AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.443

Går toppackningeen lätt sönder?

Sp
72
SpaceAce
M3 SMG Coupe -98
Många jag känner säger att bmw motorer är värdelösa eftersom toppackningen lätt ryker men det stämmer väl inte eller?
måste vara många, och kloka människor du känner.

och nej. det stämmer inte, bmw hade lite dåliga härdningar/material och problem med motorfläktarna på tidigare modeller, som gjorde att kamaxlarna slets ned pga dålig smörjning och kvalitet, och topparna sprack pga överhettning.

detta lider inte nyare bmw av, och det är rätt begränsat med tanke på antal även m20/m30 och liknande.

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Sp
72
SpaceAce
M3 SMG Coupe -98
okej då vet jag

det är volvo raggare så dom vet nog inte vad de pratar om
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
hehe...att de är volvo-ägare som påstår de säger väl allt? :)

Men som sagt,de är bara skitsnack de där....men visst...vissa äldre motorer är lite känsligare,men de är långt ifrån ett problem eller nåt man kan räkna med att de kommer hända,för de händer så pass sälllan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket snack från många... Fråga en verkstad, duktiga på BMW så får du fakta.
Mvh
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Toppackningen "ryker" om du överhettar maskinen "å det grövsta",annars sällan som sagt...
På min 735:a "for den" efter att f.d. ägaren kört med läckage i en kylarslang+att tempen mht detta var inne lååångt på det röda + relativt länge dessutom..

Men visst kan det hända på iaf M30 maskinerna efter låt säga 20000+mil eller så...Men ingenting som ändå är vanligt.

Jag har ALDRIG råkat ut för det och jag har ändå ägt BMW's sedan åttiotalet(mest M30 då)..

Mvh Janne.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Nu bli jag faktiskt lite förvånad:/ Äldre bilar med m20 motorn är mycket känsliga enligt mig, framför allt mot kort varmkörning och överhettning. Så jag tror inte att volvo raggarna är helt fel ute:) Vad jag hört så är toppen felkonstruerad. Jag kör ganska hårt med mina bilar, men är noga med service och att varmkörning görs.

Köpte mig en 520 med m20 motorn för ett antal år sedan. Efter en månad sprack toppen. En polare hade en likadan bil under samma period och samma visa med denna bil. Ser ofta annonser med bilar med nya toppar och ny topp-packning. Brorsans 325 med m20 motorn var nyrenoverad när den köptes in för några år sedan. Känner til ett antal andra bilar med samma story.

Mvh. Richard
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har hört många prata om det men aldrig träffat på någon som har haft problem själv med det under normala förutsättningar.

Alla moderna bilar är känsliga för att överhettas men förmodligen är en rak sexa känsligare eftersom toppen är längre och därav blir värmeutvidgningen större.

Har själv spräckt en Opeltopp (gammal i gjutjärn) pga kraftig överhettning, men jag anklagar ingen annan än mig själv för det.
Mycket snack i verkstaden som vanligt...) Inga toppar är felskonstruerade, inga direkta härdnings eller fläktfel. Alla raka 6:or med långa alutopplock är känsliga, oavsett fabrikat. Det beror på att längden gör att det lätt kan bli hotspots pga dålig cirkulation/kylning varvid temperaturskillnaderna gör att materialet slår sig, jämfört med 4:or eller V8:or.
Det som hände med nerkörda kamaxlar och vipparmar på sin tid berodde på igensatta smörjkanaler och rör till de kritiska smörjställena uppe i toppen. Orsakerna kunde vara flera, oftast var det eftersatt service, för långa intervall och/eller felaktig olja/filter.

FP
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag har inte haft dessa problem med mina BMW-bilar,däremot har jag hjälpt till med ett antal saab-9000turbo bilar att byta just toppackningen.De hade problem medgav saab själva.
Som vanligt:Serva i tid,var noga med oljan så händer inget.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Folke: jag är helt säker på att jag läst att bmw hade problem med härdningen på kamaxlarna under senare delen av 80talet, och därför bytte tillverkare/material inköp för att få bukt på problemen.

självklart är det juh även oljesmörjningen som är lite dåligt konstruerad om man inte är väldigt noga med service (finns flertalet andra lösningar på detta, så lite dålig är den nog).

ang fläktkopplingen så har många bmw haft problem med den, bland annat därför min 535a kokade och jag blev tvungen att byta topp och liknande, den var så slut så den nöp inte åt när motorn blev varm, såg ut som att den snurrade som den skulle, men i själva verket så slirade den och därför så kokade motorn en varm sommardag på tomgång.

samma sak hände kompisen med hans 525a (m50) och även där fick slirkopplingen till fläkten bytas ut, har även hört flertalet både i min närhet och på forumet som haft samma bekymmer, så helt ute och cykla kan det juh inte vara att säga att det är ett problem/en svaghet hos tidigare bmws.

och varför svetsar dom flesta sina toppar när dom trimmar riktigt ordentligt eller överladdar, det är väl för att förebygga sprickbildning?.. även om det blir en annan sorts påfrestning är det inte nån annan motor jag hört detta skall göras på andra märken (betongfyllning har man juh hört om, men inte detta).

så som vanligt är det mkt snack i verkstaden, det har du rätt i, men några direkta felaktigheter ser jag inte.

vissa saker kanske bidrar mer än andra, men alla dessa brister är juh ett faktum, har själv vart med om dom, och betalat tyvär ;).

/mvh jocke

Numera Jeep ägare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.