|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kör Z4 Roadster med orig.mont 17" hjul. Dimension 225-45/17. Går mkt bra. Underbar att köra i både högt och lugnt tempo, både på mindre vägar och på motorväg. Nu påstås det att spårkänslighet kan bli t.o.m. irriterande och väghållning dramatiskt försämrad vid körning med dimension 18". Vilka erfarenheter finns från användare? Vilka rekommendationer kan lämnas? Tacksam för inlägg! Carter | |
|
Hej! Hade en z4 3.0 för ett par år sedan... Den var skodd med 18" stjärneker 108 225 fram 255 bak. Maken till spårkänslig bil fick man leta efter. En kompis till mig hade en exakt likadan, med samma fälgar och även den med RFT däck. Den var lika spårkänslig. Körde man fort på lite halvtaskig väg fick man hålla hårt i ratten. Väghållnignen däremot var det aldrig något fel på, som ett strykjärn !(Hade M-sport chassie också) Men spårkänslig? ABSOLUT! Var nästan på gränsen att man trodde att man hade punka ibland så mkt drog den i ratten på en dålig väg i hög fart.... Men ack vad rolig den var... ;-) //J Es geht los... |
|
|
Samma konfig som Dorfmeister och håller fullständigt med. Ska prova med non RFT och se hur det blir. |
|
|
Bytte från 17" 225 RFT till 17" non RFT dubbfria vinterdäck 225/45 och fick en betydligt behagligare bil att köra. Mindre spårkänslig, tystare och mindre stötig. Blir non RFT till sommaren också. /Anders |
|
|
Om man har lite tråkigt, tycker att fonder är fånigt( i.e. dumpa huvuddelen, gör välgörenhet i form av skatteinbetalning som gynnar nedbetalning av utlandsskulden samt njut för en del av cashen) och vill ha det bästa som går att erbjuda. OZ Superleggera fälgar(17" är optimalt), Michelin PS2 däck samt Powerflex-bussningar runtom. Däck+fälgkombon väger ca 1/3 av totaltvikten av RFT. Det gör in absurdum i direktkontakt och ofjädrad vikt. Powerflexen gör styrkjärnet än mer gudomligt. Så enkelt var det:) Mvh Asken |
|
|
Tja, jag vet inte det... Själv gjorde jag det mesta inklusive byta till vanliga däck (Michelin Pilot Sport), r-däck (Pirelli Corsa), grövre krängninghämmare, PSS9 chassi som tom uppgraderades med100N/mm racefjädrar, men spårkänsligheten försvann aldrig. Jag drog runt med min Z4 på Sveriges racingbanor, Autobahn, och Nürburgring under ett par säsonger. Jag kan av egen erfarenhet säga att spårkänsligheten försvinner aldrig, dvs aldrig på dåliga svenska motorvägar, men däremot på fina racingbanor, och Autobahn så var allt finnemang ;) BMW Club Schweden-BMW SportClub |
|
|
Hobbe Z4: Var du i kontakt med stötdämparexperten? Mvh Asken |
|
|
Asken, Nej, men med Forza och några till. BMW Club Schweden-BMW SportClub |
|
|
Helt försvinner nog inte spårkänsligheten. Men den är helt klart beroende av däcken. Men upplever man lite spårkänslighet som ett stort problem är nog Z4 fel bil. /Anders |
|
|
HobbeZ4: Gjorde Dr Per jobbet? Mvh Asken |
|
|
Ja, min fråga inledningsvis gällde ju avvikelsen mellan 17" och 18". Inte så mycket val av däck! Jag har själv erfarenhet av non RFT vilket blir en verklig dröm i jämförelse med RFT. Helt annorlunda!! Den uppfattningen har jag redan. Emellertid inte något alls betr. avvikelse mellan 17" resp. 18" dimension. Någon som kan/vill anknyta till ämnet.... -varsågod! Carter |
|
|
Märkligt. Jag har inga större bekymmer med spårkänslighet. Sommardäcken har varit 18" med RFT 225 fram och 255 bak. Får se hur det blir med 19" och utan RFT till våren :) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag läste tidigare på ett Tyskt forum där dom testat olika fälg/däckskombinationer till Z4'an och favorit hos majoriteten var 18X8" fälgar med ET 40 och Fulda Exelero 235/40-18 som fungerade ypperligt på dessa och uppfattades vara de minst spårkänsliga. |
|
|
Detta måste vara ett svenskt fenomen eftersom jag inte upplever ngn spårkänslighet alls med mina 18" sommardäck Bridgestone Potenza RFT eller 17" vinterdäck Goodyear, också RFT. Å andra sidan är vägarna rätt släta här nere. |
|
|
Har precis skott om z4:an med 18" runt om... 225 fram 255 bak. Var orolig för att de skulle spåra. Men upplever det nästan bättre nu än tidigare . Kärde innan på bridgestone potenza RFT 225 runt om. Nu bridgestone potenza 050 EJ RFT!! Skippa RFT, mitt tips.. |
|
|
Har precis kört premiärturen med dom nya 19" fälgarna på bilen. Skodda med Yokohama ADVAN Sport 235/35 fram och 265/30 bak. Absolut inga tendenser till spårning! Funderar nästan på att lämna in bilen så att dom får mäta upp alla hjulvinklar så att man kan återgå till dom ifall man skulle behöva byta något i framvagnen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Har nyligen köpt en 3,0Si Coupe -07. Ser att framdäcken är slitna på utsidan och bilen varit inne på hjul inställning. Finns det några bra värden som är garanterat bra att använda vid en kontroll. Tänkte köpa nya däck och då är det skönt att veta att allt står rätt till. Mvh Micke |
|
|
Jag har lite svårt att förstå vad du menar. Har du precis varit inne på hjulinställning eller hade det gjorts innan ditt ägande? Slitet däck fram, på utsidan, kan orsakas av för mycket toe-in eller glapp i stag och leder. Ställ in efter orginalvärden så blir det bra. Om något är glappt lär det märkas vid hjulinställningen. Lycka till! |
|
|
Ursäkta oklarheter, har precis köpt bilen. Sitter fortfarande original framdäck på bilen5400 mil. Fick med ett kvitto och ägaren berättade att han gjort en hjul inställning, jag ser själv på däcken att dom är mer slitna i ytterkant. Därför frågar jag om det finns några rekommenderade värden som man lärt sig genom åren som gäller. Det kan vara skönt att allt står rätt till när man köper nya däck. Mvh Micke. |
|
|
Efter hjulinställning ska det finnas ett protokoll där även originalvärdena finns angivna. Om det papperet saknas skulle jag inte lita på att det är gjort. ------- //Lövet |
|
| Klart det finns ett protokoll och det syns att det är justerat på fjädertornen. Min undran är om det finns några värden som kanske bör ändras för att bilen ska gå bättre på vägen/roligare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.