AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.443

termostat byta

Sida 1 av 4
Roger Wehlin
Hej!
Var hittar jag komplett .termostathus med termostst till 523-97
Mekonomen har bara komplett fr-98
Bmw har jag nte kollat ännu .men de e väl dyra?!
Roger
Hej!
Du har en annons alldeles bredvid här, på höger sida, kmax.se. Eller så finns det också Micro.

Men min erfarenhet är att BMW är ganska hyfsade på reservdelspriserna. Man tar ut vinsten på nybilspriset istället... ;-)

Skall man handla riktigt prisvärt, rekommenderar jag ebay.de.

/Lennart
kr
101
krille_540
320D X-drive M-sport -15
Bmw är inte så dyra bara för termostaten till min 540 kostade den 620 cirka på mekonomen och bmw skulle ha 690. Bmw har hyffsade priser på sina reservdelar
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
600 kr för en termostat är helt åt skogen anser jag. Det är knappast dyrt att tillverka och speciellt avancerad är den inte. Visst överlever man kostnaden, men varför ska termostaten till en BMW vara så mycket dyrare än till alla andra bilar?

Normalpriset för en termostat ligger i min värld mellan 100 - 250 kr beroende på var man köper den, varför är den då så dyr till nyare BMW?

__
Bilblogg:
Länk
Mugge jag håller med jag ser ingen skillnad på termostat mot min gamla tex ja vad som helst volvo 740, det är synd folk skiter och och byta....
Hej!

- Min huvudpoäng var att BMW inte är speciellt mycket dyrare än Mekonomen eller Micro. Precis som *krille_540* skriver.

När man ser hur BMWs bilpriser är, tror man ju att originaldelar inte går att lösa för en normalinkomsttagare. Men de som skär pipor i vassen är snarare piratgänget.

När jag skulle köpa spolarpump, hade Micro ett pris som var så lite lägre än BMW original (och Micro kunde inte ens lova att originalkontakten passade) att det inte var någon diskussion.

BMW-termostaten, åtminstone den jag köpte, var i rostfritt material (stål-plåt). Om det är bättre än den vanliga mässingen, vet jag inte. Men antagligen anser BMW det och antagligen är RF-plåt svårare att skrynkla till.

När det gäller termostathuset, finns det antagligen inget alternativ till original. Ändå är det ganska överkomligt.

Men sen finns det ju också grejer som nästan inte är det...

Lite ostrukturerade synpunkter, bara. Jag älskar inte BMW Group heller... ;-)

/Lennart

Termostaten till min 523 -99 kostade drygt 600 kr på BMW och var ca en hundring dyrare än mekonomen. Om det ska kallas dyrt vet jag inte men det är väl ungefär vad en termostat inklusive hus kostar till många andra bilmärken med. Det sitter även en (temp?)givare i termostathuset som följer med för det priset. Jag tycker iallafall inte att det är så farligt dyrt.
Jag köpte temostat + hus på waarwest. Kartongen var märkt med mekonomens logga.
Termostaten + termostathuset hade samma märkningar som min tidigare BMW original temostat, fast med slipmärken där BMW märkena sitter på den som satt original. Dvs, alla nummer var samma, fast BMW-loggan var bortslipad.

Tjänade iaf ca. 100kr på att köpa en"pirat"
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag köpte termostat och tillhörande hus för en vecka sedan (till 528:an) , har dock inte bytt än.
Iaf var priser:
Termostat: 272kr
Fläns (termostathus) 154kr
packning: 14kr
,,,sedan plus momsen då.
Så jag tycker inte det var så väldigt dyrt! Blev snarare förvånad att det inte kostade mer. Detta var de priser jag fick på M-Bilar i Västerås
Det jag drar mig för att göra bytet är att det är så drygt med luftningen.
Exhonda: Var samma för mig, men jag följde mektipsen som finns här, samt läste på forumet om tips och trix.
Och jag måste säga att det var inte så svårt. Det tog närmare en timme, men svårt var det inte, faktiskt. Trots att det var första gången.

