|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skeptiker finns lite varstans kring detta med Etanol i tanken. Läs denna artikel och få ett helt nytt perspektiv på etanol som drivkälla! Länk Med en utveckling åt detta håll dör snart både bensinen och dieseln som drivmedel. Att redan så tidigit in utvecklingsfasen som vi är nu kunna konkurera med miljödödande diesel är "mind blowing". Snart orkar inte lobbyisterna för oljeindustrin så tillräckligt med tvivel i folks medvetanden för att hålla utvecklingen stången. Bug | |
Vantage |
Jag tillhör den skara "Skeptiker" som du kallar det. Varför ?? Jo för det första skall all fakta fram när det gäller den TOTALA miljöpåverkan ett bränsle har, dvs framställning av bränslet och dess miljöpåverkan/effekter etc. Därvid råder ingen tvivel alls ang Etanolens effekter på detta plan !! Att skövla Regnskog för att odla Etanolen är ett smart sätt att göda miljöförtörelsen !! Att svenska skogar skall producera Etanol i den skala som dels kvalificerar den som fordonsbränsle jämte mängd för allas behov är redan idag skrotad. Den mängd som vi själva kan producera räcker idag till ca 80 000 fordon ( Bilar räknat och inte tyngre fordon ). Kapaciteten är för låg för att det skall täcka behovet som behövs. Sen så tillkommer andra effekter av Etanolen påverkan.. Service intervallen tidigareläggs varvid mer Olja spills vid servicar etc. Sk " Tändförbättrare" tillsätts för att motorerna skall kunna startas vid lägre temeraturen än 0 grader, och dessa kemikalier har ingen studerat i detalj vad dom har för påverkan på oss alla inkl miljö !! Idag ser vi de sk Miljöbilarna rulla runt i landet med hög förbrukning jämte sina Bensin/Diesel motsvaringheter. Debatten är snedvriden och desperationen är stor bland alla aktörer när vi stor inför den stora utmaningen, nämligen att vi måste göra något åt saken NU !! Ekonomiska intressen styr naturligtvis användandet av Oljebaserade produkter, men att ersätta detta med ett annat mer miljöpåverkande bränsle så som Etanol är idag inte försvarbart ur miljöhänsyn. Forskning runt andra drivmedelstyper pågår ,däribland Väte-drift. Det är oerhört kostnadskrävande områden att utveckla, så mitt förslag våre att stater borde samverka mer med tillverkarna för att uppnå det mål vi försöker sträva mot !! Oljeberoende nationer som USA borde visa mer intresse för detta än många andra, men de ekonomiska intressen som styr detta land försöker suga ur varje liten krona( Dollar ) ur varje kvarvarande oljekälla innan den sinar för gott !! Snacka om storskalig Jantelag !! Så som svar på ditt inlägg "bug", Scanias framtids vision om en Diesel motor driven av E95 bränslet som planeten räddare.....nä skulle inte tro det. Skön känsla att veta när man rullar fram på motorvägen att för varje mil jag åker på Etanolen så dör en ½ hektar Regnskog !!! Niclas |
kilroy |
Etanol som storskaligt bränsle är ett dödsdömt projekt, oavsett i vilka motorer det används. Utsläppen av stoft, partiklar och oförbrända kolväten är dock lägre med etanol vilket kan göra användningen fördelaktig i storstadsområden i syfte att förbättra närmiljön för de boende. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Ytterligare en anledning att inte köpa etanol-bil ! Länk Själv kör jag Volvo Bi-fuel till och från jobet just nu och är kanon-nöjd Biogas är just nu bästa miljöalternativet om man vill ha en större kombi med automat |
|
|
