|
|
|
|---|---|
|
Jag har gnista på stiftet och vill inte starta med startgas, vad kan det vara som felar? Vad bör man kolla här näst? Tack på förhand! | |
| Bilen är en -97:a kanske skall tilläggas | |
| Finns bara 2 fel varför en bil inte startar..Antingen ingen ström eller bränsle....Du har ju ström så börja leta bensin...Går pumpen..?? Om inte prova brygga den...Går den då kanske relät..?? | |
|
Tack för tipset. Det visade sig vara luftmasse mätaren. Så nu är man back in business :-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Märkligt, bilen ska gå utan den? kopplar man bort den så tar DME signal från trottelspjällspotten istället ///MVH Hasso Länk |
|
Med den inkopplad så går bilen riktigt illa när vi väl fick igång den...tror vi hade lite gaspedal för att få bilen att starta, lossar man sen på kontakten...den runda skruvkontakten som sitter mellan luftmasse mätaren och motorn så går bilen jämt och fint. Gjorde testet ett par gånger...och med kontakten urskruvad startar bilen och går bra. |
|
|
Vevaxel- eller kamaxelgivare som kan vara fel. Min Vevaxelgivare strulade 1vecka efter jag köpte bilen (3-4 veckor sedan). Det visades direkt när M-bilar felsökte med datorn på bilen. Dessa är tydligen inte helt ovanligt fel på M52 motorn, på E39:an, då anslutningen sitter lite utsat för väder o vind har jag fått höra. Så inklusive byte och felsökning med dator gick kalaset på 2003kr ocn 1 timmes väntan. |
|
| ,,jaha,,, man kanske ska läsa hela tråden innan man svarar! Såg nu att du löste bekymret! | |
|
Haha! Ja, men tack ändå! BMW vill ha 3050:- för den Mekonomen 4015:- Autoexperten 4216:- Men jag testar en från skroten för 1600:- så här i jule-tider |
|
| Ser att man kan ta isär ganska mycket på den, vad är det som brukar gå sönder i den? Är det inget man kan fixa själv? | |
| Luftmassamätaren bytt...samma fel (sladd inkopplad...bilen går taskigt och stannar, sladd urkopplad bilen startar och går bra), är det styrboxen man ska misstänka sen eller finns det något dyrare man kan byta? | |
|
Bälgen mellan LMM och insuget brukar spricka vid förgreningen till tomgångsventilen. Är det kollat? Har du möjlighet, låna en fungerande LMM. Det KAN ju vara så att du fått tag på en trasig till och då kommer du leta ihjäl dig.. AE |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det har hänt tidigare att Lmm från skroten inte funkat tyvärr. Bäst är att testa med en från en fungerade bil. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.