AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.276

Eftermontera USB

Fick höra av en kompis som ska få sin 3-serie levererad om en månad att han glömde beställa USB till bilen. Finns det möjlighet atte eftermontera på en 2008 års modell?

Professional stereo och multifunktionsratt hittade jag i en annan tråd att det var ett krav. Hörde också att det enbart gick att eftermontera iPod-gränssnitt, men det kanske räcker.

Ni som har USB-kontakten, hur tycker ni att den fungerar? Min gamla bil som jag på skoj satte in en billig stereo med USB-läsare hade för vana att elda upp USB-minnen. Tror att det har att göra med att det inte är bra att bara bryta strömmen till ett USB-minne. Iofs borde BMW ha fixat det lite bättre med tanke på att själva USB-tillvalet kostar mer än det stereon jag pratar om...;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Eftermontering på 3:an skall vara möjlig.

Jag har USB på min E61:a och tycker att det är helt underbart :-D Speciellt om man har en iPod (vilket jag, omoderna människa, ännu inte har) så funkar det kanon.

----
BMW CS #6212
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Godich:
Hur gick det med eftermonteringen av USB? Jag är nämligen en till vilsen människa som missade att välja till USB.... :P Tänkte att det går ju ganska bra med MP3-CD, men oj vad jag saknar USB:n när jag tänkt efter lite... Hatar att byta skivor medans man rullar, det är inte smidigt direkt... Sen att man kan koppla in ett 32Gb usb-minne med låtar lverkar ju fantastiskt, bara att dela in musiken i olika genre-mappar och sen kan man bläddra som man vill i biblioteket... VILL HA, ska snart se vad BMW tar för att eftermontera USB själv, men har du priset så är jag nyfiken!
Tyvärr tror jag inte att det går att eftermontera. Nu är jag inte helt säker eftersom det var ett tag sedan, men jag vill minnas att det bästa man kan göra är att koppla in BMW Orginalförsäkring iPod-kabel i bilen. Man kan då använda knapparna på ratten mm för att styra allt, men du blir tvungen att sälja din själ till Apple och använda en iPod istället för USB... Men det är kanske inte så farligt? :)

posta gärna hur det går här så det finns dokumenterat för framtiden och lyckatill.

PS du kan ju alltid köpa en ice-link för att få USB-anslutning men det kostar lite mera.
Da
95
DaytonaE36
320d touring -10
Jag var faktiskt inne på BMW nu på em-rasten, det gick tydligen att eftermontera USB-enheten, iaf till min bil (E91 -2010) Priset skulle ligga på sammanlagt ca 5-6 tusen inkl material och jobb. Så det är mycket möjligt att det blir ett sånt paket inom snar framtid.

/Christian
ol
67
oldie
320d 2009 LCI
för 5-6tusen borde du kunna få en gateway 500 med både usb och ipod/iphone anslutning
Det är ju faktiskt sant... En gateway borde ju vara lika bra som orginal BMW USB. Om man är sugen på att strömma ljud via bluetooth är det ju möjligt med en gateway 500 om man inte tycker att det är charmigt att behöva koppla in en kabel för att lyssna på musik. Hur som helst är det klart i samma prisklass.

Bra idé oldie!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag kollade upp dension med BRL - och det är inte riktigt så enkelt som de vill få det att låta som.

Jag saknar också USB i min bil, och det i kombination med att jag också saknar BT - gör att jag redan nu efter 2 mån funderar på att byta bil.

Enligt BRL - så tar de ca 5500kr för installation av Dension 500, dock så innefattar inte den installationen programmering som behöver göras på BMW - detta måste göras då Dension använder sig av stereons CD-växlar ingång. Dock så är det inte säkert att det ändå fungerar - det behövs en del koder som tydligen skall vara svåra att få fram. Det finns trådar om det här på forumet, och tom medlemmar som har gett upp, för att de får det ej att funka.

Värt att notera är att jag har Navi Prof i min bil.

Däremot borde Ipod gränssnittet vara ett alt, ngn som vet vad det kostar och om det är kompatibelt med Iphone?

/Andreas.
Jag är inte säker, men jag vill minnas att jag läste om iPod-gränssnitt för ca 1600:- så det är mycket billigare än USB, men det är bara att åka till BMW och fråga
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag har mailat dem(BMW Solna), 1600kr är taget direkt - måste dock säkerställa att det fungerar med Iphone.

/Andreas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.