AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.444

termostat byta

Sida 4 av 4
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

det va dyrt, går på 69kr + 14 för packning till vinterbilen, det kallar jag bra pris :D
Vart hittar du termostat till detta pris?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

biltema,
men som sagt, det är inte till bmwn utan till vinterbilen, en golf
Roger Wehlin
jAG HAR KÖPT TIL MINA VOLVO OSV, PÅ BILTEMA O DE HAR FUNKAT ..MEN JAG KAN INTE HITTA TILL 523-97 I KATALOG OSV,
ROGER
Då beror det nog på att dom int säljer en till dig bil.
Roger Wehlin
heehe jo de hajar jag oxo ,,men du ska veta att de ibland har mer grejer än det står katalogen..eller deras webbsida
roger
Roger Wehlin
Ska kylarfläkten gå hela tiden, eller finns nån givare/relä som styr?
Roger Wehlin
Ok ,,jag kan förstå om ingen vill/kan svara
har väl blivet tjötig, men vill bara få ordning på bilen sen ska de bli lungt
o ursäkta ev. felskrivn. men de ligger en halv kopp torkat kaffe i tangentbodet

roger
Du kan du åka till biltema och leta efter termostat till din bil. Vet själv av egen erfarenhet att de ibland kan ha vissa delar som ej är listade i katalogen. Hittade t.ex. BMW-originalblinker i en biltemakartong en gång. :-)

Kylfläkten styrs av en viscoskopplning och skall gå hela tiden.
Roger Wehlin
Bra! schysst svar ,tack Carl L
Kort o lättfattligt
Att fläkten går hela tiden förklarar ju varför det tar så lång tid o få upp motorn i temp lite snabbare
Ska upp o hämta sonen idag i Solna ,ska då passa på o pipa in på Bmw o köpa
ett par nya luftskruvar

Roger
Ang. priset på termostat + hus till E39. Har inte jämfört med andra bilar, Volvo osv men termostaten till E39 är förutom vanlig konstruktion även elektriskt styrd, det är därför det finns en elanslutning på termostathuset. Den kan därmed styras (öppnas) från motorstyrningen, man värmer upp vaxklumpen inne i termostaten med en liten elslinga på c:a 15W. Kan inte säga om detta var infört från -96 men på senare modeller finns det iaf.
Jag har bara en erfarenhet av termostatbyte på E39 men några problem med luftningen var det inte. Det finns två luftskruvar som öppnas och man låter det strömma ut vätska tills det är fritt från luftbubblor. Jag följde instruktionen enligt två olika tyska manualer som beskrev ung. likadant, det var inga problem, därefter körde jag en runda på några km, och kollade/justerade vätskenivån, sedan dess aldrig några problem.
Många vittnar ju om problem med luftning osv, har inget svar på varför men kylsystemet i sig består av många kanaler, slangar och rör, plus värmeventiler och extrapump osv. Rätt långt ifrån de förenklade system som brukar beskrivas i mera generella böcker osv. Det faktum att systemet alltid jobbar under övertryck tycks vara okänt hos många, en liten läcka påverkar driften enormt mycket. Dels byggs inte trycket upp korrekt varvid vätska kokar internt i toppen osv, dels kommer luft att sugas in när motorn svalnar ner under några timmar. Sen kan man säkert få en del problem som kanske skylls på att man "inte får ut luften" osv.
Cirkulationen är viktig, självklart cirkulerar vätskan för fullt även innan termostaten öppnar, bl.a in i värmepaketet för kupén.
Trycket i hela systemet är lika stort överallt och alltid, oavsett termostat och cirkulation, det är öppet både in mot kylaren nertill och in mot ena sidan av kupévärmaren.

FP
Roger Wehlin
Jaha så är man tillbaka!! Med luft..Törs man köra ett par mil... till.. verkstad med temp mätaren i första läget ,,strax över blått o dessutom en kall nedre kylarslang.Ska byta locket till exp.kärl kan ju sippra lite där .men inget synbart ännu i alla fall.Ska låta Bmw kolla det hela men det tar emot ,,när man vet att man gjort rätt!
.Trodde att var klart ,det verkade så härom kvällen ..bra temp på alla slangar! Och som den del skriver det ska inte
vara några lustigheter vid luftning
w
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Elektrisk styrd termostat (karakteristiktermostat) är monterad from 09/98 M52TU dvs den termostat som har termostaten monterad i huset.

///MVH Hasso
Länk
Roger Wehlin
..Törs man köra ett par mil... till.. verkstad med temp mätaren i första läget ,,strax över blått o dessutom en kall nedre kylarslang

rw
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låter som du är tillbaka på ruta 1 dvs samma tendens som du hade innan du böt termostat, du tog väl inte fel termostat ??
För kallt är ju inte farligt att köra en bil, bara oekonomiskt och miljömässigt och slitagemässigt. men tillfälligt är det ingen fara. håll bara järnkoll på tempmätaren och slå av maskinen direkt om den sticker iväg över mitten för sedan går det fort till kokning.

///MVH Hasso
Länk
Roger Wehlin
jo nog e de ruta ett ,,o temostaten fick jag ju av lagerperonal på bmw solna o den såg ut att var den rätta ,o den passade som hand i handske mot blocket
rw
Roger Wehlin
ok körde ett par mil mätaren ligger på första mark. sänker man kupevärmen till ca,22 så stiger oxo tempmätaren o när vi stannade så blev undre slangen varm..o sen åkte vi hem o slangen var kall..jaja.. luftade även med restvärme o fick i lite vatten .men nu lägger jag ner o låter bmw eler ngn annan bar verkstad ta hand om det ,,
rw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.