AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.446

Kursstabilitet Z4

Sida 2 av 3
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hade samma problem med min tidigare MB SLK320.

Den hade 18 tummare ( AMG fälgar) med 40-profilsdäck.

Jag fick rådet att återgå till standardfälgar....
dvs 16 tums med 205 fram resp 225 bak.

I samband med att jag bytte till standarddimensioner så
upptäckte jag attAMG-fälgarnas ET var 35, ej 37 fram/30 bak...eller var det tvärtom...

Jag slängde på Goodyear Efficientgrip däck

Spårkänsligheten försvann helt och hållet.

Izzy
Visa användare
34
Z43.0
BMW Z4 3.0 -05
Mercedes A-klass 160 -17
Polestar 2 -21
Kör på 19'' BBS CH motorsport 265/30 bak 235/35 fram, H&R fjädrar, sänkt 35mm och hade oacceptabla problem med spårighet.

Så förra vintern blev det dax å få ordning på eländet. Bytte stötdämpare runt om, från original till Bilstein B8 sprint, behöll fjädring, nya spacers bak 15mm x2 å fram 10mm x2, nya däck, Hankook Vetus V2 symmetriska runt om (samma dimensioner som tidigare) lämna in bilen för hjulinställning i våras,, å voilá! Bilen är som ett nytt strykjärn, inte en tendens till spårighet i någon hastighet, kört ca 600 mil i sommar,, ångrar verkligen att detta inte blev gjort tidigare. Passade även på å vässa avgasljudet, vilket inte försämrar upplevelsen :))
PS. beställ prylar på ebay.de så sparar ni 50% pengar mot att köpa av dyra å tyvärr många gånger okunniga dealers i Sverige!
He
13
Heavyfeet
BMW Z4 2004
Jag hade också problem med spårkänslighet. Byte ut mina 235/40/18 samt 215/40/18 (Maxxis) mot 225/45/17 runt om, Good Year Efficientgrip.
Inga problem med spårkänsligheten längre plus att bilen inte är lika stötig,
bilen svävar fram nu :).
/Matte

70
9
70+ med Z4
BMW Z4 3.0 si 2007
Vill instämma med tidigare inlägg. Ta av RFT däcken. Har just bytt runt om till EJ RFT och fått en helt ny bil, finns ingen tendens till spårning, vilken var besvärande tidigare. Gör för säkerhets skull en 4-hjuls inställning så dina nya däck håller längre.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Funderar också på att göra nåt åt spårkänsligheten.

Kommer köra vidare med 16 tumsfälgar....har god erfarenhet ( från en MB SLK) av
byte från lägre/bredare däck till standarddim.

Jag funderar på att slänga på bilsteindämpare samt nya standardfjädrar
för att göra bilen mer högfartsstabil...

Vad tror ni gör mest effekt för pengarna?

Izzy
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
får man på så små fälgar som 16" och 17" runt bromsarna?
70
9
70+ med Z4
BMW Z4 3.0 si 2007
Hej!

Prova du med nya däck, dock EJ RFT innan du kostar på annat. Hör med BMW vilka fälgdimensioner som går att ha på din bil. På min tidigare Z4, en 2.5 i, var det 17" hjul. Har idag 18" 225/40 fram och 255/35 bak och inga spårkänslighet problem.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har en hel del erfarenhet av spårkänslighet på lite olika bilar.
I flera fall har det varit felaktiga vinklar i bakvagnen som varit den största orsaken. Men för att åtgärda detta krävs det ibland en både intresserad och duglig mekaniker eftersom det inte alltid är bara att "justera" på vanligt sätt.

Men som flera här påpekar; med lite "sämre" däck och/eller högre däckprofil så blir bilen inte alls lika känslig för vinklarna.
Detta kan ofta upplevas som att det var fel på t ex 18" hjulen med lägre däckprofil men att det blev mera rätt med 17" och högre profil.
Vinklarna är givetvis lika fel men man märker alltså inte av det så samma sätt.

Men om man är känslig för att dynamiken ska kännas rätt, eller utseendet, eller om man mäter varvtider eller liknande, så har man kanske inte lyckats särskilt väl...

Ang RFT så undrar jag om någon tror att det bara är av en ren tillfällighet som BMW har valt att leverera M-bilarna med riktiga däck..? (Alltså inte med RFT.)
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Har nu funderat vidare....
Tittade på min bil och såg attdet var original sachs dämpare.

Verkar som om Bilstein B6 kan va nåt....
vet ni ifall man behöver byta fjädrar samtidigt?

Och vad tror ni....kommer man öht märka nån skillnad jämfört med original sachsdämparna?

Izzy
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Har hittat svaret på mina funderingar, att däcken är slitna i ytterkant är att den understyr vid forcerad körning. Man ska köra på M3 E46 CSL inställningarna så går bilen bättre på vägen.
Mvh Micke

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej,

Funderar vidare...tycker att bilen går fint men lite "luddig" i +120

Vad tror ni om detta?

Under vintern byta till Bilstein B6 + nya standardfjädrar runt om ( 550 euro i tyskland)

Har tidigare upplevt att fjädrar/ dämpare var för sig höjer vägkänslan enormt.

