AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.386

Rutbyte, kvalitetsskilnader på olika fabrikat?

Min mors framruta sprack rakt över mitten för någon dag sedan.
Nu är det dags för ett rutbyte.

Jag har märkt att BMW jag haft med bytt ruta har varit känsligare för stenskott och repor än orginalrutorna som sitter i från fabrik.
En orginalruta kan vara utan skador i 10 000mil medan en eftermarknads får synliga stenskott efter bara något år, medan en orginalruta kanske bara får en liten prick (orginal blir snarare blästrade än spricker).

Vad beror detta på? Sämre eftermarknadsrutor?

Till min fråga.

Finns det någon tillverkare av eftermarknadsrutor som är att föredra, gärna med orginalkvalité?

Antar att vi har några glaskunniga på forumet.

-Phil
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns det så många tillverkare av bilglas egentligen? Tycker det står Sekurit på många bilar oavsett märke.

AE
Gemini__
På tal om bilrutor, finns det möjlighet att montera en ruta som är märkt med "BMW" nuförtiden el. är det endast originalrutorna som är så?

Tyvärr har jag inget svar på din fråga Phil.

Mvh:
Thomas
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En originalruta kan du alltid kräva som kund. Det är det jag satt som minimikrav för min lokale hantverkare och det fungerar utmärkt.
Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Tyvärr så tror jag det är ngn annan ruta i idag.
Huvudregeln när det gäller försäkring är ju att man i bästa fall skall få motsvarande som sitter i bilen vid skadetillfället.

Utan att vara för insatt i ämnet så borde det väl finnas ett par tre bilglasfabrikat.

Tänkte även nämna att de svenska bilglasarna tar ut riktigt saftiga förtjänster på glasbyten. Kanske en branch att slå sig in i?

Var utomlands och fick bytt en e38 framruta för 1500 inklusive rutan!!!
Framruta inklusive byte till en jaguar S-type med värmeslingor i framrutan (forrd) gick på 2500-3000:-

-Phil
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Lämnar du bilen till BMW för rutbyte får du en orginalruta med BMW-märket på. Tillverkaren är ändå sekurit eller Pilkington så de är ju "samma" ruta så att säga, ingen skillnad i hållbarhet.
På många äldre bilar klarade sig rutorna bättre, tex. E34 mm, jag tror de bero på hårdare och/eller tjockare glas än i moderna bilar, där allt skall vara så lätt som möjligt. Som exemplar kan nämnas min förra E87 som efter 1 år och ca 3000 mil där rutan var totalt slut och sprack rakt över pga ett elakt stenskott. Min nuvarande E90 har rullat 3200 mil och rutan är inte sprucken än men totalt sönderblästrad, nästan farligt dålig sikt i motljus.

BMW CS #5139
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Kan tillägga att BMW förmodligen inte byter rutorna själva (inte i mitt fall hos BMW Mölndal) utan beställer hem orginalrutan och sedan lämnar iväg jobbet till en glasmästare (Sörgårdens glas i Mölndal)

BMW CS #5139
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
En stor skillnad nu och förr är att idag är rutan en del av den bärande karossen. Dvs att den flexar med karossen vilket gör att rutan spricker lättare när man väl fått ett stenskott...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Finns enbart ett par tillverkare av bilrutor som förser biltillverkarna med glas. Som ovan nämnde så är rutorna limmade med 2k lim som en bärande del av karossen, och om du får ett ruggigt stenskott så kan den flexande karossen dra upp en spricka. Dock så är det ingen kvalitetsskillnad på ytskiktet var rutan än har för tillverkare.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tycker det verkar som glaset blivit "mjukare" eller i vart fall känsligare. Blir fortare slitet och det blir större skott.

Att rutan är en bärande del av bilen gör att fler rutor spricker för mindre stenskott. Ett ypperligt tillfälle för tillverkaren att göra bilarna mindre flexia, vilket skulle innebära bättre körglädje med antagligen.

Tror att det bara finns ett par-tre bilglastillverkare worldwide. Pilkington och Securit är väl de största.

Vill helst ha BMW-loggan då jag byter. Inbillar mig att det är bättre, samt att det blir original... Ja ja, fåfängan som talar igen :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag upplever också att glaset var hårdare då de hängde löst i lister och inte behövde flexa med karossen, som i min gamla tackjärnsgalt från Stuttgart (300D).

