AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.656

Köp utan servicebok!?

Hej!

Vet att liknande trådar varit uppe i forumet tidigare, skulle dock vilja ha tips i ett specifikt fall...

Det är så att jag var och kikade på en BMW 316 compact (-97, 18.000 mil) till tjejen i dag; bilens skick var utöver det vanliga -allt var över förväntan: motor, drivlina, fläkt, bromsar etc... Ingen rost, inga repor, nya däck... Ja, bilen var med andra ord ett riktigt kap -fram till att det visade sig att försäljaren inte hade någon servicebok... Jag vet att jag inte ska hänga upp mig på s.boken, dock är bilen relativt nyimporterad (4 mån i Sverige) varför det skulle vara skönt att få en viss "säkerhet"...

Så till min fråga; vågar jag köpa en bil utan vare sig servicebok eller kvitton från tidigare reparationer? Det enda som fanns i pappersväg var briefet... Som ni förstår är jag väldigt kluven, råd och tips på vad jag ska göra!? Bilen var verkligen fin men det jag oroar mig för är en ev. vidareförsäljning i framtiden - köper folk bilar utan s.bok..?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Anton
Serviceboken är inget måste. Finns det dokumentation i form av kvitton på alla servicar så är det bättre än en servicebok. Om det varken finns kvitton eller servicebok så hade iaf jag hoppat över den bilen.
"dock är bilen relativt nyimporterad (4 mån i Sverige) varför det skulle vara skönt att få en viss "säkerhet"..." Låter ju väldigt misstänkt.. men om det går så kolla med gamla ägare. BMW kan även dra ut garantirep som gjorts på bilen..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
På en så pass gammal bil är det skicket som är det intressantaste

__
Bilblogg:
Länk
Jag skulle inte hänga upp mig på en saknad servicebok när jag köper en tio år gammal bil. Det är snarare skicket på bilen som avgör affären för mig. Det lär ju inte röra sig om speciellt mycket pengar heller. Men visst, den dagen jag köper en nyare bil för en större summa pengar så skulle jag efterfråga serviceboken. Men på en 316 compakt som verkar vara i mycket bra skick så skulle jag inte bry mig det minsta om den saknas.
Tack för alla snabba och utförliga svar! I skrivande stund börjar jag luta mig mot att kanske köpa bilen ändå, men jag vet fortfarande inte riktigt säkert...

Det rör sig om dryga 30 tkr varför det inte kan sägas vara en bil av det dyrare slaget... Men då bilen är nyimporterad och varken har servicebok eller kvitton från tidigare servicegenomgångar och dylikt, borde då inte några varningsklockor ringa..? Men av tidigare trådar att dömma verkar det gå att kolla upp historiken i tyskland..?

Tack, åter igen!

//Anton
Varningslampa ska det givetvis vara... =)
Jag köpte min helt utan dokumentation för lite drygt ett år sedan och det blev min livs bästa bilaffär :) Det är också en import. Jag köpte den från en liten firma som var andra ägaren i sverige så jag ringde den förste ägaren och kollade lite. Kanske du kan göra likadant fast på tyska :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kort historik i Sverige= finns någon ekonomisk anledning säljaren gör sig av med bilen. Det är ditt samvete som talar först. Servicebok+kvitton= gamla goda noggranna Sverige.

Jag känner inte bilen men det är ditt köp. Låter du dessutom en verkstad kika på bilen, a la en tusenlapp i kontrollkostnad är en massa okända människors åsikter på ett forum bara ett komplement till fakta på ett papper från ett proffs, oavsett hur mycket proffs vi är är våra ögon och sinnen inte där du är.

Lycka till, oavsett beslut!

Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Klockorna ringer men du bortser ifrån dom i stressen att göra en bra affär.

Fördomar är både bra och dåliga. Erkänner man dom, tar reda på bakgrunden och sedan accepterar dom så kan man se dom för vad dom är. Gränser, dock utan medvetenhet i respekt.

Mvh
Asken

Genusforskning, varför försöka uppfinna något som inte finns?
Vart vänder man sig för att kolla historiken i tyskland? Då det inte finns någon servicebok utesluts möjligheten att kolla med de verkstäder där bilen servats - om det nu inte går att kolla på något annat sätt..?

Anledningen till att killen säljer bilen är att han förlorat jobbet - det är hans ord som jag varken kan styrka eller bekräfta. Han har i var fall givit mig en kopia på reg.beviset varför jag har alla papper som finns i nuläget...

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh Anton
Visa användare
5
essin
320i T -00
saab 9000 2,3T (200HK)
håller med "mugge".
på en sådan bil är det helt och hållet skicket som avgör kolla bara bilen noga så att allt funkar som det skall och att det inte finns "konstiga" skarvar efter dåligt lagad krockskada.
glöm bara inte att kolla så att det är rätt kille som äger bilen, be om ID och jämför med reg bevis.
lycka till med affären.

nisse
Mina intryck av bilen hittills;

Skicket på bilen är mkt gott, jämn och fin i lacken, 100 % rostfri, bra i låda och bromsat etc...

Ägaren verkar vara seriös, och givetvis är det han som står som ägare även i regbeviset - har även kollat med vv och allt verkar stämma

Däremot skulle jag vilja veta hur man kollar upp historiken i tyskland? Ringer jag BMW och kundtjänst där, eller hur ska jag gå till väga..?

Tack, igen!

Mvh Anton
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du går in till en aukt BMW handlare, räcker över en 500-lapp och får ett papper i näven.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med Mugge, skicket avgör. Om du är osäker, lämna den till SBP`s bildiagnos eller gör en M-test innan köp. Jag hade gått på magkänslan parad med min kunskap, en 10 år gammal vagn är ändå en 10 år gammal vagn. Avsaknaden av servicebok kanske är ett bra argument för att justera priset?
Mugge; du menar att det fungerar att gå in till en BMW-handlare här i Svedala!? Trots import?

//Anton
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är det enda du kan göra tror jag. Tror inte att en tysk BMW handlare lämnar ut informationen till dig. Det måste gå via en BMW ÅF här i Sverige.

__
Bilblogg:
Länk
Okej. Tack så hjärtligt, Mugge!

Fortsättning följer...

Mvh Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.