|
|
|
|---|---|
|
Hej Ja jag har sök i fler trådar och hittat samma problem men inget svar. Problemmet är vid kall automat när man först backar och sedan lägger i drive det tar då ett antal sekunder > 10 innan bilen driver framåt... (Ja jag gasar inte utan väntar med att gasa tills bilen drar själv). När man lägger den i r-läget först är det ingen vänte tid inte heller om man kör framåt direkt (utan att använda backen) När lådan är varm är det inga problem. Ja jag har bytt olja och sil, Ja jag har kontrollerat nivå. Vad är problemmet igentligen (vad händer i lådan då) ? Vad skulle lösningen kunna vara. Sista fråga är säkert svårt men är det farligt för låda ? Bilen slirar inte för övrigt utan när väl kraften kommer verkar det fungera bra. Lockupen går också i (men i mitt tycke lite sent) som den skall. Mvh Per | |
| Ingen ? | |
|
Går inte att säga säkert man måste undersöka på plats. En möjlighet är att växlingsventil C hänger sig när oljan är kall. Den ska se till att ettan går i när man för spaken till D från N eller R. Magnetventiler slits (hur långt har bilen gått?) eller kolvar kan tom kröka sig på grund hårda slag vid tex kickdown och börja kärva i cylinderloppet. C-ventilen ska dessutom slå till hårt vid kickdownväxling från 5an så den påfrestas vid hård körning. Det inte farligt för lådan i övrigt så länge man inte gasar innan växeln gått i. Ett live test ger svar om C ventilen rör sig som den ska när lådan är kall. molle |
|
|
Tack för din tid och svaret. Har dock en liten fråga till växlingsventil C är det en mekanisk eller elektrisk ventil och vart sitter den ? Mvh Per |
|
| och en sak till för gör man "live" testet | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man kopplar in ett diagnosprogram , som visar hur lådan jobbar under drift. Carsoft tex. Är bilen en import eller svensksåld?? Var har du köpt bilen ?? ///MVH Hasso Länk |
| Import men mil stämmer bmw leasing har haft den innan och export till sverige stämmer. Fråga är ser man det med carsoft om ventilkärvar. Skall koppla in och titta | |
|
Hej, Jag hade precis samma problem med min bil för drygt ett år sedan. Det visade sig vara växellådsgivaren, tror jag att det hette, som behövde bytas ut. BMW verkstan tog ca. 2000kr. Tills dess at du får en tid, löste jag det på följande sätt: När jag lagt in D, tryckte jag lite lätt frammåt, på växelspaken, och då trillade D in. |
|
|
Jag vet inte just vad carsoft kan (använder själv baumtool) men med varje bra diagnosprogram ska du kunna se magnetventilernas lägen på/av. Om inte magnetventilen aktiveras kan det var fel på den i sig eller att den inte får strömsignal (tex pga glappkontakt eller fel på en givare). Man måste felsöka lådan och utesluta komponent för komponent tills man stöter på felet. Ja växellådsgivaren är en av flera orsaker till att C ventilen inte aktiveras. Felkoder sparar mkt tid o pengar i detta sökande. Om magnetventil C däremot rör sig i livetest och lådan inte får i växeln kan man gå på att C i sin tur påverkar en fjäderbelastad mekanisk kolv som styr ut trycken till kopplingarna som lägger i växeln. Om denna kolv kärvar vilket den skulle kunna göra vid kall olja så syns det inte på diagnos. Då får man tryckmäta trycken till kopplingarna för att verifiera detta. Man tryckmäter även konvertern för att utesluta att det inte är den som felar. molle |
|
| Tack så länge skall titta på det | |
|
Tjena, hur har det gått med detta problem? Jag har nämligen samma eller liknande problem. Vid kall låda (bilen har stått över natten) så vill inte bilen driva framåt om man lägger i D. Om man däremot lägger i 1:an eller 2:an manuellt börjar den driva, sedan är det bara att lägga i Drive och allt är som det ska. R fungerar helt utan problem, den slirar inte på alls och växlar precis som den ska men den vill alltså inte driva framåt vid kall låda utan att man lägger i en växel manuellt. |
|
| Dessa GM lådor, vilken skit. är det inte det ena felet så är det de andra. | |
|
Problemet fixat! Provade att byta olja & filter i lådan men problemet kvarstod. Jag hörde sedan att på vissa årsmodeller kan det uppstå ett inre läckage i lådan som gör att man inte får upp trycket när oljan runnit ur. Först bytte BMW ut dessa lådor men utvecklade sedan en speciell programvara för växellådan så man kom runt problemet med läckaget. Så jag fick min låda omprogrammerad på en BMW-verkstad (kostade 800:-) och nu fungerar den precis som den ska. Jag har tidigare fått svaret på olika BMW-verkstäder att jag inte behöver programmera om lådan då bilen är så pass ny (tillv. 2003-09). Vad de inte visste var att jag behövde inte den senaste mjukvaran utan en speciell avsedd för just mitt problem. \AK |
|
|
Ja det stämmer. Växlingsventil C styr tillflödet till koppling C1. Om ventilen är ok så återstår att själva kopplingen läcker. På bilar som tillverkats tom november 2003 byts lådan. Får att få lådan bytt utan kostnad var kunden tvungen att rapportera felet före 36 mån/100000 km och senast november 2006. Hittade garantiåtagandet i skrift: "Complaint: The first time drive position ”D” is engaged after a lengthy period out of use e.g. over night, the transmission only gains positive engagement with a time lag (longer than 2 seconds). Cause: Leakage inside the transmission, C1 clutch empties during the parking period. As a result, positive engagement is only gained with a time lag the first time a drive position is engaged after a lengthy parking. Affected vehicles: E46, E53 with M54 and A5S390R (GM5 transmission), manufacturing periods: Procedure: In case of consumer complaint, replace the transmission." molle |
|
|
jas39: Vid vilken BMW-verkstad fick du din låda omprogrammerad. Jag äger likaså en 330d Touring 04 tillv. 2003/11, och har exakt samma problem. Jag planerar att lämna in bilen till BMW i Göteborg/Mölndal. Vore bra om de vet lite om detta problem. Tacksam för din hjälp. |
|
|
Det är egentligen helt otroligt att man måste skaffa kunskaperna själv för att instruera teknikerna... Visst kan man glömma procedurer och problem, men de flesta meckarna verkar helt ointresserade av att leta i BMW´s verkstadsmanualer/info. Mvh |
|
| Droid: Ursäkta att svaret dröjde. Jag fick lådan programmerad av BMW Hackefors i Linköping. Lådan fungerar fortfarande bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.