|
|
|
|---|---|
|
vad fiss de för tipps, morotfästen tex ska dom bytas eller passar sånt, växellådan? tacksam för alla seriösa svar jag får. Ska bli ett turbo moster ¨=)=) | |
|
finns en stor tråd om det om du bara söker lite, ligger här under "trimmning" nått i stil med "M30 i E30" heter den. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
finns en stor tråd om det om du bara söker lite, ligger här under "trimmning" nått i stil med "M30 i E30" heter den. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
M30 är verkligen ett as till motor i en E30. Men ska det bara åkas rakt fram utan krav på väghållning så går det ju bra. Med motorn riktigt långt tillbakaflyttad funkar det väl rätt ok med viktfördelningen ändå. Sämsta är nog att du måste lägga spacers mellan framvagnsbalken och ramsnokana, något som försämrar framvagnsgeometrin ännu mer än vad som redan är fallet på en i regel sänkt E30. Finns mycket info på e30.de Och här: Länk Bra tips från just den tråden om man har en m20 motronic från början: Because we ended up using the stock m20 harness - wiring was a snap! It all just pluged in - no need to rebuild the c101 conector!!! THIS IS THE WAY TO DO IT! Motorfästen: Länk |
|
|
tack för era snabba o bra svar, ska iväg o slita ur motorn ur 535 idag så man e lite på gång iaf =) |
|
|
jag tycker det blir brutalt. busigt utav bara fasiken, och sen med det där karaktäristiska 12v sexans ljud. /mvh jocke Numera Jeep ägare. |
|
|
vilka negativa saker finns det om man jämför mot orginal m20b25? hur mkt viktskillnad? hur blir motorns placering jämfört med m20in? mvh |
|
|
Mikael Fors: Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta: "...du måste lägga spacers mellan framvagnsbalken och ramsnokana" Jag behövde inte några spacers när jag koverterade. Om det har att göra med att oljetråget tar i kuggstången så beror det på att trågen före sista versionen av m30 inte får plats. Vikten ökar med 60kg ungefär mot en 325. De blir lite mer framtunga men väghållningen blir knappast dålig. Alpina B6 har ju också m30 och de är inte direkt sävliga i kurvorna. |
|
| 60kg?! det låter jävligt mkt | |
| Ja M30 är stora som f..n. en decimeter längre än m20, större växellåda, större kylare, mer kylvätska osv. Men det går att kompensera för viktförskjutningen framåt, t.ex flytta bak batteriet till skuffen (om man inte har det innan), Mindre spolarbehållare, glas- eller kolfiberhuv och front, bredare däck osv. De har fortfarande riktigt bra väghållning. | |
| jag håller på å bygger en e30 med m30 i nu... men jag undrar vad ni använder för kylar på den.. använder ni orginal e30 eller har ni större å hur blir det med spakstället.. måst de korts eller vridas eller nått annat :P | |
|
Trevligt pampas. Bästa kylaren är den tunna från e28 535 och även 528 har jag för mig. Den är bara 3 cm tjock och passar i hålen i överkant. I nederkant få man ordna ett fäste. Det är svårt att få plats med originalfläkten så sätt dit en elfläkt istället. Spakstället måste kortas ja. Passa på att förlänga spakens nedre del lite (den under ledkulan) så får du kortare lägen i djupled :) |
|
| Jag kortade inte mitt. | |
|
Andreas1981: Då hade du din motor rätt långt fram va? De blir lite framtunga som sagt så det är bra att få bak motorn så gott det går. Jag använde motorfästen typ 2 från e30.de och fick banka in torpedväggen lite. Fick korta några cm på länkaget. |
|
|
ja jag lufte i motor idag men de var trång :P ska fixa växellåds fästen imorgon å se hur spakstället blir.. sen blir de att prov starta.. har kopplat elen idag å den veva runt å allt :P men jag hade int tändstift i garaget så de fixar jag imorgon..:P så här blev de när jag lufte i motor.. [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk |
|
|
För mig funkade inte den ena tempgivaren på termostathuset tillsammans med e30:ns instrument. Det är den som är brun på m20 och det funkade fint när jag använde den istället. Närmast den korta slangstumpen till höger på motorn framifrån sett. Inte fel på givaren så det är väl jetronic-motronic som skiljer sig åt. Sedan om du har en e30 äldre än 87 så går varv- och förbrukningsmätarna inte genom motorkopplingen, utan de sladdarna hittar du bakom handskfacket där styrboxen sitter. Varvräknarens är svarta kabeln i det 3-pinnade kontraktstycket, ska i pin 9 på motorkopplingen. Förbr. är gul-vita kabeln i samma kontakt, ska i pin 3 på kopplingen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.