AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
543

Eftermontering av diffbroms till 320i -99 (E36)

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Börjar bli allvarligt intresserad av en diffbroms till min touring. Inte för att kunna sladda eller drifta utan helt enkelt för att slippa köra fast i tid och otid. Sämre vinterbil än BMW får man leta efter.. synd att den är trevlig på sommarväg!

Nåväl, frågan är som följer:

Tydligen finns det diffbroms (hur mkt bromsar den? 25% eller mer?) på vissa modeller. Vad jag har läst mig till så är det bara från 316-320 som passar på en 320 men gäller det generellt eller är det begränsningar? Touring vs sedan vs cupé?
Hur skiljer utväxlingen?

Har hittat en beg.diff som ska ha diffbroms men passar den? Vad innebär beteckningarna M40 B18 etc? Trodde det var Volvo-pryttlar..

Länk

På bilden sitter det en kontakt på diffklumpen. Vad är den till? Styrs den via knapp eller är det en tempgivare ifall man "diffar" för mkt och den blir överhettad?
Är det en lamellbroms eller något torsenliknande mekaniskt?

Hur stor skillnad gör en original diffbroms? Har ju ASC men den hjälper föga. Visst kan de två samexistera utan problem (de har ju samma huvuduppgift dvs att förhindra diff.varvtal mellan hjulen)?

Är det svårt att byta? Samma fästen på alla modellerna även mellan åren?

Går det att modifiera den befintliga diffen till att ha diffbroms eller ännu hellre, diffspärr (elektriskt styrd eller av slungmodell)?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.