AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.355

Nivårreglering. Strålkastare. E30 325 -91

Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Hejsan!

Min nivåreglering till halvljuset fungerar inte. jag bytte nyss strålkastare på bilen och eftersom jag ville ha kvar nivåregleringen så flyttade jag över de nya strålkastarna till den gamla Boschramen som har nivåregerlingen.

Försökte smörja upp systemet lite men det funkar fortfarande inte.

Hur fungerar egentligen systemet? Jag har sökt i Haynes boken men där står det inget om nivåregleringen. Följer man slangarna från strålkastarna så verkar dom gå raka vägen in till cupén's nivåreglage.

Sitter det någon liten elmotor som skapar undertryck/tryck eller var får systemet sin kraft ifrån? Skulle vara roligt att veta exakt hur detta fungerar...

MVH Mr N
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Systemet är "hydrauliskt". Slangarna (jag tror det är glykol i dem) går mellan lykthållarna och in i kupen till reglaget som man justerar ljushöjden med. När man vrider reglaget ena hållet pressas vätskan ut i slangarna så att lykthållarna pressas upp och tvärtom. Ingen elkraft bara din egen handkraft. Systemet är slutet och funkar det inte beror det ofta på läckage, slangarna blir spröda och spricker så trycket försvinner. Då får man byta ut hela systemet som säljs med vätska. men jag läste om nån som fixat det själv genom att fylla på med glykol och laga läckan.

molle
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Molle, ovärderlig information. När systemet väl finns på bilen så vill man ju att det ska fungera.

Kan du länka till någon sida? Var läste du om killen som fixat det själv?

Slangarna är ganska tunna och det finns ingen avluftningsnippel verkar det som. Det var en läcka i systemet som nu är fixad.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jag tror det var på detta eminenta forum jag läste det

molle
hara samma problem själv, mitt haövljus står i bott och slangar tomma
vad göra??? byta ljusfästram?
Sp
64
Spray
325iC E30 -91
Halvljuset går att justera på konventionellt sätt även fast nivåregleringen har kastat in handduken. Runt nivåregleraren finns en krans som går att skruva på för att justera ljusbilden.

Blir inte ljusbilden tillfredsställande trots skruvning på kransen får du demontera grillen och skruva på "stötstängerna" som håller i själva insatsen.

good luck have fun
oki, för som det e nu så ser jag längre med dimljus än med halvljus
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Jag har samma problem i min bil. De klagade på förra besiktningen att ljuset var för lågt. Jag har försökt skruva på den svarta plastringen men det var redan i ändläget. Jag har haft loss insatsen men kunde inte hitta något annat att skruva på. Det finns ju en ställskruv till men den är ju för att ändra i sidled inte höjdled. Får väl lägga i vikter i bagaget på besiktningen så länge. Kan man konvertera instatsen till vanliga ställskruv istället eller måste man byta hela insatsen?
Ett enkelt sätt att höja eller sänka ljuset är att lossa insatsen och lägga brickor emellan, nedtill om man vill höja och upptill om man vill sänka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.