|
|
|
|---|---|
|
Tjena Jag ska nu köra bil under vintern för första gången och har fptt intrycket av att BMW är svåra att köra i halkan pga bakhjulsdriften, så jag har gått o blivit oroad över om jag ev kommer att sladda av vägen och göra mos av min bil. Går därför i tankar om jag kanske ska fixa en helförsäkring på bilen ifall nått händer, men jag vet inte om jag överreagerar? Är det så stor risk att få bakhjulssladd och flyga av vägen med bakhjulsdrivna bilar? Vad tycker ni? Det kanske är i överkant på min bil som har ett värde av typ 50K Den är ju trots allt 10år gammal nu. | |
| Kör du enbart på trafikf. nu? Är lite vågat isåfall tycker jag. Inga elektroniska hjälp medel på de där (har du asc?)så visst kan dem bli lite lynniga i halka, glöm inte att övriga trafikanter också får det svårt i halkan.Skulle åtminstone rekomendera en halv försäkring isåfall. Skulle någonting hända så skulle du nog ångra bittert att du "snålade" in på de där hundra lapparna. Jag skulle hel gardera = helf. | |
| Jag glömde skriva att jag just nu har Halvförsäkring och min bil har ASC, inte ASC-T. | |
| Halvförsäkring har man ju bara mot vandalism, tex glas, brand osv. Blir du påkörd av någon annan räcker trafik. | |
| Inlägget menat till acer84 :) | |
|
Inga problem, du har ju ABS, BMW är då inte svårare än nån annan bil, snarare tvärtom :). Halvförsäkring täcker INTE vandalism sist jag kollade. |
|
| Det skiljer sig mellan bolagen vad som ingår i de olika försäkringarna, tex kan man välja till djurkollision på en halv försäkring hos vissa m.m. Ut och testa på något lämpligt område där du är ensam och känn var du har bilen nu när det är kallt och halt..... Vet själv att när man ska göra en omkörning på en väg som är dåligt plogad och man ska igenom "mitt strängen" med snö modd så finns det stabilare modeller än e36.... Använd bra däck och bra omdöme så går det nog bra! | |
| Glömde: ring ditt f.bolag och hör vad som ingår i deras paket lösning. | |
|
Bimmerkid--> Det där att bakhjulsdrivet skulle vara så svårkört på vintern är en skröna myntad av bakhjulsdriftshataren Christer Glenning på den tiden trafikmagasinet gick. En bakhjulsdriven bil varnar betydligt tidigare när det går för fort i kurvorna. med framhjulsdrivet har du grepp ända tills det toksläpper. Blir själv som ett barn när det snöar, ut med bimmern på småvägarna runt samhället och leker av mig. Det är sällan man är så stolt som när man ligger och pumpar på gasen i ett proffsigt bredställ genom en lång kurva(har ju bara 193 kusar så får nöja mig med sådant på snö). |
|
|
tycker inte att det är motiverat med just din motivering, att den är bakhjulsdriven.... men däremot tycker jag ändå att du skall ha helförsäkring, men det hänger ju såklart på vad hel halv resp. trafik kostar för dig! |
|
|
trafik och delkaskon lär väll kosta runt 70 % av en hel försäkring så slå till för några 100 i mån så slipper du känna oro för smitare , vandaler m.m i vinter....mest flyt har du om du har årsförfallodag på våren då kan du ändra tillbaka till halv igen vid den dagen. Sen till hösten kan du slå till på hel igen :-) osv djurkollision och skade görelse brukar gå att lägga till halvförsäkring dock så brukar det inte täcka fullt ut då utan meningen med tillägget är att slippa sjr vid vagnskadan typ 3000 eller dylikt. En del bolag sänker sjr till 1000 kr även om man bara har halvförsäkring vilket är bra! Mpower |
|
|
Har kört en M3 limo -95 en vintern utan antispinn eller ESP och det var inga problem med bra vinterdäck. Man får ju anpassa farten efter underlaget men det får man ju göra med alla bilar. Tycker att den tog sim fram bättre än en framhjulsdriven bil. /Anders |
|
|
Kan jag skriva på en helförsäkring för att sedan skriva ner till halv när jag vill? Eller måste jag följa 6månaders kontrakten? |
|
| Det får nog ditt försäkringsbolag svara på. | |
|
Du har alltid avtal/kontrakt ett år, men kan betala tex varje månad eller halvår, oftast kan man bara försämra sin försäkring vid årsförfallodagen (huvudförfallodagen )dock kan man öka på när man vill. Så har du huvudförfalldag på våren kan du sänka ner försäkringen vid den dagen tex 19 april. Sen som nu då på vintern höja den till helförsäkring osv. Men har du huvudförfallodag i september och höjer försäkringen i November så måste du ha den till september nästa år. Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.