AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.153

Kan jag besikta med 22” på X5?

In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Jag ska besiktiga bilen i morgon. Kan jag åka in på mina 22” fälgar eller får jag nerslag?

Mvh Ingo
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
ser inget fel med att besikta med 22"
In
504
Ingo
320d -13
X5 M-sport -15
McLaren 570s -16
Perfekt, jag fick nämligen för mig att det inte fick skilja mer än 2" upp eller ner från orginal. Vet inte var jag fått det ifrån??

Tack.

Mvh Ingo
Om rullomkretsen inte överkrider angivna toleranser med däcken och spårvidden är oförändrad så borde det inte vara några problem. Lättast är att ringa eller titta på www.bilprovningen.se

Det är inte fälgdiametern utan hjuldiametern som du skall kolla/mäta på och jämföra mot original. Det måste till rejält låg profil på 22:or för att inte ytterdiametern skall ligga över gränsen eller?

FP
finns det ärligt nån som fått nerslag på detta med rullomkrets?..

såvida det inte skiljer typ extremt, dvs 20" på en astra lr nåt.

har aldrig vart med om att dom ens kollat nåt sånt.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Åter igen, fälgdiametern ensamt spelar mindre roll, det är däckets profilhöjd tillsammans med fälgens diameter som påverkar. Man kan mycket väl ha original 15" fälgar t.ex med fel däcksprofil och därmed för stor avvikelse på omkrets/hjuldiameter. Påverkar hastighetsmätare och ev. även ABS-systemet om det avviker mellan axlarna osv. Har man originalmonterad navi så kan även denna visa lite fel i vissa lägen.

FP
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Får man verkligen frångå de dimensioner på däck som bilen är typgodkänd för? Oavsett om rullomkretsen bibehålls.

Trodde att reglerna är mycket tuffa för nyare bilar. Sen att besiktningen inte alltid tillämpar dem fullt ut är en annan femma.

Eller har jag missuppfattat allt?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Björn,
Ja.

Tidigare såg texten annorlunda ut på vägverket när det gällde informationen kring alternativa däck/hjul. Bl.a information om 5% +- rullomkrets m.m Nu ser det ut så här:
Länk

" ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,
- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,
- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och
- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Anders S,

Ok, tackar för upplysningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.