|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! idag va jag ute och körde bilen efter att den stått still några dagar i denna kyla som varit... Gick jätte fint, körde kanske 2-3mil, sen stängde jag av den för att hjälpa min kompis med hans bil, och när jag starta upp min igen så märkte jag att den va helt orkeslös och gungade på tomgång som en volvo 740 ungefär.. Tomgången va också 100rpm för låg, den låg på runt 500rpm, normalt brukar vara runt 600. När jag nuddar gasen så bluddrar den och misständer, låter som den inte går på alla cylindrarna nästan, men endå så går den frammåt, men det är ingen raket nu precis.. Dessutom så låter den Mycket mer när den bluddrar än vad den gör i normala fall. "Bluddrandet" som jag pratar om kan försvinna ibland också om jag har 1/5del gas, men trycker jag på, då börjar den igen. Låter som den misständer och gör avgasknallar som påminner om pistolskott.. Var och tankade och trodde detta skulle lösa mitt problem för jag körde runt på reserven innan. Problemet försvann efter ca 1-2km körning efter tankning, men uppkom igen när bilen hade fått stå stilla i 2timmar ute i kylan... Körde sen bilen en sväng och då bluddrade den och va allmänt dassig i ca en halvmil , men ibland fick den ryck och gick som vanligt... efter en stunds körning gick den klockrent igen helt plötsligt... Vad kan problemet vara? :S ska testa byta tändstift så fort som möjligt.... | |
|
Jag hade också detta problem med en e30, jag undrar fortfarande vad det kunde vara. Det är konstigt att det bara uppstår när det är fuktigt ute och bilen stått ett ta. Minns en gång när jag försökte starta den på en bensinmack, den tuggade länge på startmotorn och efter ett tag blev det världens explosion, liknande stor fyrverkeripjäs. Stog en gubbe bredvid, tror han blev lite små skakis haha. Vad jag skulle testat idag som jag inte gjorde då är att hälla i lite oktanbooster eller liknande, eller STP enginecleaner eller nått sånt, bara för att testa skillnaden. Jag tror det är fukt i tanken eller liknande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.