AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.558

Någon som gjort grenrörsbyte?

Visa användare
15
Micke1984
320 Touring-99
328 Coupé-97
Tjenare.
Är det någon som har bytat grenrör på en 328:a E36 till M3:ans?
Isåfall hur gick ni till väga? Vad är smidigast?
som jag förstått passar det bolt on.

(avgasystemet efter grenröret måste säkerligen modifieras.

men på själva motorn är det bolt on, du kan bli tvungen att slipa lite på flänsen på grenröret, på den sidan som pekar mot vxlådan.

men det är juh en baggis i sammanhanget.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Visa användare
15
Micke1984
320 Touring-99
328 Coupé-97
Så mycket vet jag med:)
Undrar mest om man måste lyfta ur motorn för att komma åt att skruva av det gamla och sedan på med M3:ans och lyfta i motorn igen. Eller det finns ett smidigare sätt?

Mvh Micke
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
det ska gå att byta underifrån.. har samma operation på gång i vinter på min. ska bara besiktiga först så man kan ställa in den

///Danne

mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
behöver ej lyfta ur motorn men jag tyckte att det va trångt som attans och skruva dit vissa bultar till m3 grenröret.
Visa användare
15
Micke1984
320 Touring-99
328 Coupé-97
Jag tackar för svaren jag fått. Då är det bara att ge sig ut i garaget och börja skruva:)

Mvh Micke
AK
27
AK-86
750i E38 -99 Individual
320i Touring 2,8 Race E36 -99
Är sugen på att göra samma byte. Berätta gärna hur det går. Gärna lite bilder oxå om du pallar.
Lycka till.
Wi
11
Wirtgen
328i -95
Hur mycket skall denna operation göra rent effekt mässigt ?
Visa användare
15
Micke1984
320 Touring-99
328 Coupé-97
AK-86
Okej trevligt:) Det ska ja göra.

Wirtgen
Det vet jag faktiskt inte. Ska montera ett komplett avgassystem från en M3 3,2:a. Har även ett 325 insug som ska monteras. Sen blir det ett unichip. Vet inte vad effekten kommer att bli, men hoppas på lite mer än orginal:)

Mvh Micke
Wi
11
Wirtgen
328i -95
Har själv funderat på att köpa ett 325 insug och m3 grenrör och sen bygga resten själv. har juh automat på min så lite mer effekt hade varit trevligt...
Jo
11
Josund
325ic-93x2
318i-88
Du kanske kan lossa motorn på avgassidan så att du kan luta upp motorn lite. Vet inte hur mycket det gör men.. Jag gjorde det med motorn på orginalplats men som sas tidigare så är det redigt trångt. Rekommenderar oxå att peta dit nya pinnbult och muttrar. Det sket jag i första gången men då gängade dom ur så det var bara att göra om och göra rätt. Inte så dyra på BMW
Lyfter denna tråd då ja just bytt till M3 grenrör, racekatt och 325 insug.

Däremot så läcker grenröret som ett såll! Kan inte hitta nån info nånstans om andra som haft liknande problem, de ja tror är att de läcker mellan grenröret och toppen men vet inte varför. Nya pinbultar skaffade jag (eller rättare sakt, skaffade 25mm långa rostfria M7 skruvar så skiten inte ska rosta!) men däremot så tänkte ja inte på att skaffa ny packning mellan grenrör och topp, av nån anledning glömde jag helt bort de! Så kör med en beg. orginal 328 packning, är de därför de läcket?

MVH,
Tobbe Nyberg
Svar ja,
Gamla packningen är formad efter tidigare intallation.

mvh/ Anders
Aj då, då är de bara gör om, gör rätt då. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.