|
|
|
|---|---|
|
För någon månad sen åkte tempmätaren åt höger in i det röda, stannade direkt och kollde läget och var helt tomt i expansionskärlet. hade biltema några hundra meter ifrån så åkte o köpte batterivatten och fick i ca 2liter. Sen dess har jag fyllt på 2-3ggr till, totalt 4-5liter på en månad. Ser inte var det läcker någonstanns. kollat oljan och den är fin och det bubblar inte i expansionskärlet på tomgång så något allvarligt fel borde det inte vara. någon som känner igen problemet? antar att jag måste boka tid för trycktestning, kostnad ca? min bilmek rekommenderade tyresö gummi och motor men fler förslag är uppskattat! | |
|
En verkstad kan mäta CO-halten, d.v.s avgaser i expansionskärlet och på så vis spåra topplockspackningsläckage. Småläckor kan även uppstå i sprickor i kylarens galvlar eller termostathuset vilka är av plast. Kom ihåg att fylla glykol också annars får du större problem. AE |
|
| jo har fyllt med glykol också. har bokat tid för trycktestning nu men får hoppas de kollar co-halten också som du skrivit. | |
|
Kolla noga runt termostathuset och anslutning övre kylslang. Skräpet är gjort av plast och spricker lätt. Dessutom brukar packningen i termostathuset smälta (!). |
|
|
Lustigt (eller olustigt), jag hade exakt samma fel på min 523 -97... Nja, den smälter egentligen för att täta. På min så läckte det bara när den var kall, så fort den kom upp i temperatur så vart det tätt, och därför var det svårt att hitta felet. Det var thermostathuset som spökade, det läckte och kylvattnet sputade upp och fuktade isoleringen under huven. Irriterande. Efter byte på BMW så kollade jag huset och det hade liktsom luckrats upp på insidan. Huset, thermostaten och vattenpumpen byttes. Nytt kylvatten "på köpet". Ca 4000:- på M-bilar i Västerås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.