|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
pularn: Hela Skåne är väldigt avsides för mig oavsett skyltningar så hittar du knappast rätt ändå utan att veta vilka vägar du ska åka på, det står inte skyltat Sölvesborg i centrala Malmö tex :) Dessutom kan man inte fråga nån efter vägen eftersom man inte förstår mer än 50% av språket tyvärr. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för alla bra svar! Tror det kommer bli en Navigon 7110. Någon mer som har en sån som kan berätta om för- och nackdelar? Dåligt att 10 år gamla gator inte finns med. Då kan man alltså inte slänga ut kartboken än. Mvh //Peter |
|
|
Hasso: det beror på att man skyltar "på skånska" ( dvs för dom som redan hittar). Man anger konsekvent närmaste ort oavsett om det är ko-stig eller europaväg, körde man på t.ex. E4 vid Östra Ljungby förr gavs alternativen: "E4 Stidsvig" och "E4 Åstorp" inget mer, inte ens norr eller söderut. Tacka vetja "svensk skyltning" där det på lilla grusvägen i Ytter Hogdal står en blå vägvisare "Sundsvall 176" vem behöver navi då?? ( mest grinig för att nån pundare snodde min Garmin igår (och fyllde firma bilen med glaskross)) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Hasso: Då är min Tomtom bättre på dialekter än du för den förstår skånskan. "Tomtom GO720" /Pulare |
|
|
Funktionen för att styra Go720 med talet är inte dum alls, bättre än att peta in bokstav för bokstav på skärmen. Det funkar över förväntan faktiskt och tvekar den så får man göra sig omaket att välja bland några förslag på skärmen. FP |
|
|
På min förra 540 hade jag bmw:s navigation. När jag inte hade knappat in nån destination kunde jag ändå följa bilens position på skärmen under körning. Vet någon vad denna funktion heter? Och vilka eftermarknads gps/navi har detta? Är inne på att skaffa en sådan typ navigon 7110 men tror inte den har just denna funktionen...eller har jag fel? MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Om du inte har valt att navigera till viss position så visas kartan med din position ändå normalt på de flesta navigatorer. Iaf på alla jag sett, det är liksom huvudgrejen med det hela, dock får du ju inte nån övrig info osv, det kan säkert även variera lite vad gäller varningar för kameror, överskriden hastighet osv. Jag kör rätt ofta med navigeringen vald även till mål osv som jag hittar till utan problem. Fördelen är att jag hela tiden ser tid och avstånd till ankomst, jag får ev. trafikvarningar osv via TMC mm, varning för överskriden hastighet, kameror mm och kan direkt säga när jag kommer fram om det skulle önskas. Det stämmer oftast med bara några minuters fel. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
pulare: skånska är ingen dialekt av svenska. Möjligen av danska eller tvärtom. eller en allvarlig halsinfektion :DD Bra gjort av Tomtom att fixa det jag gör det inte utan större besvär. Trots att jag spenderat månader i Skåne i perioder. Tomtom är en bra navigator utan tvekan och det är Navigon också inklusive Garmin med flera, det beror lite på vad man prioiterar för extra funktioner. Det är inte lätt att välja om man inte testkört och provat en del. ibland irriterar man sig på synkningen mellan röst, vägvisning och realtids tajming som jag gjorde på Navman N60i tex i ren jämnförelse med Navigon. En del har röster som låter rent fånigt bakvänt i talspråk mm mm. ///MVH Hasso Länk |
|
Vad tror ni om en Garmin Nüvi 200, kan det vara ett vettigt snikalternativ? Kostar från 1200 kr och däromkring men innehåller endast Nordenkartor. Länk |
|
|
Kanonköp med en 200 för dom slantarna!! Gav 1200:- för min (numera stulna) Garmin Streetpilot i3 och den var väl värd pengarna samam kartor som "Värstingarna" men "bara" basic funktioner + lätt att ladda kameror och viktigast av allat: möjlighet till "riktig" kartbild ( dvs 2D och norr uppått) mm sen skiter väl jag personligen i "skräp" såsom: MP3 spelare, kamera, bildvisare, Bluetooth HF, Sudukospel, 3D vyver och vägskyltar etc etc jag vill se på en karta som uppdaterar sig medan jag kör och Thats it!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
"Och vilka eftermarknads gps/navi har detta? Är inne på att skaffa en sådan typ navigon 7110 men tror inte den har just denna funktionen...eller har jag fel?" Navigon 7110 har den funktionen |
|
| Jag tycker själv att en Garmin Nüvi 200 verkar vettig men jag har inte intresserat mig för sådana saker tidigare så jag vet egentligen inte nåt om navigatorer. Är det någon som har en ca uppfattning om vad en Europakarta skulle kunna kosta om man vill kompletera med en sådan någon gång? Eller finns det så att man kan ladda ner sånt på nätet kanske? | |
GE: Min erfarenhet säger mig att det är billigare att köpa Navi med europakartor från början, än att uppgradera dom efteråt. ///MVH Hasso Länk |
|
Då heter Garmin 200 Garmin 250 istället med europakarta i övrigt samma ( som jag fattat det) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
OK... Jag fann en "storebror" som heter Garmin Nüvi 250 med europakartor i som kan köpas för 1700-1800 kr. Länk Det känns som ett bättre köp med tanke på att det tydligen kostar drygt 2000 kr att köpa en europakarta. Mer än själva navigatorn alltså! Ingen som vet om det finns kartor för nerladdning? |
|
|
Man ska inte vänta för länge med att trycka på "besvara knappen" för då kanske man har fått nytt svar att läsa på detta snabba forum!... :-) Men det får nog bli en 250 tror jag. |
|
|
Sony: tack för svaret..... Det får nog bli en sådan MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
För dom som är BMW frälsta!! Länk /Pulare |
|
|
Så där, nu har jag köpt mig en navi. Blev en Navigon 7110. Har inte använt den så mycket än men det blev en runda ikväll. Än så länge är jag nöjd med den. Tack för alla tips och råd. Mvh //Peter |
|
|
Min Garmin 250 lotsade oss säkert till Kroatien t.o.r. i somras. Vägarna vid sidan av de tyska autobahn mackarna fanns med på kartan och vi kom direkt till hotellområdet i Pula Kroatien. Det är dessutom lätt att hitta filer till farkameror på nätet, tex. Länk Mvh/Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.