Tror inte heller att etanol är lösningen. Tror dock att etanolen fått upp ögonen för politiker och vanligt fok att det faktiskt finns alternativ. Etanolbilarna har banat väg för ett nytt köpmönster, det gäller bara att inte hänga kvar vid själva Etanoldriften av sk. miljöbilar. Men har det inte gjorts framsteg med nya sätt att framställa biodiesel ur naturgas och en massa andra saker? Borde inte det vara vägen att gå? Kan någon förklara för mig varför ren eldrift övergetts? Är det för starka intressen mot eldrift? Vet att räckvidden för en laddning fortfarande är en bra bit under vanliga bränslen samt att uppladdningstiden är längre än ett tankstopp. Men är det allt? Trassel med framställning av grön el? Ökande elpriser? Är detta ett bra exempel på en fungerande elbil eller bara en flopp? Länk Finns en del klipp på tex Utube för den som vill se den i action, ser ut att ha riktigt bra prestanda. -Phil |
|
|
Strörsta problemet med elbilar är väl fortfarande priset för bra batterier är svindyra och extremt tunga för att ge vettig räckvidd För oss i Sverige hade det annars varit ett bra alternativ med möjligheterna till vattenkraft och vindkraft |
|
|
Håller med Vantage! Själv har jag två bilar varav den ena är en sk Flexifuel wwwoooahh :) Vilket skämt! Miljövänligt, jo jag tackar! Dessutom drar den så in i h--vte med bränsle när man kör på etanol. Så länge det finns olja kommer det inte hända mycket, när den är sinad och slut då kommer vi få ta del av de verkligt miljövänliga alternativen såsom bränsleceller osv. :) |
|
kilroy |
Elbilskonceptet lider fortfarande av problemet med långa uppladdningstider, tunga batterier och kort räckvidd. Sett ur ett miljöperspektiv (utsläpp i närmiljön) är elbilar oöverträffade och borde kunna bli ett alternativ i storstadsmiljöer. Elbilskonceptet fordrar dessutom tillgång till billig elkraft som inte är producerad med fossila bränslen vilket i klarspråk betyder att den är producerad med kärnkraft, vindkraft eller vattenkraft. Utbyggnaden av vattenkraft är idag hårt reglerad vilket i princip betyder att elkraftsproduktionen måste ske med kärnkraft om man vill ha ekonomi i det hela. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Vantage |
Saxat ur Svt/Text idag: Växthusgasutsläppen slår nya rekord Utsläppen av växthusgaser från de industrialiserade länderna fortsätter att öka. De senaste siffrorna, som är från 2005, visar att utsläppen aldrig har varit så höga. Bara fyra EU-länder - Sverige, Stor- britannien, Tyskland och Frankrike - ser nu ut att klara målet att minska sina utsläpp enligt Kyotoavtalet. Andra EU-länder ligger i dagsläget långt över de uppsatta målen i avtalet som går ut på att minska utsläppen med fem procent till 2012. USA har samti- digt ökat sina utsläpp med 16,3 proc och Australien med hela 25,6 procent. Frågan väcker en del saker som skrivits/debatterats under året... * Sverige har fått kritik för en alldeles för gammal "Bil-park", och att den skulle vara negativ för alla utsläppen !! * Sverige har en för STOR vagnspark ( Läs: SUV ) och den bidrar till ökade utsläpp !! Dessa 2 ex: är några av de saker "miljövännerna" propagerar ut i landet samtidigt som dom uppvaktar olika regerings beslutsfattare ! För det första motsäger den rapport som jag saxat in från Svt/Text idag detta !! Jag menar...om vi har för gammal och för stora bilar i sverige idag...hur kommer det sej att vi är en av de 4:a länder där utsläppen minskar ?? Drar mej tillminnes en debatt i Tv för ca 6 mån sedan där MP:s Språkrör ( Maria Wetterstrand ) propagerade för Etanolens alla fördelar som Fordonsbränsle. Som Teknisk/Proffesorisk motpart i Debatten satt en person med sakkunskaper i ämnet. Kommer dessvärre inte ihåg namnet eller vilken avd han kom ifrån men