AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
963

Behöver hjälp med BMW köp

Tjena alihopa,försöker få lite hjälp med en bmw 530-automat-2002 årsmodell som jag kanske tänker köpa.Utseendemässigt bilen ser bra ut, fullutrustad och allt det där.MEN när jag kör bilen händer det att den drar till vänster hyffsat hårt.På motorväg åker den som det ska, kan man säga, men ändå finns det en liten dragning åt vänster.Kan tänka mig att däcken på bilen spelar nån roll eftersom de är 245 breda.Sedan är det så att en gul indikerings lampa som ser ut som (vattenkran) eller nåt sånt lyser hela tiden.Killen som säljer bilen säger att efter de har lagt ny motor i bilen har lampa kommit upp.Han har kollat bilen efter hos två bmw service och de har sagt till han att det är inget man behöver bry sig så mycket om,att det va en givare till lambdasond eller nåt som behöver bytas för en tusenlapp.Bilen är import,har körts i Sverige i snart ett år.

Undrar om nån har haft samma problem eller ge nån tips vad man ska göra eftersom jag är jävligt intresserad av bilen men vill inte sitta betala feta reparations kostnader en månad efter jag har köpt bilen.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Kolla beg.guiden för E39 samt importguiden i vänsterspalten till att börja med.

Om säljaren säger att det är ett så enkelt fel så skulle jag be honom fixa det och sedan betala en tusing extra för bilen. Om man har lysande varningslampor så tycker jag det är ganska korkat att inte fixa det om det är så billigt. Folk drar ju öronen åt sig vid provkörning.

Att bilen drar kan bero på de brada däcken. Är det vid körning eller när du bromsar det drar åt vänster?
Det är vid körning det drar år vänster
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hoppa affären om du är minsta osäker alt. låt göra ett M-test. Lita inte på vad säljaren har att säga.

Varför har man bytt motor? Vad var det för fel på motorn? Vad finns det för dokumentation om motorn osv.

__
Bilblogg:
Länk
Håller med Mugge, gå på magkänslan. Vad finns det för dokumentation? Kanske är krockad? Hur långt har bilen gått? Hur långt har motorn gått? Det finns många exempel på köpare som blivit lurade...

/Udo Dirkelsniff
Länk
Enligt säljaren har man bytt motor för att det blev nåt fel med förbränningen så att det blev obalans mellan cylindrarna vilket resulterade med att motorn skar sig eller nåt.Eftersom bilen hade nåt sort motorgaranti killen fick byta motorn med nåt sort rabbatt viket det gjordes hos Aros Motor i Västerås för 20000+ papp.Nya motorn är en beg.svenskåld motor som har gått 12000 mil innan det sattes i bilen ungefär .Nu har den gått 15000 enligt displayen och säljaren.Så motorbytet måste har gjorts bara för nån månad sedan.Papper ska han ha och all dokumentation på det bytet av motorn.I början av veckan ska han väl ha de papper så jag kan kolla de.M-test kommer definitivt utföras nästa veckan, jag är inte nån expert på bilar så jag kommer kräva att testa bilen innan jag kan tänka mig köpa, eftersom nu i helgen har jag inte haft chans att ta bilen till nån M-test.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Lämna in den på M-test i västerås, de är väldigt duktiga.

Har Aros Auto bytt motor (känner inte till någon som heter Aros Motor här i V-ås) så tror jag att själva motorbytet har gått rätt till. De är duktiga. Men det är oroväckande att inte ens de har lyckat släcka varningslampan! För det låter som att "vattenkranen" är motorstörningslampan, och den måste åtgärdas, annars går den inte igenom bilbesiktningen.

Att den drar snett kan bero på mycket. Det kan vara allt från jättestora fel som dåligt reparerade krockskador till mer bagatellartade fel som dåligt med luft i ett däck. Ta stora M-testet, med kryssmätning, så får du svart på vitt att den är rak. Det kan också vara spindelleder, bromsok, småkrock med trottoarkant som kräver framvagnsjustering osv.

Det låter dock inte som ett särskilt välskött ex, alternativt mätarskruvat, så kolla noggrannt igenom historiken så att den verkligen bara har gått 15000 mil. Motorras på så låga mil låter väldigt suspekt tycker jag, för mig är det första gången jag hör det. Många tror tex att ett M-test uppväger avsaknaden av servicedokumentation, men det är helt fel. Risken finns att det kan bli VÄLDIGT dyrt för dig i slutänden....

Mvh Johan
Så vitt jag kunde se i serviceboken var den servad som det ska dvs.: 100.000km , 120.000km och sist vid 140.000km hos ArosAuto eller (tror att de hette ArosAuto) .Bilen har rullat sist med original motor vid 120.000km eller något mer, då menar jag i utlandet, sedan är bilen servad vid 140.000 med ny inlagt motor i Sverige .Om allt det här stämmer som det ska återstår det bara att ta reda på om bilen har varit i en taskigt krock viket resulterade till en framvagnsreparation.
Fokusera om i stället marknaden är full med beggade E39or så det finns ingen anledning att gå ner sig i en bil som inte är helt 100% bra.

Spola den och leta efter en annan, hur bra priset än är...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
324
sword
330e Touring Xdrive 2021
cHeLo, Jag skulle hört ned Aros Auto i Västerås. Det är enligt min erfarenhet duktiga, ärliga killar. Eller/och M-testa förstås, som Johan föreslår.
Kom ihåg: marknaden är din...
mvh
sword
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.