|
|
|
|---|---|
|
Hej..! Undrar vad ljusmodulen som det talas om i Importguiden har för funktion. Sköter den instrumentbelysningen eller strålkastarna? Finns det flera ljusmoduler? //Jan-Egil | |
|
Den switchar el för all extern belysning, som, hel- och halvljus, blinker bakljus etc samt innehåller dessutom övervakning av alla glödlampor och dessutom oljenivågivaren samt blinkersreläet om man nu kan kalla det för det när det är gjort i proigramvara. Den sköter inte instrumentbelysingen utan bara extern belysning. Det finns bara en ljusmodul. Utöver detta så innehåller den dessutom en extra bonus-funktion då den också innehåller backup av chassienumret och mätarställningen och det är denna del av modulen som refereras till i importguiden. Det finns dock programvaror därute som man kan ändra dessa backupvärden med. --- Bilblogg: Länk |
|
|
Tack för snabbt svar....!! :-) Håller på att undersöka en bil där, enligt säljaren - en ljusmodul är utbytt. Skall kolla om det är gjort på en auktoriserad verksdad. Blir ju lite misstänksam varför de bytt ut den. Säljaren pratade om att det var något som BMW brukade byta ut på garanti och satt förlängd tid på, 5 år eller nåt. Återigen... tack för det snabba svaret. //Jan-Egil |
|
|
Handlaren är nog lite ute och cyklar. EN ljusmodul kan tyda på att han menar t.ex ena drivkretsen till xenonstrålkastare eller nåt liknande. FP |
|
| Ljusmodulen siter i instrumenthuset och lagrar bl.a mätarställningen. | |
| som någon visst redan skrivit... får läsa mer noggrant i fortsättningen | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ljusmodulen sitter bakom höger sidotorped bredvid handsfacket på en E39/E38. Den kan endast bytas mot en ny modul, får att kunna koda in chassinumret så måste den ha mäterställning O. Både instrument och LCm är samkodade och synkar mäterställning och servcieintrevall. Sätter man in ett okodat eller begagnat instrument/ljusmodul. så står den okodade still i kilometerräkning och en extra röd dot framträder i trippmäterhuset.=modulationsläge. Nu kan ett visst klienterium koda om begagnade enheter i samband med mätarjustering till lägre kilometertal. Som Folke säger så ser det mera naturligt ut att handlaren syftar på tändmodulen till en xenonstrålkastare som bytts. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej..! Har fått reda på artikelnummret på den "Lichtmodul" som är utbytt: 61 35 6 961 141 Tydligen har de haft ute bl.a passagerarstolen och handskfacket för att kunna byta den. Någon som vet om det är i den modulen som mätarställningen lagras? //Jan-Egil |
|
|
Det som byttes var LKM Länk och den är en av de två ställen mätarställningen lagras i. Är bytet korrekt gjort så skall det inte finnas en röd prick omedelbart till vänster om trippmätarsiffrorna. Dessa moduler går sönder så jag ser inget misstänkt i detta alls, snararae tvärt om. Vad är den egentliga bakgrunden till din fråga? Misstänker du att bilen är mätarfuskad? --- Bilblogg: Länk |
|
|
Hej..! Om jag misstänker att bilen har fel mätarställning...? Njae... lite misstänksam är jag men bytet av ljusmodulen verkar ha gått rätt till och är gjort på en BMW-verkstad. Ingen röd prick vid trippmätarsiffrorna. Jag har kollat så gott jag kan och jag tror nog att mätarställningen är rätt. Har haft kontakt med en av de verkstäder i Tyskland som servat bilen och mätarställningen stämmer med serviceboken. Jag har haft hjälp av en "kompis kompis" att ta in bilen. Han har naturligtvis tagit betalt för sina tjänster - vet inte hur mycket - men lite besviken är jag. Sade uttryckligen att jag ville ha en oskadad, o-omlackerad bil i fint skick. När jag får bilen så är den ändå omlackad på hö. sida, framskärm och dörr. Dessutom ett par andra fel som måste åtgärdas... nå, vi har inte pratat färdigt om pengarna ännu - så att vi får se hur det blir i slutändan. Godafton. //Jan-Egil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.