|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjena Tänkte köpa en navigator men vet inte vilket märke jag ska välja. Har hittat några som passar in på mina krav som är 4,3" skärm eller större, bluetooth, hela europa mm. Dom jag funderar mellan är Garmin Nüvi 760 Tomtom Go 720 Magellan Maestro 4050 Navigon 7110 Sony NV-U93 Är det någon större skillnad på märkena eller är det bara att ta den som ser bäst ut? Vad har ni för märken. För o nackdelar? Mvh //Peter | |
|
Garmin rules!! Garmin har funntis i nästan 20 år Grundarna av Garmin; Gary Burell & Min Kao (=GarMin); har sysslat med flyg navigering åt Boeing,NASA US Army etc etc innan dom startade eget garmin är enklat att lära sig enkla att uppdatera och ladda KÖP KÖP KÖP Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| TomTom eller Garmin. | |
| Har snikmodellen av 760 och är mkt nöjd, 760:n har fått kanonbetyg! | |
|
Navigon 7110.Jag har en sån och kan rekomendera den.Den har Reality View av motorvägskorsningar och det är verkligen nåt man behöver. Länk |
|
|
Magellan och Sony går tyvärr bort, de andra kan rekommenderas. Som GM skriver, Garmin är gammal i gården, dock återspeglas detta inte så mycket vid massproduktionen i Kina. Det är standardkretsar och lösningar som är mycket lika i de olika burkarna, t.ex Trimble GPS-kretsar osv. Gränssnitt och mjukvara kan dock skilja lite, både Garmin och TomTom brukar hamna i topp i de flesta tester = säkra köp. FP |
|
|
Sony är nog ett ganska säkert köp det också. Åtminstone enligt denna artikel Länk |
|
|
Man tar inte upp ett par viktiga parametrar alls: Snabbhet vid beräkning och omräkning av rutt, och vid inmatning och blädring i menyer och funktioner. Det väller ut tester i stort sett varje vecka på navigatorer numera. Dagens Industri hade en idag, de påpekakde bl.a att Sonyn var lite för slö. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Navigon 7110 utan tvekan el Tom tom 720. Navigons mjukvara/funktioner är väldigt bra och har fått toppbetyg i flera år. Men det finns många bra Navis idag men Tom tom, Navigon, Garmin är alltid säkra kort. ///MVH Hasso Länk |
|
Vad du än gör köp inte Garmin dom använder samma dåliga kartmaterial som BMW använder "Navteq" Har själv köpt en Tomtom GO 720 och den är jag nöjd med. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Navteqs kartor är utmärkta har varit betydligt bättre är Teleatlas speciellt om du åker i "no mans land" de bygger på "gröna kartan" i grunden. Däremot har teleatlas som oftast återfinns i Tomtom varit snabbare med uppdateringar än Navteq och även de blivit bättre i obyggden har jag noterat de senaste 2 åren. Navteq som även Navigon använder är åtminstone idag lika bra/uppgraderade som Telatlas var i våras. Jag körde 2002-2005 både Destinator Navteq och Tomtom/teleatlas i handdatorm samtidigt för att kunna växla mellan de olika kartmaterial beroende på var jag befann mig . ///MVH Hasso Länk |
|
BMW/ Becker Traffic Pro, high endition innehåller Bluetooth, DINuttag med adapter passar bra till E46. Suverän radio/ förstärkaredel och talar svenska. Snyggt infälld i panelen samt ej stöldvänlig då den ej märks. Mvh Asken |
|
| Här i södra sverige så är Navteq mest skit. Inga uppdateringar på flera ställen som villa kvarter eller industriområde som funnits i upp mot 10 år finns fortfarande inte med på 2007-2 kartor. Det kallar jag inte kvalitet. Är det bara storstads områden som räknas samt utbyggda europavägar, där man knappast behöver uppdatera då det är väldigt svårt att köra fel där. | |
|
