|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Lite olika åsikter här. Tror nog ändå man skall lyssna på Hassos goda råd även om man får lov att känna sig "lite dum". Skulle tro att man känner sig bra mycket dummare om man står med en skev topp eller trasig toppackning. Dessa motorer har inte så goda marginaler som någon gammal gjutjärnsgalt från Hisingen el. liknande vad gäller motortemp. Beviset för det är väl alla inlägg om trasiga topplockspackningar o.s.v AE |
|
|
Den där luftskruven på termostathuset som finns på vissa motorer borde finnas på alla tycker jag. Det är ett bra kvitto på att inte termostaten står torr. AE |
|
|
Jag saknar det där locket som fanns på gamla hederliga kylare som man kunde skruva av. Undar varför man ser det mindre och mindre. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
delorian: Du anar inte hur många blåsta toppar det gått åt pga luft i systemet. (det började ryka så förskräckligt, å sen så såg jag nån röd lampa som lös osså) den variant har jag hört på otaliga engelska dialakter bland andra:). Och du som böt termostat och vattenpump förra veckan !! ///MVH Hasso Länk |
Roger Wehlin |
Anders -72!! Jo jag känner mig skit dum helt klart o jag har haft kontakt med hasso för ett par år sedan när jag hade min 525-94 o jag vet att det är klok man som kan sin sak men jag blir lätt frusterad nu på "gamla" dar,,hehe o jag menar inte att vara oförskämd mot någon!! Men jag har lika förb luft kvar i systemet trots att jag tycker jag gör rätt! Den undre slangen blir inte varm .. Har luftat med de båda luftskruvarna .en på term.huset o en vid påfyllngslocket som har en typ backvenil.. Och de är ju snart 1 år gammal så den gick av i gängan o det sitter en bit kvar,, jo man har flyt,,ngn som vet om den lila skruven fins att köpa lös eller måste man ta hela kylare med exp.kärl osv,, Roger |
Roger Wehlin |
Jo den lilla luftskruven finns att köpa lös ..de hade "ett gäng" i lager på Bilcentralen i Segeltorp Roger |
|
Nejdå, jag tror inte att du vill vara oförskämd. Hasso lägger nog lite tryck i orden när det är viktiga ämnen, men menar bara väl. Och här är det ju viktigt i och med att man lätt kan ställa till värre haverier. Luftskruvarna går bra att köpa löst. Här finns artikelnumren: Expansionskärlets luftskruv Pos.8:Länk Termostathusets luftskruv Pos.5Länk AE |
|
|
Oj, såg att du fixat det redan. Visst blir det lite merförsäljning när allt är gjort av plast numera ;) AE |
|
Roger Wehlin |
Tack du Anders! Jo de e la gött o väl att de den lager ,,men man ska ta bort den gamla gängan oxo! Eller om de går att köpa locket som skruven sitter i oxo men de slutar väl med att man får köpa både kylare o exp.kärl o de väl sånt man får ta ..men om det skulle bli så ,,ja så blir det en ridhäst nästa köp!! Roger |
| kan du inte borra ett litet hål och skruva i en svinpitt eller är den ihålig pluggen? | |
|
Jag tror luftskruven är gängad i kylaren. Locket har nog bara ett hål för skruven. Borra ett 6mm hål och glödga en 6mm insexnyckel och tryck i. Vips, så har du en plastinsexskruv ;) AE |
|
Roger Wehlin |
borrar man hål rakt igenom o sätter en svinpitt i så åker nog den lilla övertrycksventilen ner i kärlet o de e inte så bra ,,vet var den kan hamna.Men att glödga en insex låter bra de får vi prova om inte "min" mek har ngt annat tips ..han e lite klurig Roger |
| Roger vet inte om du tänker på samma sak självkalrt trycker man inte ner den jag menar såndär spetsig grej som är vänstergängad som man skruvar i. | |
|
Jag tittade på realoem hur det ser ut på min 525:a. Annan kylare och annat kärl, men luftskruven hade samma artikelnummer och den är bara en solid skruv, det kan jag vittna om för jag skruvade ur den för ett par dar sedan då jag bytte fläktkoppling. Den enda övertrycksventilen sitter nog i exp. kärlets påfyllningslock. AE |
|
Roger Wehlin |
Delorian vi använde svinpitar på 60-talet då det bara var smörjkopar på bilarna o de gick av ,,så jag vet vad du menar ,,jag sobbade son servicenman på BP macken i Fdlen 1964 roger |
Roger Wehlin |
ja nu har jag stått på tomg. i 1 timme o det har gått åt max 3 dl.glykol,,,mätaren står på strax över första strecket o i bland nästn kl.12 men den undre slangen blir inte varm!!! Är det viktigt att bilstår med fronten högt? ska ner igen o kolla de blir inget tryck i systemet pyser inte ngt när man öppnar locket o när man lossar luft skruvar så är det ytterst lite luft som pyser ..o lite skum ..men det kan väl vara glykolen Roger |
| Hitta en brant backe som du kan ställa dig i och luft. | |
Roger Wehlin |
Tackar så länge nu verkar de funka o undre slangen är varm.Case closed!! I hope! Roger |
| vad kostade termostaten till slut? | |
Roger Wehlin |
På Bmw Solna ...Fläns .som de kallar det 154:- Thermostat 272:- Packn. 14:- SEN HAR VI JU MOMSEN SÅ TOTALT 550:- 1 LITER KLYKOL 58.- GDS hyra ca.300:- för 2 besök men sen spräckte jag ju ett term hus så det blev 193:- ytterligare.. o så blev man ju en erfarenhet rikare Roger |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.