AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.125

Saker för att få motorn lite piggare (m30b35)?

Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Hejsan, har en m30b35 liggandes i garaget nu. Och då motorn ändå kommer att öppnas upp och få en ordentlig genomgång, så började jag tänka om man skulle skaffa sig lite små grejjer för att piffa upp maskinen lite grann.

Har ni några råd om vad man skulle kunna köpa? Obs, endast sugtrimning. Iallafall till en början :)
Hm...Beror ju på vilken budget du har...Men om jag vore dig skulle jag "nöja" mig med att slipa in ventilerna samt säkerställa toppens kondition i övrigt, byta kamaxeln till en "vassare" variant (272 grader?). Bottendelen skulle jag åtminstone byta kolvringar/lager...O självklart ny oljepump samt transmissonskedja inkl styrskenor/sträckare. Blir förvisso inte billigt men du bör få tillbaka alla 211 hästarna o möjligtvis några extra på köpet...
Di
32
DiamantSchwartz
e34 535i turbo -88
e12 520 -81
Ja, har tänkt i dom banorna. Hur är det, går det att använda något från m5ans 3.6l motor?
Ho
6
Hollizini
535i Turbo E34
Går nog inte att använda några S38 delar förutom vev och stakar och om du sätter över toppen då.

Sätt i en vassare kam, 284 grader. 11.2 mm lyft och 109 graders lobseparation, Z55 kammen från PPF ger ju endel, men det är nog inte så kul att köra med på gata kanske, eller iallafall inte i storstan, men på en motorväg sjunger det på bra. :)

Sen nya ventilfjädrar då såklart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.