detta påpekandet gjorde han iaf.... "Etanolen skulle ha störst verkan om den Ersatte oljan i Verkstads-industrin. Den begränsade mängden Etanol som finns till marknadens förfogande samt den effekt Etanolen skulle ha i utbyte mot den nuvarande formen skulle vara 4 ggr större ( Minst ) om Etanolen användes i Industrin i 1:a hand !! Bilarna idag är så långt framme i utvecklingen kring utsläpp att Etanolen inte har den avsedda effekten på utsläppen som det är tänkt !! Industrin däremot har precis börjat sin renande utveckling och har ett stort behov av att få nya alternativa lösningar till sitt förfogande !!" Nästa stora bit är Fartygen som eldas på med de sämsta bränslen som skådats någonsin !! Enorma mängder "trycks" bokstavligt talat ner i världshaven dagligen utan att några höjer ett ögonbryn. Finlands färjorna tar ca 30 Kubik per överfart enbart och ytterligare 5-10 kubik i hamn !! Runt 70 Kubik Diesel av den sämre sorten pumpas ut för varje vända bara i Östersjön, och detta per Båt/Dygn !! Inte undra på att Östersjön håller på att stendö framför våra ögon !! Att USA vräker ut skit jämte Australien beror på Industrin som är i USA fall är kraftigt eftersatt ur miljösynpunkt !! Alltså, vill vi påverka klimatet snabbt så ska vi koncentrera detta till Industrin i första hand, därefter de stora fordonen och tillslut de små !! Om jag kör på Etanol,Bensin eller Diesel i min bil så är dessa effekter microskopiska i jämnförelse med de utsläpp som industrin kräver !! I Kina är problemet störst med El-produktionen där Kol-Kraftverk spyr ut enorma massor dagligen !! Det finns siffror som säger att 1 kol-kraftverk producerar dagligen lika mycket utsläpp som 10 milj bilar gör på 1 dag !!! Hur många Kolkraftverk finns det runt om i världen ?? Jag exprimenterade för 2 år sedan med Etanolen i min E36:a, mycket beroende på priset såklart, men även med en känsla att det var "positivt" för miljön !!?? En tråd jag skapade här på forumet debbaterades flitigt då och jag var då förespråkare för Etanolen. MEN vissa personer "omvände" mitt tänk då med upplysande fakta rörande Etanolens smått himmelska miljö-effekter. Så jag Tackar dessa personer för att dom öppnade mina ögon och fick mej att kritiskt granska de fakta som "serveras" dagligen i media. "kilroy" du var en av de som visade vägen.....Tack för det ;-)) Niclas |
| Solenergi is the shit | |
|
En gammal klasskompis till mig från teletekniskt gymnasiet, Mats Alaküla, håller på med klart intressant forskning om elbilar i Lund Länk |
|
|
Hur kommer det sig att etanolen har så mycket högre verkningsgrad när den körs i en dieselmotor? I artikeln så låter det ju som att dieselmotortypen är det som gör att den är snålare än en motsvarande bensinmodell. Jag trodde dieselns lägre förbrukningen huvudsakligen kom från det högre energiinnehållet? Vad är det då som etanolen kan dra fördel av genom att köras i en dieselmotor? Den enda skillnaden mellan en dieselmotor och bensinmotor är väl att dieselmotorn är utan tändstift och har högre kompression så bränsleblandningen självantänder? Mvh Johan |
|
Vantage |
Grelle: Diselmotorn har en betydligt högre verkningsgrad än motsvarande Bensin motor !! Därav den stora skillnaden !! Niclas |
|
Niclas> Det vet jag. Frågan var varför. Jag undrar ju varför den har högre verkningsgrad. Beror det på att bränslet sprutas in direkt i komprimerad luft eller är det kompressionsförhållandet som ger den högre verkningsgraden? Mvh Johan |
|
|
