AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.909

Måste man betala försäkringspremien för rutmärkning hos SBM?

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Köpte en bil i sommras som har märkta rutor och troligtvis försäkrad via SBM (svensk bilmärkning?)

Nu får jag en påminnelse/faktura på 99:-.

Antar att man bara kan strunta i att betala så löser upphör försäkringen. Men inget står om att man kan strunta i att betala. Tycker det är mycket oseriöst. Jag har inte beställt nåt av dem!

Ska ringa och snacka med dem imorgon.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När man köper märkningssatesen så ingår det 1 års försäkring och när den tiden har gått ut så kommer det en förfrågan om man vill förlänga ett år till för 99kr. Fick en sådan i somras men kommer inte ihåg exakt hur den var formulerad men i mitt fall så var det ju jag som beställt den ursprungliga märksatsen/försäkringen.

För övrigt så verkar det fungera på samma sätt med cyklar. Köpte förra sommaren en ny cykel till frun där det också ingick en försäkring. Fick sedan ett erbjudande om förlängning som vi inte var intresserade av och har efter detta fått en 4-5 påminnelser om vi inte trots allt vill fortsätta försäkringen.

Det är ju dock viktigt att skilja på påminnnelse och betalningspåminnelse...

___
//Ulf
Hej!

Ett lite sent svar, men ändå ett svar.

SBM:s försäkringar följer bilen därför får du som köpt den rutmärkta bilen ett erbjudande om förlängning och en påminnelse om du skulle ha missat den första möjligheten att förlänga. Eftersom ägarbytet skedde i somras så bör du ha fått information om att försäkringen gick över till dig vid ägarbytet, men ibland har ägarbytet nyligen skett och då hinner vi inte få ut informationen i tid.

För tillfället håller vi på SBM på att se över just kommunikationen vid ägarbyte, så att det blir klart och tydlig varför man får erbjudandet. Förlängningen är ett erbjudande och försäkringen upphöra att gälla om betalning inte sker. Detta ska idag stå på våra förnyelser. Hur som helst tack för viktiga synpunkter. Vi jobbar vidare med att förbättra vår kommunikation!

Hoppas du fick ett svar på dina funderingar av SBM:s kundservice när du ringde.

Vänliga hälsningar
Helene Alehammar
Marknadschef SBM

Helene
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.