AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.278

Byta framruta :(

Sida 1 av 2
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Hej,

Tänkte höra lite kring bra/dåliga erfarenheter gällande byte av framruta.

Jag är mest rädd för att dem skall repa bilen eller montera torkararmar fel eller ngt annat knas....hur omfattande är ett byte på en e91 ?

Ngn som har erfarenheter ifrån Samglas i Solna, byter tydligen en hel del åt bmw group.

Tackar
Bytte ruta på Carglass vilket bara skulle ta en dag. På eftermiddagen fick jag beskedet att de hade tappat bort skriven som höll fast torkararmen och kunde inte hitta den. Det skulle ta en vecka att beställa en ny sådan ifrån Tyskland och jag skulle helt enkelt vara tvungen att köra utan torkare tills dess att de kunde ordna en ny till bilen. Jag vill minnas att de dagen efter faktiskt hade hittat skriven och kunde sätta tillbaka den. Visst, man blir lite mörkrädd, men ett sådant fel är väl mänskligt att göra. Har bytt rutan tre gånger på coupén nu sedan ny och resultatet har alltid varit mycket bra, dock blir jag varje gång mer och mer tveksam till om rutan ska gå sönder så ofta som den har gjort? Stenskott verkar dras till min ruta. Men jag antar att det inte bara är jag som har problem med stenskott va?
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Mycket stenskott på front och ruta KAN vara ett tecken på att föraren generellt åker för nära framförvarande bil. Jag säger inte att du gör det, men många gör det. Jag får också stenskott i och för sig, fast jag håller rejält avstånd. Och nu på vintern så kan ju dubbar lossna också och det smäller rejält om dom träffar bilen :(
Åker nära framförvarande bil, vilket påhopp!...;) Njae, jo både ja och nej. Eftersom det blir mest stadstrafik så ja, jag ligger ganska nära framförvarande bilar. Men när man inte ligger i köerna brukar jag hålla ett bra avstånd...=)

Nackdelen med att hålla bra avstånd är dock att det liksom lockar till sig folk som tränger sig in precis framför nosen på en. Lagom är bäst kanske man kan säga?

För att återvända till ämnet bytte jag i allafall min ruta i måndags så nu hoppas jag på att slippa stenskott på ett tag...=)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Finns bara en seriös glasfirma i Stockholm om man får vara subjektiv efter att ha provat 5 olika...:)
Samglas i Vällingby 08372710. De ligger under Borgsbil samt har bytt BMW-rutor i många herrans år. De är av stilen riktigt hederliga gamla hantverkare.
Stenskotten idag beror på många saker. Lagen om stänkskydd försvann 1986(?), avstånden är tätare och tätare(stressen....), bredare och bredare däck( ytlighet...), gruset som används i trafiken är "skarpare och vassare" d v s i microstorlek sett, framrutan är numer en del av karossen och inte bara sitter fast med en list som för många år sedan, dvs mer spänningar vid kyla/värme. mm mm. Fråga en glasmästare som jag har gjort under åren.

Mvh
Asken
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Tackar,

Lutar åt samlgas i vällingby då!

Tackar
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Be om en klimatkomfortvindruta på en gång då du byter, liten prisskillnad men ack så underbart att sitta bakom ratten med. Xenonljus bländar inte och 60% av värmen på sommaren försvinner. Samlas i samgas i vällingby kan vi göra, 2 varv i rondellen med 3 cylindrar?:))
Lycka till!
Asken
E6
123
E60
520d aut-06
Hej
Jag bytte framrutan och det var Carglass som bytte. Det var helt suveränt, de kom hem till mitt garage och bytte rutan på en timme. De upptäckte också att BMW verkstaden glömt att skruva tillbaka en skruv när de bytte vindrutetorkarmotor.

Jag stod givetvis och "övervakade" men jag måste säga att det var kul att se ett proffs jobba.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har bytt min "Comfort-ruta" efter en spricka från en gren.

Perfekt jobb hela vägen. (plus att jag är glad jag slapp betala den rariteten själv)
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Tackar igen för allas erfarenheter!

