AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.346

När började m20-motorerna att ticka egentligen?

Jag har hört en m20-motor som inte har tickat... Det var en m20b20 som jag hade i en 520... Den var nog antagligen ställda ventiler på innan jag köpte bilen.. Vi hade m20 när jag var liten (minns dock ej nåt ventiltick)...

Men när började dessa motorer att ticka egentligen? Det verkar ju vara både på bilar som har gått dokumenterat 16k mil och typ 30k mil...

Min 325 som tex har ny kamaxel och nya ventiler tickar... Dock så är väl inte ventilerna jättenoga ställda... Har blivit avrådd ifrån att ställa dessa för exakt...

Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hum...

det är nog väldigt individuellt med ventilrasslet. Oljebyten och god kvalité på oljan är nog det som gör susen.
För hårt ställda ventiler är inte bra, då får det gärna låta lite istället. Min gamla 325ix hade gått över trettiotusen mil och var som ny i motorn.

Gr8ride
Ska du ha bort ventilticket helt måste du byta kamaxel,vipparmsaxlar, vippor
@bmw berra

njaa.. jag har ny topp med ny kamaxel, nya vippor, ja hela toppen med innehåll nytt. den tickar ändå.. :( vi får se efter ventiljusteringen. Dom sa att jag skulle köra 50 mil och sen göra en ventiljustering.. förhoppningsvis ska det inte låta då
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Spridarna brukar ticka en del också. Så det är kanske dessa som du hör? Äldre m20 med mekanisk insprutning låter lite annorlunda.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.