|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Besiktade just min nyinköpta bil (525i-93) Fick dessa fel och tänkte om ni kan ge tips varför alla är kassa: CO 2,0 CO 2500 2,0 HC 306 LAMBDA 0,94 | |
|
Vet ungefär vad jag skall felsöka, (tjuvluft, Byta luftfilter & Olja, kolla rotor & fördelare, Kolla tändstift m.m) Men tänkte om någon haft liknande värden och vad som var fel på era maskiner? |
|
|
Lambda 0,94 tyder på för fet bränsleblandning. 1,0 är optimalt. Det orsakar de andra värdena p.g.a ofullständig förbränning. Trolig felorsak är nog lambdasonden eller ev. katalysatorn. Tjuvluft mellan LMM och insuget borde inte vara problemet, då du borde få omvänt problem i och med att för mycket ouppmätt luft kommer in fel väg. Här har du en liknande bil med liknande problem: Länk AE |
|
| Katalysatorn när bilen går fett? | |
| Hej BMW_Ante så där såg värdena ut för mig också då var det lamdasonderna som var trasiga bytte dessa sedan hade jag kanon värden.. | |
| Tack bimmer67 för vettigt och bra svar ;) | |
|
Lägg inga pengar på biltemas sonder bara, det gjorde jag och den funka lite bra som en 20' milen gamla sonden, dvs inte alls. Men en dyr original sond blev allt bra. //Magnus |
|
| Lycka till hoppas det fixar sig . men lite förvånad skulle jag bli om det inte är lamdorna eller lamda vet ej om du har 2 st.. själv har jag nått annat mysko fel på min 530 suck den är avställd funderar på att sälja ivg den.. med dagens soppa och försäkring + skatt lite dryg att äga | |
|
Lite uppdatering..:Senaste tiden jag kört har jag märkt att fast jag släpper gasen så fortsätter bilen bara rusa i samma hastighet...dvs den verkar typ inte släppa gasen? ibland släpper den själv gasen ca 2-5sek efter att jag tagit bort foten men ibland måste jag bromsa till för att varven skall sjunka? Testade även stå på tomgång och varva ca 3" för att sen släppa gasen och då fastnade den ibland på 1,5" och ibland på 2" ????? Brömsade jag till så föll tomgången ner till de vanliga... Ny sond är monterad + Olja och luftfilter bytt.... Tycker ändå bilen luktar starkt bensin fast den blivit varm + att de trycker ganska så vit ånga ut när jag gör en rejäl kick down Va är de igentligen som är fel? |
|
|
Har du kollat upp kolikanistern vet ej dennes funktion men har hör att om det är nått knas med slangarna till den så kan dom lukta bensin... sen har ju BMW rätt fett ljudämparsystem stort alltså så det kan jju vara mycket kondens den här tiden på året . kan du se om den tar vatten??för att vara säker kan du åka ta komp på varm o kall motor och be dom mäta om du har nån co i vattenbehållaren Om du tar en lite längre repa på 10 mil kanske det lugnar sig Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.