Att Etanolen skulle vara den slutgiltiga lösningen på miljöproblemen är det nog ingen som tror men det faktum att den redan idag helt kan ersätta diesel som drivmedel i fordon är väldigt farsinerande. Det faktum att förbrukningen halveras jämfört med konverterade bensinmotorer innebär att vi i ett slag kan fördubbla vagnparken som kör på detta drivmedel. Etanolframställning är också något som bara är i babystadiet och den sanna potentialen av vad vi kan producera återstår att se, processen blir ju ständigt effektivare. I Sverige kan vi mycket lättare framställa Metanol som är en naturlig produkt att utvinna ut skogen, att köra på... same, same så vitt jag vet.. eller har jag fel här? Man kan alltid diskutera bränslets totala miljöpåverkan men är det någon som hävdar att Etanolen skulle vara SÄMRE än petroliumbaserade varianter? 1/2 hektar regnskog offras för varje mil på Etanol.. hmm, Hittade du den uppgiften på exon's hemsida? Bensinen och Dieseln är i alla avseenden väldokumenterade ang sin miljöpåverkan och ändå är det många som "miljökämpar" genom att förespråka användadet av just dessa. Sen håller jag med om att etanolen säkert skulle göra mer nytta inom industri och på sjön etc men jag anser inte det vara ett legitimt skäl till att INTE göra något med fordonsparken. "jag skitar ner men DOM där borta skitar ner ännu mer, alltså kan jag fortsätta som vanligt... DOM är ju värre..." Nu är jag väl ingen miljönisse själv direkt med tanke på vilken bil jag åker men jag är fascinerad över hur lätt vissa avfärdar dessa alternativa drivmedel med hänvisning till miljöpåverkan.. ehh.. hallå.. jämför man då med bensin/diesel och kommer fram till dessa slutsatser? Nu överdrev jag lite i när jag startade tråden för att få lite reaktioner men det är bra att diskutera frågan så jag ser gärna fler inlägg.. Bug |
|
|
Grelle, Etanolen kan komprimeras kraftigt, pratar vi "oktan" som så vitt jag förstått är termen för hur hårt bränslet kan komprimeras innan det självantänder, så är etanolen överlägsen bensinen men jag kan inga siffror. Bug |
|
Vantage |
"bug". På ditt påstående att jag citat: " Hittade du den uppgiften på exxons hemsida " slut citat: så svarar jag med detta ...Länk. När det gäller att ta ställning med eller mot petrolium industrin så är du den som skyddar dom mest enl DN´s artikel här ovan ;-) Det är nämligen just dom ( ex: exxon mfl ) som strider mest för Etanolen etc. Varför kan du läsa dej till !! På frågan om Sveriges bidrag och möjligheter till Etanol framställan så har du läsning här : Länk När det gäller var och ens uppfattning om Etanolens miljöpåverkan så finns det läsning här: Länk Och här ytterligare fördjupande fakta: Länk Samt mer här: Länk Nackdelar med Etanolframställning: Länk Länk Kolkraftverkens inverkan på Miljön: Länk När det gäller utsläppen från Kolkraftverk så kan man säga att för... Varje Kwh kolverkasbaserad el så är utsläppet 1kg Koldioxid. En någorlunda modern bil släpper i snitt ut ca 2 ton Koldioxid / år. Dvs 2000 kwh Kolproducerad el. Hälften av all-världens producerad el kommer från Kol !! [Länk Sveriges konsumtion av El 2006 uppgick till ca 140Twh ( 1 Twh = 1 miljard Kwh ). För att omsätta detta till ovan nämda ex: på bilens utsläpp så beräknas följande saker. 140 Twh / 2 = 75 000 000 000 Kwh ( motsvarar 50% kolbaserad El enl Världssnittet ). 