|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har skrivit och frågat här förut om hur man hittar kupéfläkten. Har fått lite tips på hur jag ska gå till väga, men jag lyckas aldrig hitta ändå? Finns det någon som har gjort detta förut? Det gnisslar och rasslar i kupefläkten högt som fan när jag kör igång den så det går inte att ha den på mednas man kör, vilket behövs nu under vintern. Allt började förra vintern då jag vred på från noll till maxläge. Nu blir jag galen. Får jag ingen hjälp så skrotar jag bilen. Ska jag ta bort isoleringen i motorrummet? Ska jag flytta motorn? HJÄLP! Tack på förhand. / Jonas | |
|
Det sitter 4 skruvar, dock lite dålda i isoleringen. Lossa kabelrännan 2 muttrar, hitta och lossa dom 4 skruvarna, dra upp luckan. På din bil som är lite äldre sitter nog tändmodulen skruvad på luckan oxå. |
|
|
Ta bort "luckan som sitter på torpedväggen, den sitter med 4 skruvar 7mm som någon sa. ta bort ev. kablage och vips där har du fläkten. lossa spännet och ta bort skjöldarna runt fläktvingarna, koppla loss kablarna till fläkten. inte alls svårt, tar ca 15minuter. behöver du utförligare instruktion finns det i haynes rep handbok för 3serien |
|
|
Vad är det för lucka ni pratar om? Hur ser den ut och vart sitter den? På min bil sitter det som en isolering som man verkar måsta slita loss för att komma dit? Men om jag gör det så får jag ju inte tillbaks det sen. Är det någon som har något att säga om reparationsböcker, förresten? Funkar det bra? / Jonas |
|
|
"luckan som sitter på torpedväggen" Den är avlång ca 20x50cm och sitter på torpedväggen... |
|
| Luckan sitter i isoleringen, och det är isolering på den, den är svår att se, men den sitter där, rakt bakom motorn. Lyft på gummilisten som tätar mot motorhuven så ser du skarvar i torpedväggen, det är översidan på luckan. | |
|
Hej igen! Och tack för svaren och alla mektips. Har nu fått loss värmefläkten. Det var ett lager som hade gått sönder. Och nu behöver jag en ny fläktmotor. Men hur är det med det där då? Passar alla E30-kupé-fläkt-motorer på alla E30-modeller? Min är en -85a. Ser t ex -89ornas fläktar likadana ut som på min? Mer tips hit, tack!:D / Jonas |
|
| Ja. | |
|
Nej men vänta nu. Är du säker? Jag sitter och kollar på laga.se, med min fläktmotor bredvid mig. Det ser iallafall enligt mig ut att vara annat avstånd mellan hjulen? Och dessutom ser fläkthjulen i sig på en -87a annorlunda ut? / Jonas |
|
|
Hej! Helt riktigt... det finns två storlekar/typer. Kolla på : Länk Mvh Jocke W |
|
|
Larusso, Jag bytte själv nyss på min -91a 325a. Det finns två varianter av fläktar, men det enda som skiljer är fläktaxelns längd och storleken på "skovelhjulen" dvs fläktbladen. Jag tog "fel" variant från en gammal 5-serie på en skrot och modifierade denna, Byt skovelhjulen och sätt dit dina gamla på den nya fläkten, OBS se till att skovelhjulen kommer någorlunda exakt lika i förhållande till varandra när det monteras på den nya fläktaxeln: Bladen är balanserade från fabrik för att matcha varandra. Sätt den fläktaxeln i ett skruvstäd och vrid samtidigt som du drar, skovelhjulen sitter hårt som fanken! Bara att ta i så lossnar dom. Knacka dit skovelhjulen med en hylsa på den "nya" motorn. Byt bara ett skovelhjul i taget så du ser hur långt in du ska knacka dom på axeln. Det är ganska noga att de kommer exakt rätt axiellt. Sist men inte minst, försök att inte bända för mycket i fläktbladen under proceduren. Lycka till ha skoj |
|
|
Kolla även om diametern på motorn är lika innan du börjar "modda" Mvh Jocke W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.