Tackar
sthlmopen - Varsågod, det bjuder vi på. Kan dock förtydliga om min kommentar att jag har bytt vindruta på Carglass tre gånger och med undantag för det omnämnda missödet så är jag mycket nöjd och Nicke på Birgerjarlsgatan är så trevlig att det nästan är synd att det går så fort att byta ruta...;)

Har du själv bytt rutan nu föresten?
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Nej jag har inte hunnit med detta ännu, funderar på att vänta till våren kikar fram och gatorna är sopade.

Tackar
Mi
29
Mike1718
BMW 520 2018, modell G31
Jag bytte rutan hos Samglas i Vällingby 08 372710. De ligger under Borgsbil. Denna firma tog jag enbart tack vare den här tråden.

Snyggt jobb, enkel admin. Pris för en ruta inklusive allt jobb 2000 kr på en E39 Sedan. Men då har jag helförsäkring dvs betalar 35% av totalpriset.
Ska också byta vindruta nu i vår, har två stora stenskott mitt framför nyllet.
Min största farhåga är att det ska bli en massa vindbrus och att dem inte ska lyckas få den helt tät.
Kan man byta ruta på BMW? Eller någon som har tips på kunnig firma i Uppsala? Har originalförsäkring om det spelar någon roll.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fick ny org framruta oktober 07, och har inga som helst problem med vindbrus (testat upp till 210 km/t). Allt är precis som det ska vara. Rutan byttes på BMW.

Bara att byta :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Tänkte försöka återuppväcka denna tråden lite då jag idag provkört en E36 med vindbrus från vindrutan i hastigheter över 70km/h... rutan är inte bytt de senaste 12'000-milen vad säljaren visste.

Om vindbruset uppstod vid senaste rutbytet, kan ett byte av vindruta åtgärda detta problem?

Eller kommer det alltid finnas kvar...

Kan inte se att jobbet skulle vara dåligt gjort tidigare. Det ser mkt bra ut, ingen synlig rost vid listen. Någon "glasmästare" tillgänglig? :)
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är mycket möjligt att man missade något vid bytet av ruta och inte fick det tätt. I så fall borde ett riktigt utfört rutbyte lösa problemet med vindbrus. Men det är omöjligt att säga säkert innan rutan är bytt :)

______

Foto Länk
Om det är luft som läcker runt listen så borde det även läcka in vatten där vid en riktig tvätt.

Provtvätta bilen helt enkelt :)

Om rutan

är fin kanske det räcker med att täta kring listen istället för att byta hela rutan.

Lyckatill!
Terry N
Hörde med ruta hos Samglas i Vällingby, 2180 till en E91:a.(IF, 35% av kostnaden) Hörde mig även för på klimatkomfortruta, inte billigt alls. 2800 kr ytterligare, dvs 4980 kr. Inlägget ovan är iof 2 år gammalt, men enligt ovan var det inget större tillägg. Är det ngn som har frågat på klimatkomfortruta från annan glasmästare? nu i höst.
Japp, det var carglas som frågade mig om jag ville ha en klimatkomfortruta istället. Minns inte exakt vad det skulle kosta men det var inte så farligt. Har för mig att den vanliga rutan kostade strax över 2000 och klimatkomfortrutan strax under 3000 säg 700 kronor extra? Men jag har inte märkt någon skillnad mellan dem så jag tyckte det var onödigt.

Jag tror att du nästan lika gärna kan köpa sockerpiller (med risk att bli påhoppad av någon som inte delar min uppfattning) ;)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har bytt klimatkomfortruta på Carglass för någon månad sedan på en E39. Kostade 2300kr i självrisk (utan försäkring hade det blivit ungefär 6600kr). Nu hade ju min bil en sådan redan innan men tilläggen ni pratar om känns ändå orimliga.

Jag hade tills nyligen två E39 den ena med klimatkomfort och den andra utan och det märks skillnad både hur mycket värme den släpper igenom och hur den hanterar bländande ljus. Sen hur mycket detta är värt i pengar är ju svårt att avgöra men 700kr tycker jag nog att det är värt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.