|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon har erfarenheter att att köra med 18" dubb på 3-serie? Blir det väldigt stötigt och hårt? | |
|
kan tänka mig att isklumpar och diverse ojämnheter i vägen kan bli ett problem. På sommaren så ser man ju vägskarvar och bromsar in. Men på vinter är det lätt man bara kör på. Hade själv velat ha 18 men är rädd för att det blir jobbigt. Bor du där det inte är värst mycket snö så blir det iof inget problem... /Hampus Länk |
|
| halt? | |
|
De bästa med stora vinterdäck är ju att bilen kommer upp en bit till ifrån vägen,som de tex kan vara bra vid körning på oplogad väg...annars ser inte jag någon som helst anledning till att köra med 18" på vintern..? Vill man inte ha lite fulare däck på vintern som man inte bryr sig så mycket om,och för att längta till den dagen man får sätta på sina fina sommarfälgar igen :) |
|
| Bilen blir ju inte högre för att man använder 18" på vintern. Rullomkretsen ändras ju så mycket från sommardäcken förutsatt att man håller sig inom +(-)5% | |
|
sant Hampus... hmm verkar dock finnas ett större urval på 18". Alternativet är att ladda på dubb på mina befintliga 18" M-fälgar och sen köra nya 19" i sommar... |
|
|
18" dubbade vinterdäck fungerar bra enligt mig. Det är ju inte som sommardäcken i sidogrepp men helt okej för vinterväglag. Dock blir 18" dubbade vinterdäck lite för hårda i och med sin låga profil. Märks mest vi accleration och kurvtagning. Får inte riktigt samma grepp som ballong 15" däck som kan svaja lite och får då lite bättre grepp. Persnligen skulle jag välja 17" eller ännu lägre om det fick plats. Jag skulle välja mindre tum pågrund av priset. Bra 18" däck kostar! Och som alla vet. Däck är något man aldrig snålar med. Lycka till med valet. Med Vänliga Hälsningar Kristian |
|
|
Chris87: Menade ju om man jämförde med ett par 15" vinterdäck tex... |
|
|
Hallå! Har kört med mina 18 vinterhjul med dubb några veckor. Kan inte riktigt svara på om hur de är på riktig vinterväg. Dock håller jag med tidigare talare, 18 däck med dubb kostar ordentligt, urvalet är inte heller jättestort. De kända märkena och deras topp modeller är det som gäller. Väljer man friktion blir det en annan sak, då ökar utbudet betydligt, och priset därefter. En sak kan jag konstatera redan: Det blev snyggt, riktigt snyggt. Inte lika tight som med sommar hjulen. |
|
| Det blev 17" med dubb, mer ekonomiskt och förmodligen mindre stötigt. | |
| Haas, bilen blir inte högre med 15"-hjul heller. Såvida du inte använder en profil som är helt galen. | |
|
och inte heller lägre... 225/40-18 (200,18) 205/50-17 (200,05) 205/55-16 (198,51) 195/65-15 (199,33) alla är "lika höga" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.