|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska byta skivor fram på min 540-99. Har läst mekartipset, och det ser ju ganska lätt ut. Stämmer det bra in på min bil? Inga ABS-sensorer eller liknade som måste bort? En sak till. Är det svårt att få dit oket efter skivan är bytt? Jag menar, den nya skivan är ju tjockare. Är det bara att pressa isär klossarna så att det går att få in skivan i mellan? Man behöver inte lufta eller liknande? Tack på förhand/ Thomas | |
|
Det är ganska enkelt. Värt att tänka på är att om bromsvätske behållaren efterfyllts kan den bli överfull när kolvarna pressas in. Håll koll på den och sug ur den med t.ex en gummituta så slipper du kladd. Behållaren hittar du under vänster kupefilterbox. Luftning skall normalt inte behövas. AE |
|
|
Tack för hjälpen! En fråga till. Är insexskruven som håller skivan felgängad, eller lossar man som vanligt? Hälsn. T |
|
|
Du bör ha en ganska stor polygrip eller liknande för att pressa in kolven i oket. Går nog med en vanlig skruv-tving också! Mvh. Richard |
|
|
Insexskruven är vanligt högergängad på alla hjul. Se till att sexkanten är ren så att verktyget bottnar ordentligt. AE |
|
|
Mektips finns: ---> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
|
Som jag skrev i början har jag läst mektipset:-) Tack för det Mugge. Helt klart till stor hjälp. Annars hade jag inte vågat försöka. Första gången för mig..! Hälsn T |
|
|
Beklagar, lästa inte inlägget fullt så bra. Men om det är första gången så kan dessa verktyg vara bra att ha: Länk (eller om du skaffar en 7mm spärrnyckel med hylsa) Länk (för att trycka tillbaka kolven med) __ Bilblogg: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.