AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.037

funderingar kring e30 325

Hej! jag har lite funderingar.

1. Jag har en 320 med 325 motor. Alltså har jag trumbroms bak. Undrar om det är svårt att byta til skivbromsar där bak också. Inte för att jag är ute efter bättre bromsverkan. bara det att jag tycker det är mycket snyggare. :)

2. Hur ofta ska man byta kamremmen på min bil?`Det borde väl göras rätt så ofta med tanke på hur dem körs?

3. Jag har lite funderingar på att lära mig lackera. Ingen som är duktig som kan hjälpa mig med det första stegen? vad som ska inhandlas osv?`Om det finns någon bra sida på nätet där dem förklarar lite så man sen kan gå och testa själv?

4. Ska skaffa mig lite turbodelar nu till vinter då bilen är i garage och ska plockas ner. Det så kallade "snikbygget" med saab prylar är det bra? Funkar det i längden att köra med det om man vill landa på 250 hk? Det finns ju billiga kit på ebay. funkar dem? Ingen som har någon erfarenhet av dem? Länk

tack på förhand.

MVH Erik
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Skaffa kompletta bärarmar med skivbromsar och handbromsvajrar, byt, klart !!

6000 mil, ganska enkelt att göra, ta bort kylaren och grillhalvorna så ser du allt enklare.

Företaget Luna har små handböcker, bla en som heter "lacka bilen" där står allt som du i grund o botten behöver veta.

Det finns 100 tals trådar om turbo på E30, i polarens tråd kanske du kan hitta nått nyttigt att läsa Länk
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Jag bytte kamrem på min igår.
6000 mil stämmer som föregående säger, men jag vill väl inte hålla med om att det är "lätt".

Vill man komma åt så bra som möjligt, tar man av huven, man tar av kylaren, fördelarlocket, rotorn, nedre "svänghjulet" till fläktremmen, samt lossar remhjulet till fläkten, och tar av fläkten.

Detta gjorde jag, då tog det mig strax över 2 timmar (hade assistans av en kompis).
Hej!
Undrar var jag kan hitta det här företaget luna?
Visa användare
78
joakim2
320iM -89
Att ta bort huven låter fruktansvärt overkill!! Kylaren kan däremot vara en mycket bra idé!
Har själv bytt bakvagn på min 320 med trummor till skivor allt passar rakt av direkt dock får man byta handbromsvajrar.
Lycka till
Joakim
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
det tar 5 minuter att ta av huven, och du kommer åt 10 gånger bättre, kallar du det overkill?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ja får man hjälp av nån så är det kanon att ta bort huven oxå, att få bort/dit den helt själv kräver lite akrobatik
Ny
178
Nydell
BMW 123D M-Sport 2008
Ja det blir ju klart lättare med en kompis som kan hålla, men de går själv också :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.