AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

525 e34 stendöd trots startkablar. Vad göra?

Visa användare
71
zcuse
BMW 225e Active Tourer -24
BMW 520d Sedan -17
Skulle ut å lägga på vinterdäcken idag. Då är bilen stendöd. Har inte använt den sen i måndags, så jag tänkte att jag antagligen glömt nån lampa på. Sätter startkablar på den, men inget händer. Verkligen helt död. Vad gör man nu??
Om batteriet är skadat så händer det ibladn att det inte hjälper med startkablar. Jag vet för jag har råkat ut för det.
testa med annat batteri.
Går startmotorn runt alls?
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
Kan du rulla igång bilen?

Visa användare
71
zcuse
BMW 520d Sedan -17
Startmotorn går inte runt. Kan inte ens tända innerbelysningen på "lånad" batterikraft. Jag har inte testat att rulla bilen än, får göra ett försök imorgon när det är ljust. Funderar lite på om jag kanske misslyckats med kopplingen av startkablarna. Kopplade pluspolen på det friska batteriet till "den extra" (finns ju inget batteri där fram) pluspolen i motorrummet på bmwn. Fanns ingen minuspol att tillgå på "donatorbilen" (en peugot 307, väl inplastat batteri med endast en liten väl utmärkt lucka som synliggjorde pluspolen, kunde se minuspolen dold in under en plastkåpa, men det gick inte att sätta en klämma där) så jag kopplade från kaross till kaross. Prövade å flytta runt minusklämmorna både på peugetoen och bmwn för å hitta bra jordpunkt, men utan resultat. Var hittar man bäst jordpunkt på bmwn? Jag provade bla muttrarna ovanpå fjäderbenshuset, men det fungerade inte.
Det kan inte ha blivit kontakt mellan de båda bilarnas elsystem. På beskrivningen verkar det som om det var minuspolen som var problemet. På BMW sitter en stor mutter på en fjäderbenstornet som är avsedd för minusanslutningen, men annan jordpunkt kan också funka.

FP
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Testa att stå med startkablarna inkopplade och förhöjd tomgång på starthjälpsbilen några minuter, då laddar du upp det dåliga batteriet lite.
Ett helt kass batteri i bilen som skall startas kan göra att spänningen blir för låg ändå, har varit med om fall där jag varit tvungen att koppla bort en pol (förslagsvis minus) på det dåliga batteriet. Glöm inte att sätta tillbaka den innan du tar bort startkablarna.

För övrigt brukar det ju alltid gnistra till lite när du sätter på den sista startkabeländen ifall du har kontakt

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om är ditt batteri stendött så hör du på donatorbilens tomgång när du får kontakt. med startkablarna.
fa
438
fami
525,01 IM
byt battri .

MVH-polichman
Eftersom zcuse inte skriver nåt om gnistor och fyrverkeri så förutsätter jag att det inte blev nån kontakt alls, annars skulle det märkas på ett eller annat sätt.

FP
Visa användare
71
zcuse
BMW 520d Sedan -17
Problemet är löst. Det var jordpunkten på bmwn som inte funka. Kopplade på en annan mutter i motorrummet, å då gick den igång. Nu är det bara å hoppas på att det var nån lampa som stått på å dragit ur batteriet så man slipper börja leta efter vad som ev. drar tjuvström. Tackar för alla svar! mvh Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.