AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
33.722

Skandal hur nonchalanta en del auktoriserade BMW verkstäder är!

Sida 2 av 3
Hej jag ville bara instämma ang rinaldo Jag kan nästan sätta min högra hand på att han är VÄRLDENS bästa bmw mekaniker. Han kan verkligen fixa allt från laga en trasig mugghållare på en e12 till att laga en smg IV låda på en på en m5f10, nu tog jag kanske i men det är ju ungefär så det är + att han är supertrevlig.

MOA-power
Vr
40
Vrs
BMW 325i 1992.
Många från Jönköpingspmrådet här verkar det vara.
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
bodde 3 år i Jönköping,lämna alltid min 328 e36 till rinaldo,aldrig strul o alltid tid hade han:)
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
hade inne min bil på service i måndags. när jag bokade tid frågade jag vad det skulle kosta. mellan 1200-1500:- sa han och jag tyckte det lät billigt. när jag lämnade den bad jag att han skulle fixa ett par smågrejer när den ändå var inne på service. jag hämtade ut den två timmar senare. priset blev 1020:- grymt bra! och som sagt sjukt kompetent och trevlig.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
det var rinaldos bilservice jag lämnade den till alltså.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
För skåningarnas del så får vi inte glömma bort Åke Persson i Valleberga som är mycket duktig och trevlig att ha att göra med!
Tjena! Många av dessa så kallade mekaniker är bara killar som bytar delar.
Dom är inte mekaniker som vekligen skruvar med bilar och lär sig varför det gör si o så. Tyvärr.
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
Nån rekommendation i Karlstadsområdet?

Autowåx servicekänsla är jag inte jättenöjd med direkt.
Två av tre gånger har de bara skickat mig vidare till Sääfs bilservice vilket jag starkt avråder er från.

Skräckexempel ang. Sääfs:

Jag körde i ett stort hål med fullt styrslag vänster med min fine E34.
Bilen började efter det svaja lite som den ville över hela vägen, lite fram och tillbak.
Åkte till Autowåx som bara skickade mig till Sääfs utan att lyssna nåt speciellt på mig.
Traskar in på Säffs och förklarar läget, får beställa en tid för felsökning och priskoll.
Än så länge är allt helt ok. Fick tid en torsdag kl 9 och lämnar in bilen onsdagen innan vid 15-snåret.
De meddelar att de ringer när de vet mer.

Tiden går, men ingen ringer.
Mer tid går och ingen ringer, jag blir lite sur då jag faktiskt beställde tid en. Hade ju varit skillnad om jag bara ställt den där och bett dom kolla på den vid tillfälle.

Efter två veckor åker jag dit och de har inte ens tagit in bilen!!

Lämnade bilen hos Bosse fixare som jobbar 16-22 och helger enbart.
En sån firma som inte har vare sig skylt eller kvitton ;)

Fick byta länkarmar x4, spindelleder x2, styrleder x2 och nån hjälpstyrarm eller va det var...2 st det med.

Bosse fixare (som eg. heter nåt annat) belönades med 6 000 kr (varav 4 000 kr var delar)

Så finns det nåt bra BMW-ställe härikring så vill jag gärna veta det

All cops are bastards
Hm
73
Hman
120d, -05
Tack för tipsen om Rinaldo. Har hört via kollegor att de flesta BMW ägare på jobbet och i stan går dit och att han vekrligen kan BMW. Vilket jag också fick bekräftat här. Min service lampa lyser så det blir till att öppna pllånboken. Ska bli intressant att se vad det kostar.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
kan även jag instämma att Rinaldos bilservice håller mkt hög nivå på kompitens.
Lennart har sedan 60 talet hållt på med Bmw.

Så även jag servar bilen hos honom, brukar faktiskt boka in mig på första tid o bjuda på kaffe o kanelbulle.

Sedan brukar vi prata lite innan telefonerna brukar ringa.

Skönt att det finns sådana entusiaster kvar, all heder till Lennart o hans kunnande

Kn
6
Knex
325i coupé -86
Får ursäkta som tar upp en sån här gammal tråd men jag måste fråga ifall Rinaldos bilservice finns kvar och var den isåfall ligger? Har sökt omkring på nätet och den verkar ju finnas kvar... men på kämpevägen 21 som det står att den ska ligga.. där ligger "Caparol" (nått ställe som säljer färg..)?

