|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Självklart snurrar vattenpumpen men så länge termostaten är stängd så har du inget större flöde i kylsystemet och vätskan i kylaren står still. | |
|
Termostaten styr ju flödet genom kylaren, men när den är stängd cirkulerar ju vattnet i motorblocket. Tror inte det är bra att köra motorn för länge utan vattenmantling runt cylinderfodren. Gör som Hasso säger och experimentera inte ;) AE |
|
|
Jag experimenterar inte jag lyder bara råd från min mek, sedan är det alltid fachinerande vilken överdrift folk skall ha sina tolkningar. Det är ju inte så att jag vrider om nyckel låter motorn koka och sedn häller jag i vatten. Jag vrider om nyckel och greppar sedan kannan och fyller på, funkar varje gång. |
|
| Det funkar säkert varje gång men det gör ingen skillnad om du fyller på före du startar motorn. | |
| Jo det ligger något i det, eftersom termostaten är stängd, men om vattenpumpen ej vispar runt vatten när termostaten är stängd så är det ju skit i samma hur man gör. | |
|
Nej, då är det naturligtvis ingen fara. Vad jag menade är att det inte är bra att köra med blocket torrt för länge, även om termostaten inte nått öppningstemp. AE |
|
| Vad är för länge? | |
|
Ja, det har jag inget bra svar på, men någon minut på tomgång kanske. Förbränningstemperaturen i cylindrarna är väl förhållandevis hög och när godset i motorblocket blir för varmt börjar det hända saker med materialspänningar o.s.v. Känns inte bra i.a.f., och vattenpumpen mår nog inte heller bra av att gå torr mer än någon minut. AE |
|
Roger Wehlin |
Jaha ..så har man varit o svurit igen på allt o all Skule byta term, o hus å min 523-97 allt gick bra men det var lite svårt att få termostaten o sitta kvar i spåret med nya packningen ,,allt var klart o vi fyllde på vatten ,,klick sa det o huset sprack trots att vi visste att det inte skulle dras hårt ..nu sitter det dr med loctite o utan termostat,,hade ju inga fler hus ..så i morrn blir det o köra bilen till Per Larsson i HUddinge .. jaja så kan det gå ,,Roger |
Roger Wehlin |
ok saken e klar!! tack alla så länge Roger |
Roger Wehlin |
Hm ,,kört en sväng nu efter bytet av term,hus osv,,.ngt smidigt sätt att lufta? Nålen pendlar lite beroende på körsätt |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Man luftar först !! och KÖR sedan. dvs man väntar till termostaten öppnat innan man kör med bilen. ///MVH Hasso Länk |
Roger Wehlin |
Vi fyllde på i lufthål ock exp.kärl sen stod den på tomgång o vi fyllde lite under tiden .sen öppnade termostaten. oSEN körde vi ca 3km.. Du får det till att låta som om man är jäv...dum .men som morsan sa man behöver inte vara dum vara för att man är ful Trevlig Helg!Roger |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Av din fråga så frågar du efter ett bra sätt att lufta efter att ha kört bilen eller hur??. Hur du gjort har jag ingen aning om. Har man luftat ordenligt enligt instruktionen ska man inte behöva lufta nått mera. Helt rätt Ful får man vara men inte dum:) Tyvärr är det allt för många värden över som är alldeles för ivriga att de ska ut att köra med bilen innan, termostaten öppnat vilket normalt tar ca 40 minuter eller mer, beroende på omgivningstemp. De som gör det kör runt med luftfickor och får problem som typ kan kosta 20.000 kr i rep. ///MVH Hasso Länk |
|
Varför är det så mycket svårare att lufta ur en e34 e30 än säg en volvo 740, 940? Där har jag aldrig behövs höja fronten högt eller ta en timme för att lufta, den kommer ur hur lätt som helst. |
|
Säg det du :) olika konstruktionslösningar. Varför drar en Volvo 940/740 med "118hkr" mer bensin som en BMW med 200 hkr?? ///MVH Hasso Länk |
Roger Wehlin |
jo du har rätt att man är ivrig o komma iväg,,,spec.om man står på en GDS men som sagt har bytt en del term.på en del av mina bmw,men aldrig på en sån "nyare" modell. o som sagt volvo ja,,man bytte o sen körde man,, fick ingen luft där ,men inte vet jag var det beror på o nu kollade jag mig i spegeln o såg att jag är inte så hemskt ful,,så jag är väl lite dum efter att kört taxi stlm i 15 år man har ju träffat en del dårar under åren hej o hå!! |
| Roger wehlin jag håller med, jag vill inte pröjsa 99 kr för en timme luft..... | |
Billigare med 99 kr än att byta topplock. a 16.000 kr +arbete Man ska aldrig köra en E39 innan nedre kylslangen är "lika" varm som den övre=full cirkualtion i systemet, har man tex Carsoft så kan man ha det inkopplat och köra livedata och direkt se när termostaten öppnar när utgående temp från kylaren stiger i temperatur. Viktigt är ju att börja med att lufta värmepaketet i ca 10 minuter innan man startar bilen, med hjälp av den elektriska cirkulationspumpen. Och sedan se till att det finns kylarvätska i termostathuset, termostaten öppnar inte om den inte har kontakt med vatten. Och de som inte luftat ordentligt, så hamnar luften till slut i termostathuset, vilket gett till överhettning och toppbyte om man inte har koll på tempmätearn, det kan t.om gått ett par månader innan luften hamnar i termostathuset, beroende på årstid och värmepaketets användning. Dessutom bör man inte överfylla expansionkärlet över den gräns som anges för kallmotor/vid kalla motor, det blir då eftertryck när bilen stängs av och bilen kan trycka ur sig halva systemet när den varma motorn stängs av= börja om från början..... ///MVH Hasso Länk |
|
hasso Det är ingen som påstått att att man inte har koll på tempmätaren, eller börja köra med bilen osv, vi förstår sättet att lufta det är inte det. Men man kan ju ändå tycka att det är en omständig process pga kosntruktionen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.