AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
981

Hur går med batteriet när bilen stått 1 år?

sc
66
scott
525 e60 2004
jag ska köpa en 525 03 den stod i bilhallen tip c.a 1 år nu jag undrar vad händer med battaren när bilen blir stoende?? eller vad ska jag mer tänka på? tack för på hand
Visa användare
138
sutko
bruksbil
snart ska du byta bateriet 100% säkert men kostar inte mycket,ska du oxå göra service oljebyte,filtrar,tändstift 6x,STP rängjorning bränsleinsprutning/bränsleledningar bara hälla den i tanken kostar 193kr på Mekonomen,smörja upp bromsbälleg fram/bak och om du ska behåla bilen det är lika bra byta kylväskan och bromsolja.
Grattis du har köpt en bra bil...
lycka till

sutko
Visa användare
138
sutko
bruksbil
oj såg inte att DU SKA KÖPA...jag trodde att du har redan köpt.Men spellar ingen roll...kör hårt bara

sutko
Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
Scott, Måste bara fråga hur viktigt ett batteri är vid köp av bil? kanske billigaste och mest tacksamma delen att byta?? Kolla all annan elektronik, motor, stötdämpare, servo, AC, spolning, torkarfunktion, etc. Sådant är dyrt att åtgrärda tror jag, inte batteri.
mvh
sword
Vad är anledningen till att bilen stått i en bilhall i 1år ?
Je
8
Jeldh
525i -93
Tjenare.

På ett batteri som stått still en längre tid sulfaterar blyplattorna, Som i sin tur gör att du inte får upp nån syravikt i batteriet.

Du kan ha ett bra voltvärde, men batteriet kommer inte klara ett belastningsprov.
Smidigast är att köpa ett nytt, inga större pengar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bilhandlaren ska underhållsladda batteriet så fort det understiger 12,3V, är det gjort så ska det inte vara några problem om batteriet var vid god kondition när bilen ställdes, är det nu inte en BMW handlare så kanske inte den handlaren har en aning om detta ??
Nu är ju batteriet 4-5 år vilket är en ganska normal livslängd på ett BMW batteri, så räkna med att få ersätta det inom en snar framtid, om det inte är bytt redan, Kolla datumstämpeln på - polen.

///MVH Hasso
Länk
Det är bilhandlarens ansvar att underhållsladda batteriet, så brukade vi iaf göra på volvo på samtliga bilar, se att den går att starta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.