Dock har jag iofs inte kört längre sträckor med bilen sedan luftningen, men någon mil har det blivit iaf. nog för att den skall få upp motortempen iaf.
Så jag tror jag lyckades. peppar peppar, ta i trä. :-)

Så du behöver nog inte oroa dig. Ta det lugnt och gå systematiskt tillväga så kommer det nog gå bra.

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag byte vattenpump på min coupe (byte termostat och rem samtidigt). Det tog tid då att få till det med luftningen, men plötsligt så funkade det, efter att den hade tryckt ur sig allt vatten ett par gånger.
Men denna gång så lånar jag utrymme i kompisens verkstad, så har man lite mer utrusning till detta. Så det löser sig nog.
Det var meken på M-bilar som sa att termostathuset läckte när han skulle byta vevaxelgivaren (han var tungen att trycka undan kylarslangen lite, då pissade det ur termostathuset). Så tänkte att det är lika bra att ta tag i detta, innan det börjar rinna massa.
,,,så det har vart en kombination av lathet och olust att kladda med kylarvätskan ;O)
som gjort att inte bytet gjorts än.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Alltså from -99 årsmodell M52TU så är termostathus och termostat EN enhet, dvs de sitter ihop. Därav priset a ca 600 kr.
Före 09/98= M52 är det en ordinarie wahler termostat och ett löst/separat termostathus a 150 kr. Termostat kan man köpa var som helst men huset enbart på BMW.

///MVH Hasso
Länk
Roger Wehlin
Står som synes i begrepp att byta termostat o hus,,påverkas motor varvet ngt, jag menar blir det ngt. högre när det blir lite varmare temp?
Såg att de var lågt ,nu när jag kollade temp,matare..måste säga att jag nyss har köpt denna 97:a 523.. har haft ett par äldre 320 osv..o många volvo.
Därför är jag lite frågvis o detta forum är kanon!!

Roger ,
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns termostat och vattenpumpsbyte som mektips i GDS avdelningen för en 528-96.
Är lite svårt att konkret säga att motorvarvet ökar med rätt temp, men det är inte omöjligt då motorstyrningen påverkas från tempgivaren.

///MVH Hasso
Länk
Jag startar alltid motorn innan jag häller i kylvätskan hur gör ni andra?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Delorian: Tror det är dumt att starta utan vätska, då pump ska trycka in massor av luft i systemet, och helt utan motstånd. Så man ska nog fylla med vätska och fylla på när det sjunker i expantionskärlet. (Vad jag tror o gör).

Hasso: Jag undrar hur varvet ska kunna påverkas av motortempen? Möjligen på en automatere, att den väljer en annan växel. Men en manuell ska väl inte kunna skilja i varv på grund av tempraturen på kylarvätskan.
Men som sagt, detta är vad jag tror och är frågande till!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Temperatur givaren ger en signal till DME från 5V kall -0,5V varm beroende på motorns temp vilket också påverkar motorns bränsleblandning vilket sekundärt kan ge olika varvtal möjligen. Fel tempvärde icke optimal blandning fel varvtal exempelvis.

///MVH Hasso
Länk
ExHonda det är därför du skall ha motorn igång fick det rådet av en mek när jag bytte termostat för första gången i mitt liv och fick luft i systemet det första han fråga "hade du motorn igång?
och det har stämt varje gång.

Om man inte har motorn igång så bildas luftfickor, eftersom vattent inte cirkulerar.

På detta sätt så sparar man också kylarvätska iom att luften kommer ut först.
Men vattnet cirkulerar ju ändå inte före termostaten har börjat öppna så det kan inte spela någon roll om man häller i kylarvätskan före eller efter man har startat motorn väl?
vattenpumpen snurrar ändå hur skall vattnet annars åka runt?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Följ de instruktioner som finns så slipper du problem och spekulera inte i andra ideér.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.