AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.316

Lmm på S50B30 turbo

M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Vart sätter man lmm på en överladdad m3 motor? Tryck eller sug sidan?
Kan den sitta där den sitter original?

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Inte vill man ha någon lmm på en turbomotor.

/// Kristian
M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Plockar man bara bort den? Hur uppför sig motorn då?

M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Vid 0.5 bar tryck på en standard motor, måste man då ge motorn mer soppa?

Bränsletrycksregulator, spridare samt större soppapump? Är det någon som har pövat en sånn konvertering på en s50b30 motor förut?

//Emil

0,5 bar låter kanske lite, men det är en väldans massa mer luft.
Det är livsfarligt för motorn att gå magert, det kan du inte fuska med.
När du sparar pengar på att inte öppna motorn så tycker jag du ska lägga de pengarna på en noggrann mappning hos någon som kan i stället.
0,5bar är nog MAX, du kan inte jämföra med andra motorer, S50 har högt grundkomp.
Lmm ska du ha kvar, möjligen behöver den ett rör med större diameter, men överlåt allt det det åt samma firma som sen mappar den också.
Tänk på att det gäller att kunna plocka tillbaka allting så likt original som möjligt när den ska besiktigas.
Stor frän regulator osv behövs inte för ditt mål och gör det bara besvärligare att dölja.
M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Så att köra med röret som sitter original till lmm blir för litet? När man senare ska besiktiga bilen, måste man då plocka tillbaks allt til original? Kan det funka att använda turbogrenröret, men plocka bort turbon.

Vet inte om röret blir för litet, men det är vanligt att byta till större.
Givaren bottnar när hastigheten genom röret blir för hög, då får man öka diameter på röret.
Olika från fall till fall, vet inte hur det blir med det på en M3.
PPF vet garanterat.
Det går att trycka genom luftmassemätaren, men det är bättre att ha den på sugsidan så den slipper tryck och eventuella oljedimmor.
Kan gå bra att låta grenröret sitta kvar, men egentligen får man inte ändra något alls då det alltid kan påverka avgasreningen.
Bilmodellen har genomgått en avancerad körcykel när den fick sitt godkännande, inget som sitter i och runt motorn får ändras från det utförandet.
Men så länge det inte sticker ut och ser konstigt ut är det ingen fara.
Kan t.ex. vara bra att ta bort intercoolern även om den inte är inkopplad, då leder man inte in bilprovningen på fel "spår" i onödan.
Börjar de inte leta så passerar nog grenröret obemärkt.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Jag har kört med LMM på sugsidan och på trycksidan.
DU har för och nackdelar med båda sakerna

trycksidan: Då kan du dumpa luften lätt innan LMM och finns plats utan problem att montera LMM. Problemet är att LMM är känslig så, när bilen står på tomgång så kan den vara lite orolig då turbon blåser hela tiden även om du har den stående på tomgång. Och då kan motorn bete sig lite oroligt.

På sugsidan så är det problemet med plats och värme vid grenröret. Måste dumpa luften tillbaka mellan LMM och turbon. Alltså på insugsidan då det är uppmätt luft.

Men båda kombinationerna funkar!

M3
25
M3-emil
M3 cab-94
Har köpt grenrör, tryckrör och turbo. har monterat grenröret, men när jag skulle montera turbon(med integrerad wastegate) tog den j..vla vakumklockan i motorblocket, eller snarare en bult som är inskrunad i blocket, hur ska jag bära mig åt? Köpte grejerna privat, så att ringa å klaga är ju ingen idé. Tryckrören som kom med i satsen är på 2.5 tum, är detta nog?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.