|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis monterat ett hemmabyggt 2.5" avgassystem på min e30 325I. Har funderingar att bygga turbo vid senare tillfälle, och undrar nu om detta system räcker till ca 400-450hk? mvh //chrille | |
|
Absolut, det flödar för säkert uppåt 600 hästar utan problem. En lite rolig grejj jag och polaren satt och räknade ut är att 2 stycken 2" rör flödar 1/4 del av ett 4" rör. Vem skulle kunna tro det? |
|
|
chrillej82: Du behöver större än 2,5" för den effekten. 3" borde vara lagom. Hollizini: 600hk genom ett enkelt 2,5"?? Låter lite väl... Du får gärna visa oss eran uträkning. Mvh Anton |
|
|
Uträkningen mellan 2" och 4" är jag med på. Dock krävs det lite större skorsten för 600 turbokusar. Bifogar en underhållande film som bl.a illustrerar rördimensionen vid ca 720hp..Länk AE |
|
|
Okay, formulerade mig lite dåligt, uppåt menade jag med ~550. Har för mig dejvan kör 4" downpipe och 3" avgassystem om jag inte missminner. Ska leta reda på uträkningen. |
|
| Länk | |
|
ok, så det är för litet för 600hk, men jag ska bara upp till 400-450hk!! kan det funka för 400-450hkhk, eller måste det bli ett 3"? mvh //Chrille |
|
|
Du bör absolut ha 3" för den effekten, och ingen reflektionsdämpare, bara modell fullflödes. Men för markfrigångens skull borde du nog överväga 2x2,5" |
|
|
På PPF har det körts: 630whp, 770Nm med 3" system. Så bör absolut ha 3", hehe, njaa? :) Är det motor eller hjulhästar. För 400 motorhästar är 2,5 helt dugligt. |
|
| Det gäller att förstå skillnaden men bör absolut och "måste" | |
|
400hk med 2,5" är knappast något problem, men 3" ger nog betydligt högre effekt med samma laddtryck och mindre mottryck. /// Kristian |
|
|
det ska bli ett NA-bygge, så då borde det väl räcka med 2.5"? //Chrille |
|
|
Hm.. Jag är _långt_ ifrån nån expert på detta, men, är det inte motorns volym och vartals område (kompression?) som styr den dimension som passar bäst? Om man har en 2L motor på 100 hk / 6000 rpm så borde den rent teoretiskt skyffla ur sig samma mängd avgaser som en 2L motor på 300 hk / 6000 rpm? Samma mängd/tryck som ska ut lixom? |
|
|
Sparc: Självklart blir det mer avgaser av mer effekt, mer bränsle har ju förbränts. I många fall kan dock en standardmotor vara anpassad för att gå med rätt högt mottryck, då blir det inte alltid så bra med minsta möjliga motstånd. Kan krävas en ommappning eller en annan kam som kan tillgodogöra sig ett friflödande system. chrille82: Då ska det säkert gå alldeles utmärkt ja. |
|
|
Sparc: Ett litet enkelt exempel. I stora drag är det så här: En 2L motor på 100hk har bara 50% fyllnadsgrad vilket betyder att den bara kan förbränna 1L luft/bränsle. En motor på 2L som ger 300hk har 150% fyllnadsgrad -alltså kan den förbränna 3L luft/bränsle. Hollizini: Hittat uträkningen? Mvh Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.