|
|
|
|---|---|
| Är lite nyfiken om denna kombination. Om det inte det är bolt on vad behöver bytas? | |
|
Växellådan passar mot motorn. Det är väl bara en fråga om hållbarhet på den lådan. Har ingen aning om vad den lådan kan palla. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Enl..Paap Reeders efterforskningar...skulle pivotlagret passa mot automat på S38:an! MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Coolt, då blir det till att pröva denna "unika" kombination. Tack för hjälpen! /Bosse |
|
|
En fråga till: Hur blir det med "styrenheten (ECU)" och växelgivaren. Klarar ECU från M5:an hantera info från växelgivaren? Eller skall jag behålla den gamla i någon moddad form? Eftersom lådans hållbarhet kom upp, hur är det med resten av drivlinan? Klarar bak- och drivaxlar "The Force". mvh /Bosse |
|
|
Lådan är inte den starkaste. Resten av drivlinan pallar. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Tack, för det. Nu är jag dock en fan av autolådor. Jag tillbringar mycket tid i bilen i tadsmiljö och nästa lika mycket i telefon. Då är det skönt med autolåda. Finns det någon starkare låda som går att bulta dit? Är det någon som har kunskap om ECU? Är det så att BMW endast kan göra uppgraderingen som krävs? |
|
|
Vad menar du? Svänghjulsgivarna? Det är nog det minsta problemet, för där ser det likadant ut på både automatlådan och manuella lådan. Men fundera ett slag på om en S38 verkligen blir en bra kombination tillsammans med automatlåda. Risken är att det kommer att kännas som sitta i ett stort gummiband eftersom den där motorn vill varva och automaten vill växla upp. Lyft i ett paket från en 540/740 istället, mappa och gläd dig åt i princip samma effekt, men på ett beprövat harmoniskt vis. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Eller varför inte en M70 som denna [IMG]Länk [IMG]Länk ? Bilen på bilderna finns i Norra Sverige ! =) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
Oh sorry...fel länkar! Länk Länk MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
|
Valet har fallit på en s38 är för att jag tror ett sådant projekt är lättast och gör minst åverkan på bilen. Det kanske låter kanske lite dumt men jag vill att allt ska gå att göra ogjort. En dag kanske jag ångrar mig ; ) Så om jag fattat allt rätt är det bara att "jacka i alla sladdar" så funkar allt, eller. Okej, i normalfallet kan jag leva med lite gummiband. I autolådans sportläge vore det kul om det sköt på lite. Följdfrågan blir således: Går det att mappa lådan, så att den låter motorn varva lite? Sedan, hur vet ni allt? Finns det något sätt jag kan läsa ikapp? Medger att den gula bilen ser grym ut :-) mvh /Bosse |
|
|
Oavsett vad du lyfter i för motor, så blir det jobb. En S38 är inte plug and play. Du kommer att få göra om motorfästen, el och avgassystem, så vad är skillnaden mot att lyfta i en M60? (: Det lär skjuta på både i E- och S-läget, det var inte så jag menade. Först skrev jag en lång utläggning om gummibandskänslan som jag upplevde i min automatväxlade 635:a så fort man ville köra fort och med mer än 4000 varv. Sedan insåg jag att det nog är mer beskrivande att tänka på faktumet att det finns få högvarviga sportbilar med automatlåda och oavsett vad så är de garanterat adaptiva eller nåt. Jag menar inte alls att du tänker fel eller skall göra någonting annat än vad du nu har tänkt dig, men man måste ju ge lite mothugg. (: Jag vet inte hur man lär sig så nischade saker. Lättast är att riva sönder grejerna man har och sedan ge sig fan på att muttra ihop allting som man vill ha det. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Det är klart man får kivas lite... PGA oklarhater i budgivningen fick någon annan motorn ) : s**t händer! Än finns dock tid att hitta en ny. Byte/renovering är planerat till tidig vår. Hmmm, jag ville komma undan med så lite jobb som möjligt. Är det kanske lika bra att skrämma upp orginal motorn vid den planerade renoveringen/uppgraderingen. Om det blir en sådan lösning vad bör jag göra då? Hälst vill jag inte ha turbo. Men en M-motor är ju inte fel... Med tanke på alla merklin tåg och bilbanebilar som fick sätta livet till har jag inte råd att lära mig på det sättet =) finns det någon matris som kopplas motorbetäckningar till bilar till årsmodeller? |
|
|
M635 forever vet du nåt mer om den där gula? nån på forumet som har den? Riktikt cool är den! |
|
Kommer tyvärr inte ihåg hans namn. Men har för mig att han åkte från Sundsvall till träffen vid skokloster förra året. Träffen var 30 års jubilar av E24:an. Här är ett par bilder av några av de runda 30st medverkande. Länk MVH Patrik "TRISS I 6:OR" En av dom: M635 Länk |
| jag var där med min :) | |
| Har nån gång, på nån sida sett en E34 M5 med automatlåda så det har ju gjorts! =) | |
|
Tja något kul måste jag ju hitta på de kvällar jag är i ö-vik. Syftet med bilen var ju att få något att göra (och kunna ta mig runt). När nu nästan alla småfix (det blir nya styr och länk armar/stag i veckan) är klara vore det ju kul med ett lite större projekt. Någonting roligt ska det bli. P.S För mig är en M60 något Rambo lekte med, så där kan jag behöva lite hjälp... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.