AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
870

Varför enbart ett sträck i asfalten vid en burnout?

Mi
43
Michell
Z3 M Roadster
Var nere i ett garage för några dagar sedan mitt inne i stan och skulle hämta min Z3:a, hörde då att det var någon som burnade ut av helvete med en bil (Mercedes S600 från typ 94:a), det rök så mkt att larmet gick och brandkår fick komma, dem hade börjat hela vägen uppe från gatan sen ner i garaget och runt lite där nere, men min poäng och även fråga är här:
Det var bara ett ENDA svart spår i marken... Hur är det möjligt att burna med en bil och sedan efterlämna endast ett "gummi" spår?
Vet att frågan inte har med BMW att göra och att den är jälvigt skum men var bara så nyfiken... Är det någon som har svaret på denna dumma kanske men konstiga fråga?

RearWheelDrive4Ever
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla bilar har något som kallas för differential, (diff). Diffens uppgift är att leda drivkraften till det (driv)hjul som har lägst rullmotstånd.

Så om en bil står på halt underlag (t.ex. grus) och gör en rivstart, så kommer ett hjul att spinna och när det hjulet spinner tappar den kontakten med vägen och får då lägre rullmotstånd vilket gör att all drivkraft led om till just det hjulet som bara fortsätter att spinna tills man kliver av gasen.

Detta om bilen har en vanlig diff. Om bilen har en bromsad diff, så är det lite annorlunda.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.