AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.506

Min 318i E46 -02 stannar? Hjälp

Jag har en BMW 318i kombi -02 och har varit helt felfri i 12.ooo mil men igår så började den bråka. Det började redan i onsdags när bilen ryckte till en gång när jag var ute och körde och så igår så dog bilen helt plötsligt, jag startade den igen och körde en bit och sedan dog den igen och vill inte starta på typ 2 min sedan samma sak om och om igen ibland hinner jag bara köra 5m!

När bilen väl dör så är den stendöd, startmotorn går runt som vanligt men den visar ingen tecken på liv och så helt plötsligt så startar den igen.

Någon som har en idee vad det kan vara eller vad jag kan göra eller kolla.

Tacksam för hjälp

/Per
Glömde säga att när bilen kommer igvång så går den precis som vanligt och den ger ingen som helst för varing om att den kommer att stanna.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Allt fungerar utom det att bensinpumpen och tändningen inte inte hoppar igång? Den kan stanna lite hur som helst eller hur?

Samma sak hände mig, efter tre dagars felsökning på verkstad snubblade meken till slut över felet. Den kabel som förser DME:n med ström hade av någon anledning lossnat, den sitter med mutter under säkringshållaren.
Du måste ta bort handskfacket och plocka isär hela säkringshållaren för att komma åt alla kablar.

Lycka till ;-)
Helt korrekt... den bara stannar "utan" anledning.

Idag klarade den konstigt nog strappattsen från Bromma till Tyresö (20 min) ToR med endast en hackning... skummt.

Tack för tippset, jag skall kika på det om det fortsätter, någon annan som har någon idee.

/Per
Annars, vevaxelgivare. Hadde samma symptom då. Dock är den lite jävlig att byta så kolla felkod i sådana fall.

pe
2
peacerichpower
318i Touring -02
Inser att detta är en gammal tråd men bilmodell och beskrivning av symtom stämmer exakt med det jag fått på min 318 touring -02 nu.
Bpuad, om du finns kvar här, vad var felet? hur löste du det, kostnader etc.
Eller är det någon annan som känner igen symtomen och vet vad det kan vara. Bilen ska in på verkstan på torsdag och jag vill gärna kunna styra dem i rätt riktning. Min erfarenhet av verkstäder (BMW eller ej) är att de inte alltid har 100% koll på vad de gör.

Tacksam för svar

Hej,

felet på min bil var att alla 3 syresensorer hade gått sönder... vilket lät konstigt men så var det. När dessa var bytte gick bilen kanon igen.

/Per
pe
2
peacerichpower
318i Touring -02
Tack för snabbt svar!
Ska klargöra för verkstaden vad de bör kolla efter.
Vad fick du betala för de 3 syresensorerna?
/Fredrik

Kommer inte ihåg tyvärr... typ någon 1000lap inkl jobb.
zy
36
zyclone
318i-02
Hej
Jag hade samma symtom, för mig var det kamaxelgivaren som var kass, fast enligt felsökningen via dator inte visade det.
Zyclone, helt rätt det var kamaxelgivarna på min också... tror jag, nu blir jag fan osäker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.