har gått sönder... Antagligen är talspolenbränd och högtalaren "sitter fast", själva konen alltså..

Blir till att byta, men men!

Har du något tips på hur man får loss diskanterna i dörren och högtalarna nere vid fötterna? Något bra alternativ?

Böt bak mot några original högtalare från Volvo (fungerar skit bra), hehe man tager vad man haver!
Har tyvärr inte mekat högtalare i din bilmodell, säkert kommer det flera svar snart hur man demonterar osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.