75 000 000 000 / 2000 = 37 500 000 bilars årliga utsläpp. Dvs: Att av Sveriges totala El-konsumtion år 2006 och att snittet för Kolproducerad El på Världsbasis uppgår till 50% av den totala El produktionen så motsvarar vår egen konsumtion av Kolproducerad El ca 37,5 miljoner bilar årligen !! År 2000/2001 fanns det 4 milj bilar i Sverige [Länk Effekten av att förnya El-produktionen i form av "renare" tillverkning av den El som produceras idag av Kol skulle innebära mer än 9ggr så stor effekt motsvarande bilparkens storlek !! Detta innebär oxå att våran nuvarande Bilpark skulle behövas bli 9ggr "renare" för att konkurrera ut Kol-producerad El !! Debatten lär inte sluta här och hela tiden kommer nya rön som bekräftas eller dementeras i endera formen !! Sanningen eller konsekvenserna av det ena eller det andra lär vi kanske aldrig få reda på pga av de Ekonomiska intressen som styr världens alla stater. Men om vi skall leka miljömedvetna så måste vi ta reda på allt som står skrivet om de "Nya" miljövänliga ersättnings alternativen !! Sanningen är att Petrolium företagen ser sina källor sina på de konventionella råvarorna och ett febrilt sökande pågår just nu med att binda olika stater till de sk "nya" miljömedvetna råvarorna !! Som ex kan nämnas att Svenska Petrolium företag på den senaste tiden är ledande inom Pellets försäljningen ??!! Anledningen är Villa-Oljans försvagade position som värme distributör !! Niclas |
|
Ditt resonemang om kolproducerad el är lite förenklat enligt mig.. Vantage skriver: "Dvs: Att av Sveriges totala El-konsumtion år 2006 och att snittet för Kolproducerad El på Världsbasis uppgår till 50% av den totala El produktionen så motsvarar vår egen konsumtion av Kolproducerad El ca 37,5 miljoner bilar årligen !!" Det där gäller ju inte Sverige, där hälften av elen kommer från vattenkraft och lite mindre än hälften kommer från kärnkraft. Vi kan ju inte så lätt minska våra koldioxidutsläpp genom att attackera elproduktionen. Alltså uppgår inte VÅR konsumtion av kolproducerad el till 37,5 miljoner bilar... Jag antar att din poäng låg i att man kan spara mycket på att förbättra elproduktionen, men just Sverige har inte alls så mycket att hämta där jämfört med andra länder. Mvh Johan |
|
Vantage |
Grelle: om du läser vad jag skrivit och länkat till så fattar du jämnförelsen !! Om parallelen 50% av Världens TOTALA El-konsumtion består av Kol-baserad El så trodde jag Du fattade jämnförelsen ?? Jag påstod INTE att VI importerade 50% Kol-El i sverige utan hade vår mängd Års-El som jämnförelse och med snittet av Kolbaserad El i Hela världen som jämnförelse för att visa på potentialen av förnybar El !! Detta i parallel till varför effekten av miljöförbättringar i 1:a hand bör läggas på El samt Industrin !! Inte sagt att Bilarna bör "förskonas" från utveckling etc, men att effekten av Etanolen i 1:a hand bör prioriteras industrin där den har störst effekt med den produktion som finns att tillgodose marknaden idag !! Om Du Grelle tycker att detta är lite förenklat så är det väl så, men lägg upp motsvarande fakta som motsäger mitt resonemang då.... Niclas |
|
Men jag undrar ju vad du vill få fram. Sverige har ju redan en stor andel förnyelsebar el, vad är det då för potential du vill visa på? Den är ju redan utnyttjad av oss. Och om vi redan har en bra elproduktion så varför bör vi då prioritera den? Bör inte miljöförbättringarna läggas i första hand där de kan göra någon nytta. T ex. fordonstrafiken? Mvh Johan |
|
Vantage |
Miljöproblemet är Globalt eller hur ?? Påvisar bara effekten av den Globala delen inte enbart den svenska !! Gjorde en jämnförelse baserad på fakta och vårt lands El-Konsumtion som ett Ex. Och var finns våran sk goda el enl dej då ?? Vi importerar "billig" öst-stats el baserda på kol oxå !! Ca 18% av våran totala andel el är Kol-baserad ( 2006 ) så där ryker din tes om våran Rena el !! Niclas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.