Det sägs att gamla fjädrar tappar upp till 30 % av sin spänst med åren.

Ev byta däck, hade Goodyear Efficientgrip på förra bilen...( gick ned fr. 18 till 16 tum på min förraSLK)och tyckte att den spårade betydligt mindre

Sen besiktiga bilen i vår, göra en fyrhjulsinställning..och ev. byta slappa bussningar
ber.på vad bilprovningen hittar.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det är ingen mening att kosta på fjädring etc om man inte har rätt hjulvinklar... Och det räcker självfallet inte med rätt vinklar fram om det är fel vinklar bak.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Skall oxå ge mig på väghållningen i vinter.

Har precis lagt beställning på bilstein b6 runt om
Skall även hitta nya fjädrar...skall göra ett försök att
köpa direkt från Lesjöfors om det går....standardfjädrar.

Kan tyvärr inte köpa sänkfjädrar då jag är omringad av vägbulor,
och fronten tar redan i med standarduppsättning.

Sista grejen jag funderar på är nya däck, kanske Goodyear efficientgrip performance, vilka funkade bra på förra bilen. Tänkte då köra 225/50/16 eftersom de bör vara mindre spårkänsliga än lågprofil.

Blir en kul vinter.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag har nu beställt bilstein B6, och tänkte även köpa nya fjädrar...
kollade mina hela fjädrar, och såg att höger fram låg 1 cm lägre än övriga...så
frågan är om den inte har mjuknat med åren.

En sak jag såg var att fjädersätena är lite veka både fram o bak på Z4, och däför fiunns det förstyvningsplattor att köpa till. Såg ett exempel på youtube, där plåten hade börjat bukta ut.

Det jag funderar på nu är att sätta på ett fjäderbensstag där fram, istället för
runda förtyvningsplattor....då får man ju staget på köpet så att säga....vad tror ni om detta?

Izzy
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Mycket spännande och roligt att ni vill kosta på att bygga om fjädring, däck och andra komponenter. Inget fel i det!
Men fortfarande gäller att:
Det är ingen mening att lägga pengar på fjädring, hjul etc om man inte har rätt hjulvinklar...
Och det räcker självfallet inte med rätt vinklar fram om vinklarna bak är fel.
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Hej Ulf,

Håller med dig 100%. Det blir det första jag gör nästa vår när bilen kommer ut.

Kommer ihåg en annan bil jag hade, allt var nyttihjulupphängningen men den var orolig på vägen.

Efter hjulinställningen så gick bilen underbart...har aldrig haft nåt med lika bra väghållning.
70
9
70+ med Z4
BMW Z4 3.0 si 2007
Hej Izzy!
Tar gärna del av ditt resultat och erfarenheter när Du är färdig med "bygget" i vår
Längtar redan till april så det blir verklighet av Z4 cruising igen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Izzy m fl; Under årens lopp har jag ställt vinklarna på säkerligen fler än 20 bilar. Justering krävdes på samtliga, alltså 100%.
Det blev en dramatisk skillnad "som natt och dag" på 3-4 av bilarna och tydlig skillnad på ytterligare minst 10 av bilarna.

Jag har varit med om att modifiera hjulupphängningar och förbättrat väghållningen i varierande grad på många bilar, allt från att byta dämpare till relativt låg kostnad och till total ombyggnad till hiskeliga kostnader.
Den första och absolut bästa investeringen är dock att se till så att vinklarna är rätt.

En bra bil (typ BMW av hygglig modell) är oftast konstruerad med god väghållning i originalutförande, åtminstone när den är någorlunda ny, under förutsättning att vinklar och däck är rätt.
En bra förare i en original BMW kan vid banträffar ofta överraska alla, inklusive ägare till kraftigt påkostade/modifierade bilar.

I nio fall av tio så tror jag att en förarkurs och att ställa hjulvinklarna ger oerhört mycket bättre resultat än att bygga väghållning för 100 000:-

Men visst är det kul också att modifiera sin bil. Tur dock att man från början inte inser vad slutnotan så småningom kommer att bli...
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
De planer jag har är att byta till bilstein b6...ca 5600 :- ( har beställt fr. tyskland)
Fjädrarna kommer kosta runt 2000:-
Funderar på att byta bakdäck med ( runflat just nu)...och sätta på Hankook V12 säg 1600:- ( eftersom det sitter fräscha sådana fram)
Ett fjäderbensstag ( har inte bestämt mig ännu) går väl på 1800:-
Längesedan jag gjorde hjulinställning sist...men kan det kosta 1000 kr?

Säg totalt drygt 10.000 kr.

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det låter helt klart vettigt och mycket prisvärt, om du klarar dig på denna budget.

De flesta bilar kräver lika däck fram/bak för att få god balans.

Att ställa hjulvinklarna, särskilt i bakvagnen, kan kräva en riktig mekaniker som är kunnig och intresserad. Det kan nog ta lite längre tid än en vanlig framvagnsinställning. Jag skulle nog gissningsvis kalkylera med 2 000 - 4 000 Kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.