AE
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som Stephan735i skriver, rutan är en bärande del av karossen, det påverkar med. Stenskot, stressen som gör att man ligger närmare, lagen om stänkskydd försvann 1986 därför blästrar framförvarande bilister mer nu, bredare däck river upp mer osv osv.
JAg har noterat att om man ber om en klimatkomfortruta vid byte(E38, 39, 46, 53 och uppåt) så verkar det bli mindre stenskott. Erfarenheten bygger på 6k mil 1½år med en bil och 3k mil 1år på en bil.
Mvh
Asken
Transocean
Jag fick en "bmw-ruta" hos en bmw-handlare. Det kom en kille från ett bilglasverkstad dit och bytte. Bytet blev slarvigt gjort vilket resulterade i en massa vindbrus i farter över 100 km/t. Fick då åka till bilglasfirman (efter att jag hade konsulterat med bmw) där dom försökte att täta rutan. Det blev bättre men inte 100. Och att glaset skulle va bättre är bara ....snack.
Nu är rutan bytt i alla fall. Hon tog den till glasmästaren som försäkringsbolaget dirigerade henne till.

Hann inte titta närmare på rutan då jag var lite trött efter 6 timmars tågresa.
Det enda jag la märke till var att rutan känndes tunnare, allt är relativt. Tyckte det såg ut så i alla fall, tittade på de inre märkningarna och smutsen på utsidan.

La även märke till att glasmästaren monterat vindrutetorkaren fel, vilket kan resultera i att den flyger av och repar den nya rutan. Otroligt dåligt.

Får ordna det, skall även kolla vad det blev för märke.

Kan det inta vara så att, utbytesrutor är 1-1,5mm tunnare än org bara för att glasmästarna skall slippa ta bort precis allt lim?

Jag hade en 525tds innan rutan hade hängt med sedan den var ny, visst den var ganska blästrad men inga förödande stenskott. 35k mil! Har haft flera BMW med orginalruta, med klistermärke för inköring av bil samt airbag info som fortfarande suttit kvar.
När jag själv bytt ruta på en bil tex E38 E36 e34 så har det kommit fula stenskott bara efter ett halvår.

Jag drar i alla fall slutsatsen att glaset var bättre förr/orginal alternativt att glas blir hårdare/stryktåligare ju längre det sitter monterat.

-Phil
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Asken:
Nu har du nog förväxlat mig men någon annan ;)

Det verkar slarvas en hel del av glasmästarna när det gäller just själva monteringen...

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Det gäller att välja rätt glasfirma för rutbyte, det är inget man gör på gårdsplanen då det är exceptionellt viktigt att det är plant där bilen står pga den bärande funktionen och styrkan i limmet. Dem skall även ha tillägsutbildningar osv.
Att byta en limmad ruta på en modern bil är riktigt svårt då du arbetar väldigt nära kaross med skarpa verktyg och med stor kraft då man skär eller sågar ut den gamla rutan med muskelkraft. Det är lätt att slinta med skador som följd, det är viktigt att inte hoppa över något moment med rostprimer, häftprimer, aktivator på glas och att lägga en perfekt limsträng vid rätt temperatur för att inte limmet skall flyta ut.
Rutorna är inte tunnare, men visst en gammal ruta kan vara lite hårdare men inte mer än marginellt. Det kan ju vara så att man inte märker ett par stenskott på en redan sliten ruta (man ser inte trädet för skogen) men en ny fräsch sitter man som på nålar vid minsta smäll.
På min 325 coupe e30 hade jag bytt ruta och en vecka efter så körde jag och ett par polare ut på e6an och drog på bra, var nog uppe i 160 och närmade mig en saab och så small det till ordentligt mitt framför ögonen på polaren, hade fått ett stenskott i storleken femkrona tom det innersta glaset hade spruckit, vi höll på att göra ner oss allihop i bilen. Det var förstås bara att byta ut den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stephan: Yes, finns för många tydligen, sen byter de bilar titt som tätt, det gör det inte enklare:))

Generellt: Har man kontakt med en proffsglasmästare= en som inger förtroende och kan ta sig tid att besvara dessa frågor, då ligger man säkert.

Har själv hört bland bekanta om 6-7 mindre duktiga i 08, samt vet 2 duktiga själv i 08... Det säger väl något?
Mvh
Asken
Kan passa på att fråga här, är det någon vits att laga ett stenskott som är ~10mm i diameter eller är det bara att bya rutan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.