|
|
|
|---|---|
|
Tänkte åka ner till Tyskland nu i veckan för att inhandla bmw. Tidigare har jag låtit bilen gå på trailer med eurotransport, men känner nu att det känns säkrare att kika på bilen först. Men säljaren pratar något om greencard+gula skyltar istället för röda.... Någon som kan förklara detta? | |
|
Gula skyltar gäller ej i Sverige - Jag vet av erfarenhet, blev 1200:- fattigare häromdan:) Ville ha bilen körklar när jag kom ner och då var det endast möjligt med gula skyltar eftersom det krävdes ett pass i original för att fixa röda i förväg. Du kan chansa eftersom risken att åka fast är ändå relativt liten. Undvik dock Danmark där risken är större. mvh |
|
|
Gula syltar är korttids skyltar för bil byte INOM tyskland (Kurzzeit-Kennzeichen). "Greencard" är ett "försäkringsbevis" OM en tysk köper bilen så den är försäkrad när man har den på GULA skyltar ( återigen BARA inom tyskland och max 5 sdagar på gula skyltar) För export gäller BARA röda skyltar (Zollkennzeichen/Ausfuhrkennzeichen). samt fösäkring antingen på chassinummret härhemifrån eller "på plats" Röd skylt kostade ( i Osterrode Am Harz iaf) 40 EUR försäkring 15 dagar 110 EUR ( men då kostar skylten endast 16EUR) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
tack för svaren! Men innebär detta greencard+röd eller gul skylt att bilen är helförsäkrad? |
|
|
Normalt är greencard bara trafikförsäkring Ev tror jag att vissa BMW och MB-handlare erbjuder möjlighet till helförsäkring via deras eget försäkringabolag. Kolla innan du åker ner. |
|
|
Det går att fixa röda skyltar i förväg via handlaren. Det dom behöver är en en faxad kopia på ditt pass. Kan inte lova att det funkar så överallt men det funkade för mig för två månaders sedan när jag köpte min senaste bil. Har aldrig hört att handlaren kan fixa helförsäkring men det är mycket möjligt att det finns handlare som kan erbjuda detta. Annars är allstå valen man har: * Trafikförsäkring i Tyskland (tecknas i samband med att man skaffar skyltarna) * Teckna försäkring i Sverige innan du åker ner. Finns då val mellan trafik, halv och hel. Denna möjlighet är ny sedan 1/7 och det man ska vara medveten om är att man även kan åka på att teckna den tyska trafikförsäkringen då tyskarna inte har full koll på det nya regelverket. Det senare alternativet är dyrare men betydligt tryggare då bilen är helförsäkrad både på hemresan samt tiden fram till den reggas i Sverige. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.