TomTom använder både Teleatlas och Navteq i sina produkter. Vi kommer alltid att hitta vägar och avfarter som inte finns med på navins kartbild, så är det bara. Var och en är sig själv närmast...) TomTom har iaf angripit problemet genom att man som användare kan korrigera felen efterhand som de upptäcks och när många användare sänder in korrigeringar blir det snart resultat. Görs enkelt under användningen och när man synkar med sin PC/nätet så går korrigeringarna in i databasen. Jag är övertygad om att att flera tillverkare kommer med liknande lösning, det finns knappast nåt annat sätt att snabba upp korrigeringarna i kartdatabaserna. Navteq är ju sålt till Nokia för den nätta summan av c:a 60 miljarder SEK, blir intressant att se om det blir några förändringar/förbättringar. FP |
|
Korsade Skåne på tvären förra veckan inga problem alls klockrent, enbart några hastighetsbegränsningar som inte stämde till 100%. Hittade ända in i köket hos Folke :) Jag har kört navteq upp i Hälsningland, mitt i urskogen och varenda liten timmerväg om den bara så var 5 meter lång var med på kartan redan år 2002. ///MVH Hasso Länk |
|
Testa t.ex Harkranksvägen i Åhus som har funnits i 10 år eller Skenvägen 8 281 43 Hässleholm som är ett industriområde. Observera att Skåne inte är en glesbyggd. Och Folke bor ju i Blekinge. /Pulare |
|
|
Jag är ganska missnöjd med min nyköpta Garmin 660 med Europakartor. Den visar inte hur snabbt jag kör samtidigt som jag har en navigering igång. Kör jag däremot utan navigering med bara kartan igång så ser jag hur snabbt jag kör. Det vill jag kunna göra hela tiden. Dessutom funkade den värdelöst i England när jag var där. Skrev jag in en gata i London så hittade den inte den! Jag tror att man är tvungen att ha deras postkoder för att hitta rätt, typ W2 Oxford street eller nåt liknande. Jag tycker det är värdelöst att inte fritextsökningen på gatunamnen fungerar som man förväntar sig. När man väl hittat rätt ställe och satt en egen favorit där, så hittar den dit utan problem när man ska tillbaka dit senare. Jag funderar på att sälja den och köpa någon annan istället. Kanske Navigon, är det någon som vet ifall den fungerar bättre? |
|
|
The Stig: Tryck nere till höger för att få upp bland annat hastighet under rutt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
pulare. Jo det stämmer men åker man från Malmö måste man korsa Skåne. Körde/korsade dessutom i Skottland för 2 månader sedan, inte en felvisning varken mellan Glasgow och Glenrothes 4- 5 mil norr Edinburgh som in och ut ur centrala Edinburgh och Skottländska landsbygden och tillbaka till Glasgow Prestwick airport. Fixade femfiliga motorvägar med rätt filval, blev riktigt imponerade vilket iofs kanske mera är mjukvaran än kartmaterialet. Navigon TS 7000 Det finns ju olika delar av samma stad och olika postnummer på samma område gata i England/Skottland och det är ju lite pillimariskt noterade jag. Jag lade in o navigerade alla färdvägar i Sverige i förväg och kollade av vilka skillnader som det var på kortaste och snabbaste samt hur långt och hur lång tid det skulle ta de olika alternativen, kikade på faceliteter och resturanger i närheten där vi skulle vara mm. Harkranksvägen är problem med i Åhus. Skenvägen 1-7 inga problem i Hässleholm men inte nr 8. ///MVH Hasso Länk |
För övrigt så mig vetligen har alla Navigatorer åtminstone de jag testat en del "fel" av olika art, och man får ta sig tid att lära sig dess "nycker" bäst är väl på hemmaplan, där man hittar. Samt verkligen lära sig alla möjligheter som finns i navin att hitta div krångliga adresser. Att ha den kompletta adressen, och söka på olika delar av den, kan ge olika resultat likaså via PoI. ///MVH Hasso Länk |
|
Det är lustigt att dom adresserna inte kommer fram på BMW´s navigator (Navteq 2007-2 versionen) eftersom dom har samma kartleverantör som Garmin. Jag hade en streetpilot för ca 2 år sedan och den hittade inte heller dessa adresser. Har kört med Tomtom ett tag nu och den fungerar kanon. Och hittar man inte genom skåne på europavägarna så måste man vara blind för det är ju skyltat där. Det är ju värre när man ska lite avsides för där behöver man en GPS med aktuellt kartmaterial. /Pulare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.