Tack på förhand
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag kan varmt rek Autoteknik i Fjälkinge..mer serviceinriktad och kunnig mekaniker är nog omöjlig att hitta..Den killen kan verkligen ALLT om BMW..
Vet att många bmw ägarehellre lämnar sina bilar till honom än Autopartner i Kristianstad..de säger ju en hel del...
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Knex, Rinaldo har på baksidan av den lokalen.

"You can call me Bon"
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
BMW Tyresö /bollmora måste vara de enda riktigt pantade här
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Intressant läsning, nån som vet vart jag som bor i Varberg vänder mig.... Har just problemet att auktoriserad verkstad inte kan heat management på min N52...inga felkoder inget fel..baaaa!

Behöver en mekexpert som kan jobba utan dator...

Torgny
Si
2
Sighouse
335i e90 -10 "Knarken"
Min e90 läckte glykol så jag tog den till en min favoritverkstad i Jönköping, efter Rinaldo (för Rinaldo hade semester). Det var trasig vattenpump, ett garantijobb sa de, fyllde på glykol och skickade bort mig till den auktoriserade BMW-verkstaden (allt gratis). Först ringde de BMW-verkstaden och erbjöd sig att skicka vattenpumpen (som de redan beställt) till dem istället eftersom det tar lite extra tid att få hem en sådan annars och det var fredag. BMW-verkstaden tackade nej och behöll min e90 i en vecka, sen sa de att jodå det var visst vattenpumpen och det går ju på garantin. Dock rekommenderade de att vi även bytte termostaten. De kunde inte säga att det var något fel på den, men det kunde kanske vara det så det var lika bra. Detta gick dock inte på garantin eftersom de inte kunde visa att den tvunget behövde bytas så det fick jag betala själv. Jag kan ingenting om bilar så vad ska jag säga när den auktoriserade BMW-försäljaren och verkstaden säger att de REKOMMENDERAR att de byter termostaten, men är inget måste. Ska jag byta den eller inte? Är väl ingen skarp kritik kanske mot BMW-verkstaden i Jönköping, men ville berätta det mest för att instämma i att man borde kunna förvänta sig att mekanikerna på en auktoriserad bilverkstad kan mer om bilarna än bara vad som framkommer när man kopplar in en dator.

Och ja, Rinaldo brukar jag också lämna BMW till med gott resultat.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
När de ändå har kylsystemet öppet, är det lika bra att byta termostaten. Det är en liten kostnad, och de har det med att gå sönder. Man upptäcker det sällan att motorn går för kallt, men byt när nu, när de ändå håller på.

Bytte en kylare på en kompis bil härom dagen och valde också att byta termostaten i samma veva.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle INTE bytt termostaten i förebyggande syfte om det inte fanns några upplevda/verkliga problem med kylningen.

Visst slits termostater men de håller längre än förr - förr hade man en tumregel som sa: "Byt termostat varje gång du köper nya vinterdäck"

Hur långt har bilen rullat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vattenpumpen är elektrisk på modernare BMWs och kan ibland krångla.

Hur länge hade du tänkt behålla bilen?

I sammanhanget är kostnaden för termostaten mindre, kring 1000-1500kr och tilläggsarbetskostnaden för bytet några hundralappar. Hade det varit min bil hade pump och termostat bytts på en gång men jag underhåller bilar för att ha dem i många år. Totalkostnaden per körd mil då man säljer en vacker dag brukar bli lägst då.

Lycka till!

Asken

Si
2
Sighouse
335i e90 -10 "Knarken"
Jo, det är ju en mindre kostnad i sammanhanget. Han på favoritverkstaden sa att bara pumpen gick på 4700:- har jag för mig. Eftersom den är just elektrisk. En "normal" skulle ligga på snarare 470:- Så jag är glad att jag "bara" behövde betala självrisk+termostat. Ja, jag valde att byta den, vågade inte annat då jag kärat ner mig i den här bilen och som sagt, kan inte å mycket i mek-väg om bilar. Den har snart gått 10 000. Tycker mest det är konstigt att BMW inte kunde säga om den skulle bytas eller inte utan bara lämna en rekommendation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.